Hero Image Role w zespole wg Belbin’a

Analiza Portera

Analiza Portera – jest to typ analizy, który skupia się na najbliższym otoczeniu firmy. Poleca się go stosować na etapie tworzenia biznesplanu, ponieważ pozwala zobaczyć ogólny obraz konkurencji istniejącej na rynku, uwzględniając pięć czynników, które mają na nią wpływ. Analiza Portera opiera się na pięciu siłach Portera. Zaliczamy do nich: konkurencję wewnątrz sektorasiłę przetargową nabywcówsiłę przetargową dostawcówgroźbę nowych konkurentów oraz groźbę nowych substytutów. Przeprowadzenie analizy Portera wskaże, jakie ceny najlepiej zastosować, jak wiele konsumentów może być zainteresowanych naszym produktem i czego mogą oni oczekiwać, jak duża będzie konkurencja oraz czy dostęp do dostawców będzie swobodny czy może ograniczony.

Spis treści

Analiza Portera – od czego zacząć?

Analizę najlepiej zacząć od przyjrzenia się branży oraz innym firmom już w niej istniejącym. Najwięksi gracze będą posiadali też największe zyski i największą liczbę konsumentów, dlatego lepiej być zawczasu przygotowanym na trudniejsze początki funkcjonowania własnej działalności. Będzie się to wiązać z cyklem życia produktu, który zawiera fazy: wprowadzeniewzrostdojrzałość, spadek. To właśnie (i dopiero) w trzeciej fazie osiąga on szczyt sprzedaży oraz przynosi najwięcej zysków. Groźba pojawienia się nowych produktów to realne zagrożenie wynikające z nieustannie toczącej się konkurencji. Firma powinna być zorientowana w aktualnych wiadomościach z branżynowych rozwiązaniach technologicznych czy zmieniających się potrzebach odbiorców, którzy mogą nie chcieć kupić nawet najlepszego produktu, jeżeli nie ma na niego zapotrzebowania.

budowanie pewności siebie tło

Oceń tendencję rynkową!

Ważnym elementem analizy jest zorientowanie się czy rynek rośnie, jest stały, czy maleje. Na ten ostatni najtrudniej będzie wprowadzić firmę ze względu na istniejących od dawna, stałych konkurentów. Jednocześnie podczas analizy rynku należy pamiętać o groźbie pojawienia się nowych konkurentów. Wiele czynników będzie miało na to wpływ: od obowiązującego prawa zaczynając, kończąc na zmianie potrzeb konsumentów.

Pozostałe elementy warte uwagi podczas realizacji analizy Portera.

Jeżeli już mowa o potrzebach konsumentów, to mogą one oddziaływać na element siły przetargowej nabywców. Oznacza to, że w przypadku istnienia dużego i wysyconego rynku konsumenci mogą swoimi zachowaniami dyktować zmiany cen, dynamicznie przechodzić od producenta do producenta i to właśnie w dużej mierze od firm zależeć będzie, czym przyciągną odbiorców z powrotem. Nawet przy dużych staraniach organizacji może się okazać, że z jakiegoś powodu konsumenci wybierają konkurencję. Czynnikiem, którego nie można pominąć jest siła przetargowa dostawców. Mniej pośredników oznacza mniejsze wydatki, a więcej dostawców to większa możliwość wyboru dystrybucji produktów.

Kompetencje menedżerskie

Szkolenie "Kompetencje menedżerskie"

Rozwijaj kluczowe umiejętności menedżerskie, by skutecznie zarządzać zespołem i projektami.
Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Analiza portera
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    24.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie
    28.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie

    21.01-

    22.01.2025

    Powiązane artykuły

    Dowiedz się, jakie cechy powinien mieć skuteczny menedżer i jak efektywnie zarządzać zespołem oraz projektami
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Zastanawiasz się, jak skutecznie ocenić konkurencję i otoczenie rynkowe? Poznaj pięć sił Portera — sprawdzoną metodę analizy, która pomoże zrozumieć kluczowe czynniki wpływające na rywalizację w branży. Dzięki niej podejmiesz bardziej świadome decyzje strategiczne, co przyczyni się do rozwoju twojej firmy.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Przywództwo transformacyjne to efektywny styl zarządzania, który opiera się na inspirującej wizji oraz aktywnym uczestnictwie zespołu. Dowiedz się, jak liderzy transformacyjni motywują pracowników, wspierają ich rozwój oraz łączą cechy stylu demokratycznego i afiliacyjnego, aby osiągnąć sukces.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top