Strona główna > Baza Wiedzy > Komunikacja i negocjacje > Bariery w komunikacji
Bariery w komunikacji
Bariery komunikacyjne – bariery występują na wielu etapach komunikacji – od momentu wysłania komunikatu, po chwilę jego odbioru, a nawet niewłaściwą interpretację. Część barier jest niemożliwa do wyeliminowania i nie podlega kontroli przez strony dialogu, ale też część jest jak najbardziej możliwa do wykluczenia lub pośredniego rozwiązania.
Zewnętrzne bariery komunikacyjne.
Przeszkody komunikacyjne mogą być całkowicie zewnętrznymi czynnikami. Hałas na ulicy trudno opanować, podobnie jak otoczenie, w którym się znajdujemy. Jednak można zmienić miejsce na bardziej ciche i spokojne, aby proces komunikacji przebiegał bez zakłóceń. Również zewnętrzną zmienną jest temperatura powietrza, ale na nią także pośrednio można wpływać tak, aby przestała być przeszkodą.
Wewnętrzne bariery w komunikacji.
Wewnętrznymi czynnikami niezmiennymi bądź bardzo trudno zmiennymi będą nastawienie osób uczestniczących w dialogu oraz ich przyzwyczajenia, poglądy i nawyki. Każda osoba interpretuje komunikaty w indywidualny sposób i na to nadawca nie ma już wpływu, co może być najbardziej uciążliwą barierą. Często sami nawet nie zdajemy sobie sprawy z ograniczeń pozostających w naszych umysłach. Te bariery komunikacyjne mogą być szczególnie uciążliwe, ponieważ nie są widoczne lub słyszalne, tak jak czynniki zewnętrzne związane z hałasem lub pogodą. Dlatego też najtrudniej je zidentyfikować.
Wewnętrzne bariery komunikacyjne, których lepiej nie lekceważyć.
Pewne czynniki mogą budzić poważne nieporozumienia między uczestnikami dialogu, np.: niedoinformowanie, uprzedzenia, przekonanie o własnej racji i niedopuszczanie rozmówcy do głosu, osądzanie. Barierą wewnętrzną będzie też różnica językowa. Jest ona do przeskoczenia poprzez naukę języków obcych lub korzystanie z pomocy tłumacza. Przeszkodą, która ma wysoką częstotliwość występowania, jest dysonans między komunikatami werbalnymi i niewerbalnymi wysyłanymi przez nadawcę. Spostrzegawczy odbiorca dostrzeże taką niezgodność. Zatem aby zlikwidować tę barierę komunikacyjną trzeba ją najpierw dostrzec. Dopiero świadomość jej istnienia pozwoli ją wyeliminować.
Bariera komunikacyjna w mediach – szum informacyjny.
Ciekawym zjawiskiem, które może utrudniać zrozumienie komunikatów przedstawianych w mediach jest szum informacyjny. Bardzo dużo bodźców napływających do odbiorców z internetu, telewizji i reklam na ulicach tworzy kakofonię informacyjną, w której „trudno się połapać”. Przykładem niech będą serwisy informacyjne, które w przypadku wypadków lub większych tragedii nastawione są na przedstawianie krótkich, pourywanych strzępków informacji jak najszybciej. Najważniejsze stało się bycie pierwszym w prezentowaniu takich wiadomości, niekiedy nawet niepotwierdzonych i z niewiarygodnego źródła. To tworzy w odbiorcach dysonans informacyjny, występujący, w zależności od medium, gdy otrzymają różniące się od siebie informacje
Brak aktywnego słuchania
Brak aktywnego słuchania to jedna z najczęstszych barier w komunikacji interpersonalnej. W codziennych rozmowach często koncentrujemy się bardziej na formułowaniu własnych myśli, niż na uważnym odbiorze komunikatów drugiej osoby. Aktywne słuchanie wymaga pełnej koncentracji na rozmówcy, umiejętności zadawania pytań w celu lepszego zrozumienia oraz regularnego parafrazowania usłyszanych informacji, aby upewnić się, że przekaz został właściwie odebrany. Zaniedbanie tej umiejętności może prowadzić do frustracji, poczucia niezrozumienia oraz powstania napięć w relacjach.
Szkolenie "Komunikacja interpersonalna"
Buduj porozumienie i efektywną współpracę w zespołach i relacjach.
O autorze
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!
Powiązane artykuły
Ekspert witalni.pl
Ekspert witalni.pl
Ekspert witalni.pl