Analiza BCG

Analiza BCG

Analiza BCG – pod tą mało zrozumiałą nazwą kryje się dobrze znana analiza portfelowa, która powstała pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Analiza BCG równoznaczna jest z macierzą BCG, która przedstawia czynniki, na które firma ma wpływ oraz takie, na które wpływu nie ma.

Spis treści

Elementy analizy BCG i ich znaczenie.

Poniższe elementy te wzajemnie na siebie wpływają, tworząc cztery kombinacje: znaki zapytania, gwiazdy, dojne krowy i psy.

Znaki zapytania

to produkty/marki stosunkowo nowe, które nie przynoszą dużych dochodów. Są ryzykowne i stanowią niski udział w rynku, ale za jakiś czas mogą ewoluować w „gwiazdy”.

Gwiazdy

to produkty/marki, które zaczynają przynosić duże zyski. Ich tempo wzrostu jest bardzo dynamiczne, popularność wzrasta. Inwestowanie w gwiazdy może przekształcić je w „dojne krowy”.

Dojne krowy

to produkty/marki o bardzo stabilnej pozycji i generujące znaczną część dochodów organizacji. Są chętnie wybierane przez konsumentów i cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem z ich strony. Inaczej zwane produktami flagowymi. Dobra passa kiedyś w końcu mija i produkty mogą przemienić się w „psy”.

Psy

to produkty/marki, które nie przynoszą już dużych zysków i stanowią niski udział w rynku. Część produktów kończy w ten sposób swój cykl życia. Po przekroczeniu określonego pułapu niskich zysków są wycofywane z obiegu.

W jakim celu stosuje się analizę BCG?

Analiza BCG pokazuje, które produkty są flagowcami, a tym samym wzbudzają duże zaufanie i przez jakiś czas będą stabilne. Posiadanie właśnie takich „dojnych krów” pozwala firmom na wprowadzanie innowacji czy eksperymentowanie, oczywiście w granicach opłacalności. Utrzymywanie takiego naturalnego cyklu życia marek i produktów nieustannie napędza rynek i kształtowane jest przez zależny od siebie duet klienci – producent. W momencie wprowadzania nowości, czyli „znaków zapytania”, „psy” zazwyczaj zostają wycofywane, a całość tego procesu jest wspierana przez „dojne krowy”, które dają przedsiębiorstwu stabilizację w tych zmianach.

Inwestycja w gwiazdy i we wzrastające znaki zapytania jest słusznym i rozsądnym działaniem. Podobnym też będzie wycofanie psów w odpowiednim momencie, tak aby nie zaczęły przynosić strat. Równocześnie utrzymywanie w jak najlepszej kondycji dojnych krów pozwoli na płynne prosperowanie firmy.

Szkolenie Wprowadzenie do zarządzania projektami

Szkolenie "Wprowadzenie do zarządzania projektami"

Skuteczne wdrażanie produktów i usług przynoszących wartość biznesową.
Autor
Szymon Zając

Szymon Zając

Redaktor naczelny witalni.pl
Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Trening kreatywności
    Szkolenie online
    Trening Kreatywność

    07.04-

    08.04.2025
    Zatrudniania osób niepełnosprawnych
    Szkolenie online
    Zatrudnianie osób niepełnosprawnych

    Termin wkrótce

    Szkolenie RODO
    Szkolenie online
    Szkolenie RODO

    Termin wkrótce

    Powiązane artykuły

    Ocena pracy to nie tylko narzędzie dla pracodawcy do weryfikacji kompetencji, ale także kluczowy element rozwoju zawodowego pracownika. Regularna, rzetelna ocena wspiera motywację, wskazuje obszary do poprawy oraz podkreśla mocne strony. Dzięki temu zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą planować dalszą ścieżkę rozwoju zawodowego, co wpływa na wzrost zaangażowania i efektywności pracy.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Analiza BCG to dobrze znana metoda szacowania, które produkty czy usługi przynoszą zyski oraz wskazuje na etap cykla życia produktu, w którym się znajdują.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Sprawdź 12 najczęściej popełnianych błędów w zakresie zarzadzania zasobami ludzkimi, z perspektywy działu HR. Czytaj w Bazie Wiedzy.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top