Hero Image Role w zespole wg Belbin’a

Analiza BCG

Analiza BCG – pod tą mało zrozumiałą nazwą kryje się dobrze znana analiza portfelowa, która powstała pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Analiza BCG równoznaczna jest z macierzą BCG, która przedstawia czynniki, na które firma ma wpływ oraz takie, na które wpływu nie ma.

Spis treści

Elementy analizy BCG i ich znaczenie.

Poniższe elementy te wzajemnie na siebie wpływają, tworząc cztery kombinacje: znaki zapytania, gwiazdy, dojne krowy i psy.

 

Znaki zapytania

to produkty/marki stosunkowo nowe, które nie przynoszą dużych dochodów. Są ryzykowne i stanowią niski udział w rynku, ale za jakiś czas mogą ewoluować w „gwiazdy”.

 

Gwiazdy

to produkty/marki, które zaczynają przynosić duże zyski. Ich tempo wzrostu jest bardzo dynamiczne, popularność wzrasta. Inwestowanie w gwiazdy może przekształcić je w „dojne krowy”.

 

Dojne krowy

to produkty/marki o bardzo stabilnej pozycji i generujące znaczną część dochodów organizacji. Są chętnie wybierane przez konsumentów i cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem z ich strony. Inaczej zwane produktami flagowymi. Dobra passa kiedyś w końcu mija i produkty mogą przemienić się w „psy”.

 

Psy

to produkty/marki, które nie przynoszą już dużych zysków i stanowią niski udział w rynku. Część produktów kończy w ten sposób swój cykl życia. Po przekroczeniu określonego pułapu niskich zysków są wycofywane z obiegu.

budowanie pewności siebie tło

W jakim celu stosuje się analizę BCG?

Analiza BCG pokazuje, które produkty są flagowcami, a tym samym wzbudzają duże zaufanie i przez jakiś czas będą stabilne. Posiadanie właśnie takich „dojnych krów” pozwala firmom na wprowadzanie innowacji czy eksperymentowanie, oczywiście w granicach opłacalności. Utrzymywanie takiego naturalnego cyklu życia marek i produktów nieustannie napędza rynek i kształtowane jest przez zależny od siebie duet klienci – producent. W momencie wprowadzania nowości, czyli „znaków zapytania”, „psy” zazwyczaj zostają wycofywane, a całość tego procesu jest wspierana przez „dojne krowy”, które dają przedsiębiorstwu stabilizację w tych zmianach.

 

Inwestycja w gwiazdy i we wzrastające znaki zapytania jest słusznym i rozsądnym działaniem. Podobnym też będzie wycofanie psów w odpowiednim momencie, tak aby nie zaczęły przynosić strat. Równocześnie utrzymywanie w jak najlepszej kondycji dojnych krów pozwoli na płynne prosperowanie firmy.

Szkolenie Wprowadzenie do zarządzania projektami

Szkolenie "Wprowadzenie do zarządzania projektami"

Skuteczne wdrażanie produktów i usług przynoszących wartość biznesową.
Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Analiza bcg
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie zarządzanie zespołem
    Szkolenie online
    Zarządzanie zespołem

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025
    Szkolenie Konstruktywna informacja zwrotna
    Szkolenie online
    Konstruktywna Informacja zwrotna

    24.04-

    25.04.2025

    Powiązane artykuły

    Zarządzanie efektywnością to kluczowy system poprawy wyników firmy, motywacji pracowników i optymalizacji procesów. Poznaj jego zalety i zasady wdrażania.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Ocena 360 stopni – kompleksowe narzędzie do oceny kompetencji i rozwoju Pracowników, uwzględniające różne perspektywy w organizacji.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Efektywność pracownika determinuje sukces organizacji – poznaj strategie na poprawę wyników w Twoim zespole!
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top