efektywność pracy

Efektywność pracy

Efektywność pracy – pojęcie to pochodzi z dziedziny ekonomii. Definiowane jest jako najlepsze, najbardziej wydajne wykorzystanie czasu przeznaczonego na pracę w celu osiągnięcia określonych celów. Aby pracować efektywnie, można wdrożyć w życie kilka zasad.

Spis treści

Jak poprawić efektywność pracy? – najważniejszez zasady:

1. Wyznaczanie ram czasowych, przeznaczonych na wykonanie jakiejś czynności – mając określoną ilość czasu (nieprzekraczalną), jesteśmy bardziej zmobilizowani i skupieni, by zdążyć doprowadzić zadanie do końca w danym czasie.

2. Określanie ograniczeń, do których mamy się stosować – przy tworzeniu różnych projektów, często mając „wolną rękę” jesteśmy mniej efektywni, ponieważ nie możemy zdecydować się na konkretne rozwiązania. Mając sprecyzowane założenia, możemy na czymś bazować, dzięki czemu proces przebiega sprawniej i skuteczniej – np. architekt wnętrz projektuje dom wg briefu określającego preferencje, otrzymanego od inwestora.

3. Pełne skupienie na wykonywanym w danym momencie zadaniu – unikanie rozproszeń i pracowanie nad jednym zadaniem, a nie wieloma, pozwoli przyśpieszy znacząco nas czas pracy i pozwoli zredukować liczbę popełnianych błędów, ponieważ nasze myśli będą skupione na pojedynczym temacie.

4. Planowanie każdego dnia odpoczynku i czasu dla siebie – jeżeli będziemy pracować non-stop, wkrótce możemy doznać uczucia przepracowania, spadku motywacji, a nawet wypalenia zawodowego. Dlatego ważne jest, aby znajdować czas na relaks.

5. Planowanie pracy, tworzenie list zadań do wykonania – najlepiej robić to dzień wcześniej, by kolejnego dnia od razu zacząć realizować każdy punkt. Pozwoli to zaoszczędzić czas i usprawnić naszą pracę.

6. Stworzenie optymalnego otoczenia pracy – czyli dopasowanie środowiska tak, by pracowało się nam jak najbardziej komfortowo. Powinniśmy zadbać o ergonomiczne krzesło, odpowiednie oświetlenie, świeże powietrze, umiarkowaną temperaturę. Jeśli pracujemy długie godziny przy komputerze, warto zaopatrzyć się w krople nawilżające oczy i wyłączyć emisję niebieskiego światła z monitora.

7. Dbanie o właściwą dietę – czyli unikanie słodyczy i słodkich napojów, spożywanie zdrowych posiłków i odpowiednich ich ilości. Gdy zjemy za dużo, nasz umysł będzie poświęcać więcej czasu na trawienie niż na pracę, a my w rezultacie będziemy śpiący i rozproszeni.

8. Robienie przerw – najlepiej w tym czasie przejść się na spacer, zrobić lekkie ćwiczenia, czy spojrzeć przez chwilę przez okno. Dzięki temu umysł dostanie nową dawkę energii.

9. Korzystanie z przypływu motywacji i kreatywności – doznając nagle takich momentów, warto się na nich skupić i wykorzystać energię, której dostarczają w danej chwili; możliwe, że gdy tego nie zrobimy lub tylko zanotujemy pomysł, motywacja do jego realizacji, może już długo się nie pojawić.

10. Rozwijanie się, czytanie książek, przeznaczanie czasu na hobby – w przypadku wykonywania tych czynności, zyskujemy wiele korzyści; uczymy się nowych rzeczy, odpoczywamy czy spędzamy czas na przyjemnościach.

Szkolenie Efektywność osobista

Skuteczne techniki zwiększania efektywności na podstawie MTQ48.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Postawy manipulacyjne pracowników
    Szkolenie online
    Postawy manipulacyjne pracowników
    04.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    24.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie
    28.02.2025

    Powiązane artykuły

    Opanuj sztukę przemawiania i dowiedz się, jak skutecznie wpływać na swoich słuchaczy.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Gettings things done (GTD) to sposób na efektywne zorganizowanie swoich zadań do wykonania, opracowany przez Davida Allena. Na czym polega jego metoda? Jak zastosować GTD w praktyce? Sprawdź w naszym słowniczku.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Zwiększ swoją efektywność osobistą – odkryj sprawdzone techniki zarządzania czasem i osiągaj więcej każdego dnia.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top