Hero Image Role w zespole wg Belbin’a

Aktywne słuchanie

Aktywne słuchanie – Jest to bardzo ważna część komunikacji z drugim człowiekiem. Istnieje mnóstwo poradników na temat tego, jak wyrażać siebie, jak być dobrym mówcą, jak umieć prowadzić dyskusje. Przed zdobyciem tych umiejętności powinniśmy najpierw nauczyć się, jak być dobrym słuchaczem. Wydaje się to być naturalną umiejętnością, z którą każdy z nas się rodzi, tymczasem wcale tak nie jest.

Spis treści

Na czym polega aktywne słuchanie i jaka jest jego istota?

Aktywne słuchanie zawiera kilka elementów oraz etapów, które zmieniają nas z biernego słuchacza w słuchacza aktywnego. Zastanówmy się więc jaka będzie aktywna postawa?

To przede wszystkim utrzymywanie kontaktu wzrokowego. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe, gdy dookoła ciągle dzieje się coś ciekawego. Skupmy więc wzrok na naszym rozmówcy, ale jednocześnie nie ,,wgapiajmy” się w niego, ponieważ może to być odebrane jako niegrzeczne i nachalne oraz może to prowadzić atmosferę presji. Sprawdzanie telefonu czy częste sprawdzanie godziny na zegarku podczas konwersacji, a szczególnie podczas poważnej rozmowy osobistej lub służbowej jest wręcz niedopuszczalne. To najgorszy sygnał, pokazujący, że nie interesuje nas to, co mówi druga osoba. Telefon, maile i sms-y mogą poczekać.

Kolejną rzeczą, o której należy wspomnieć, jest przerywanie i wchodzenie w słowo drugiej osobie. Jeśli zdarza się to rzadko, jest to oczywiście naturalne, zwłaszcza, jeśli rozmowa toczy się w większej grupie i chcemy wtrącić coś wartościowego do rozmowy. Jednak kiedy występuje to nagminnie, jest to odbierane jako brak szacunku do cudzych słów, a także duży nietakt. Nikt bowiem nie lubi, kiedy ktoś mu przerywa, zwłaszcza w momencie, kiedy sedno opowieści nie zostało jeszcze powiedziane. Możemy sobie przypomnieć, jak czuliśmy się, gdy nie doszliśmy do puenty historii, bo ktoś musiał wtrącić swoją. Zatem czekanie, aż rozmówca wyrazi, co ma na myśli jest centralną częścią aktywnego słuchania. Nie oznacza to jednak tego, że musimy czekać długi czas, aż ktoś wyjątkowo rozwlekły dojdzie do sedna. Kiedy temat przedłuża się, możemy zadać pytania nakierowujące drugą osobę na pierwotną myśl, od której zaczęła.

Pamiętajmy, że aktywne słuchanie nie oznacza wysłuchiwania absolutnie wszystkiego, co ktoś ma nam do powiedzenia. Na tym polega aktywność naszej postawy, że również i my możemy ingerować w rozmowę. Przytakiwanie i krótkie półsłówka będą oznaką zainteresowania i zaciekawienia. Podobnie mowa ciała mówi bardzo wiele o tym, co dzieje się w naszej głowie. Rozluźnione ramiona, nachylenie w stronę rozmówcy to oznaka zaangażowania w opowiadaną historię. I odwrotnie – skrzyżowane ręce, odchylenie do tyłu, ciągłe odwracanie wzroku są sygnałem, że ktoś niekoniecznie chce nas słuchać, bardzo mu się spieszy lub nie jest zainteresowany tematem.

budowanie pewności siebie tło

Korzyści płynące z praktykowania aktywnej postawy słuchacza podczas rozmów.

Posiadanie umiejętności aktywnego słuchania jednocześnie da nam coś więcej. Nauczy lepiej wyrażać siebie i swoje myśli, a także pokaże, jak rozpoznawać, kiedy mamy do czynienia z drugim aktywnym słuchaczem. Rozmowę z taką osobą zawsze prowadzi się na wyższym poziomie oraz ze wzajemnym szacunkiem.

Szkolenie Komunikacja interpersonalna

Buduj porozumienie i efektywną współpracę w zespołach i relacjach.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Aktywne słuchanie
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie zarządzanie zespołem
    Szkolenie online
    Zarządzanie zespołem

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025
    Szkolenie Konstruktywna informacja zwrotna
    Szkolenie online
    Konstruktywna Informacja zwrotna

    24.04-

    25.04.2025

    Powiązane artykuły

    Samomotywacja to klucz do skutecznego działania i osiągania celów. Dowiedz się, jak wypracować nawyki, zwiększyć pewność siebie i pozostać zmotywowanym na każdym etapie realizacji swoich zamierzeń.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Kompetencje miękkie i twarde – przykłady, różnice, podobieństwa. Aby liczyć się na rynku pracy, potrzebujemy stale dbać o rozwój swoich kompetencji. Jak jednak to robić? Które kompetencje są ważniejsze? Miękkie czy twarde? Chcesz się tego dowiedzieć? Zapraszamy do lektury artykułu.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Masz złe nawyki? Przeczytaj artykuł i dowiedz się jaki mają na Ciebie wpływ i jak eliminować je ze swojego życia.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top