Hero Image Role w zespole wg Belbin’a

Informacja zwrotna

Informacja zwrotna – stanowi element konwersacji i może mieć rożne postacie: od krytyki przez analizę po pochwałę oraz wiele innych. Powszechnie nazywana ,,feedbackiem”.

Spis treści

Feedback – czyli udzielanie wartościowej informacji zwrotnej.

Udzielanie informacji zwrotnej ma najwięcej sensu wtedy, gdy osoba informowana była wcześniej o tym uprzedzona lub gdy życzy sobie feedbacku. Nie wszystko, co powiedział rozmówca, wymaga odpowiedzi i oceny. Dobra informacja zwrotna odnosi się do wypowiedzizachowań drugiej osoby. Nie do niej jako całości i jednostki, chyba że rozmówca wyraźnie poprosił o taką informację. Jeżeli nie, taki nieproszony feedback może być odebrany jako niekonstruktywna krytyka. Nie wniesie nic nowego, a wręcz może popsuć stosunki. Ważne jest wyczucie czasu, w jakim powinno się udzielać feedbacku. Mówienie w emocjach lub gdy rozmówca jeszcze nie ochłonął, może nie przynieść większego skutku, ponieważ uczucia okażą się w takiej sytuacji silniejsze, a to, co zostanie usłyszane, równie szybko odejdzie w niepamięć. To samo dotyczy osoby udzielającej informacji zwrotnej – gdy będzie ona uniesiona, może użyć niewłaściwych słów, które będą nieodpowiednio zrozumiane, nawet mimo jej dobrych intencji. Podczas pozostawania w negatywnych emocjach często sytuacja wydaje się gorsza niż jest w rzeczywistości, o czym także warto pamiętać. Co więcej feedback musi opierać się na faktach i nie może zawierać domysłów lub niepotwierdzonych założeń.

budowanie pewności siebie tło

Czego powinniśmy unikać podczas udzielania informacji zwrotnej?

Oczywiste jest także, że stosowanie manipulacji szybko może wyjść na jaw poprzez weryfikację faktów, dlatego jej stosowanie jest nieetyczne i nie na miejscu. To samo dotyczy wyciągania pochopnych wniosków na podstawie jednego zachowania lub działania drugiej osoby. Taka generalizacja nie jest dobra. Oceniany człowiek może poczuć, że każde jego działanie jest wyolbrzymiane i świadczy o nim jako osobie, tymczasem wcale tak być nie powinno.

Na koniec dobre rady – na co zwrócić uwagę i jak zwiększyć skuteczność udzielania feedback’u?

Dobrą do wprowadzenia zasadą w jakichkolwiek kontaktach, czy to osobistych z partnerem, czy zawodowych, jest udzielanie informacji podczas sytuacji lub niedługo po jej zaistnieniu. Pomoże to uniknąć nagromadzenia emocji i negatywnych myśli. Szybkie rozwiązanie – jeśli jest możliwe – to najczęściej najlepsze rozwiązanie. Przeciąganie tego etapu może być właśnie powodem snucia niepotrzebnych domysłów oraz gęstnienia atmosfery. Wiele zdarzeń wynika z nieporozumień lub opacznej interpretacji. Pomocne w tym będzie stosowanie konkretnych argumentów i przytaczanie tego, co się zdarzyło, a także mówienie o swoich uczuciach oraz nie przypisywanie swych uczuć innym. Taka projekcja może być szkodliwa, ponieważ polega na nakładaniu na osoby trzecie naszych stanów emocjonalnych. A przecież druga osoba jest odrębną jednostką z innym doświadczeniem i prawdopodobnie rozumie sytuację w odmienny sposób. W trudnych chwilach szczególnie pomocne będzie mówienie w sposób konkretny, co pomoże zapobiec eskalacji emocji. Jeżeli informacja zwrotna rozkłada się na jakiś okres, warto mówić o tym, co jest dobre i zostało polepszone. Taki feedback to jasny sygnał, że czyny drugiej osoby zmierzają w dobrym kierunku.

Szkolenie Konstruktywna informacja zwrotna

Szkolenie "Konstruktywna informacja zwrotna"

Umiejętności udzielania i odbierania informacji zwrotnej w sposób efektywny.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    24.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie
    28.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie

    21.01-

    22.01.2025

    Powiązane artykuły

    Zainteresuj się tematem funkcji ekspresyjnych oraz poznaj ich trzy główne postacie. Zobacz charakterystykę funkcji ekspresyjnych, takich jak: mowa, praksja i funkcje konstruktywne. Dowiedz się więcej o procesach poznawczych zachodzących w naszym mózgu.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Efektywne zarządzanie konfliktem w organizacji przynosi liczne korzyści, w tym wzrost wydajności, lepsze relacje i zatrzymanie talentów.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Odkryj tajniki wywierania wpływu na ludzi i naucz się skutecznych technik perswazyjnych. Zrozum podstawy, różnice między manipulacją a perswazją, a także poznaj techniki takie jak reguła wzajemności i zasada konsekwencji. Dowiedz się, jak naśladownictwo i konformizm kształtują nasze decyzje oraz jak skutecznie bronić się przed manipulacją. Zastosuj poznane strategie w negocjacjach, aby osiągnąć lepsze wyniki.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top