funkcje menedżerskie heroimage

Funkcje menedżerskie

Funkcje menedżera – Każdy menedżer przed rozpoczęciem pracy powinien zapoznać się z funkcjami, które będzie podejmował w ramach swojej pracy. Od sposobu ich pełnienia będzie zależeć integracja całego zespołu pracowniczego, jakość wykonanej pracy czy czas nad nią spędzony.

Spis treści

Podział – 3 obszary funkcji menedżera

Funkcje menedżera można pogrupować w kilka obszarów. Będą to obszar decyzyjnyobszar organizacyjny i obszar interpersonalny.

Obszar decyzyjny

Funkcje związane z obszarem decyzyjnym silnie powiązane są z odpowiedzialnością za pracę swojego działu czy firmy. To właśnie dzięki tym funkcjom menedżer ma ostatnie słowo, podejmuje najważniejsze decyzje czy przejmuje konsekwencje w razie niepowodzenia. Dzięki swoim umiejętnościom wszyscy oczekują, że będzie podejmował jak najlepsze decyzje, jednak kiedy odniesie porażkę wskutek swoich złych przewidywań, to właśnie on może być najmocniej obwiniany. W sytuacji powstania konfliktu menedżer staje się negocjatorem, chcąc doprowadzić do zażegnania sporu. Ważną funkcją wchodzącą w obszar decyzyjny jest dysponowanie oraz rozdzielanie różnych zasobów, które firma i menadżer posiadają.

Obszar organizacyjny

Funkcje organizacyjne obejmują równie ważne działania. W ich skład wchodzi między innymi pełnienie roli rzecznika firmy, który działa w jej interesie na oficjalnych spotkaniach. Wiąże się z tym konieczność posiadania dużej wiedzy o własnej organizacji, a także jej obszarze działania. W skład funkcji organizacyjnych wchodzi też budowanie zespołu i kierowanie nim. Dobór odpowiednich pracowników ma niebagatelny wpływ na późniejszą pracę, zatem proces rekrutacji jest kolejnym obszarem wiedzy, z którym menedżer powinien być zaznajomiony. Do funkcji organizacyjnych zalicza się także ogólna organizacja pracy, w której skład wchodzą chociażby analiza działań, planowanie strategii rozwoju czy ocena pracowników. Umiejętności typu zbudowanie grafiku dla pracowników również mogą być wymagane od menedżerów.

Obszar interpersonalny

Trzecim obszarem – choć nie mniej ważnym – są funkcje interpersonalne. Obejmują one wyznaczanie celów, dzięki którym zespół wie, do czego dąży, a menedżer pomaga mu to osiągnąć. Pracuje ponadto nad motywacją pracowników. To od niego zależy, jaką strategię obierze – może na przykład wybrać rolę autorytarnego przywódcy, który najchętniej posługuje się karami i nagrodami lub choćby skupiać się na budowaniu relacji z pracownikami jak równy z równym. W ten obszar wchodzą szkolenia zespołu czy stwarzanie takiej atmosfery pracy, w której wszyscy będą się czuli komfortowo, doświadczając szacunku oraz poczucia bycia potrzebnym. Następną rzeczą jest reprezentowanie firmy poza jej siedzibą oraz nierzadko bycie „twarzą” organizacji, a więc kimś, z kim może być ona utożsamiana. Szerzenie interesów firmy to ważne zadanie, które może wpływać na jej wizerunek czy choćby chęć współpracy ze strony innych organizacji. Jeżeli menedżer piastuje władzę nad dużą firmą staje się pośrednio osobą publiczną, zatem wpływać to może na jego prywatność oraz rozpoznawalność.

Szkolenie Początkujący menadżer

Szkolenie "Początkujący menadżer"

Zdobądź umiejętności przywódcze i buduj autorytet na nowym stanowisku menedżerskim.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Funkcje menedżerskie
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie zarządzanie zespołem
    Szkolenie online
    Zarządzanie zespołem

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025
    Szkolenie Konstruktywna informacja zwrotna
    Szkolenie online
    Konstruktywna Informacja zwrotna

    24.04-

    25.04.2025

    Powiązane artykuły

    Prowadzenie własnej firmy wiąże się z wieloma wydatkami. Przedsiębiorcy mogą jednak poczynić pewne oszczędności. Jak optymalizować koszty przedsiębiorstwa?
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Współpraca w zespole to klucz do sukcesu każdej organizacji. Dowiedz się, jak efektywna współpraca wpływa na jakość pracy, rozwiązywanie konfliktów i realizację celów. Poznaj sposoby na budowanie silnych zespołów i osiąganie lepszych wyników.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Dowiedz się, jakie są najważniejsze funkcje menedżerskie i jak skutecznie zarządzać zespołem oraz zasobami firmy.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top