komunikacja werbalna

Komunikacja werbalna

Komunikacja werbalna – jest procesem zachodzącym między co najmniej dwoma podmiotami, które wymieniają się komunikatami. W komunikacji werbalnej uczestniczy język w formie mówionej, pisanej lub stanowiący wyjątek język migowy wykorzystujący gesty.

Spis treści

Komunikacja werbalna w towarzystwie komunikacji niewerbalnej

Kiedyś komunikacja werbalna obejmowała rozmowę na żywo lub listownie. Wraz z rozwojem technologicznym wchłonęła także porozumiewanie się za pomocą komunikatorów na mediach społecznościowych, wideorozmowy czy e-maile. Komunikacji werbalnej prawie zawsze towarzyszy komunikacja niewerbalna. Nawet komunikatory dostosowały się do tej części komunikacji zamieszczając emotikony mające wyrażać stan emocjonalny nadawcy. Pokazuje to, jak ważne są niewerbalne treści, które dopełniają proces komunikacji i wzbogacają jej jakość. W trakcie konwersacji na żywo zawsze werbalne przekazy będą wspierane przez te niewerbalne. Co więcej te drugie mogą całkowicie zmienić znaczenie tych pierwszych.

Czy komunikacja werbalna gwarantuje zrozumienie?

Komunikacja werbalna, pomimo stosowanego języka, może być niewłaściwie odczytana. Tak jak czasami ma to miejsce w komunikacji niewerbalnej. Przekaz werbalny może zostać błędnie zrozumiany lub może nie trafić do właściwego odbiorcy. Zatem nie jest to gwarantujący sukces sposób komunikacji. Aby doszło do właściwego procesu komunikacji, komunikat musi zostać poprawnie przygotowany i odebrany bez zakłóceń. Nie będzie to możliwe, gdy strony się nie rozumieją, ponieważ przykładowo mówią innymi językami, pochodzą z odmiennych kultur lub przebywają w nieodpowiednim ( np. zbyt głośnym) otoczeniu. Zatem chcąc zapewnić skuteczność komunikacji, należy zwrócić uwagę na czynniki, takie jak odpowiednie sformułowanie komunikatuanalizę możliwych przeszkód i barier komunikacyjnych oraz dobór skutecznego sposobu dostarczenia komunikatu do właściwego adresata.

Aktywna i bierna postawa słuchacza w komunikacji werbalnej

Odbierając komunikację werbalną można zachować postawę biernego bądź aktywnego słuchacza. Bierny słuchacz jedynie słyszy, co się do niego mówi. Aktywny słucha, analizuje i odpowiada na wysyłane w jego stronę komunikaty. Zazwyczaj wysokie kompetencje werbalne pokrywają się z umiejętnościami aktywnego słuchania.

Czy wiesz, że…

Należy pamiętać, że komunikacja werbalna to domena typowo ludzka. To właśnie człowiek rozwinął ją w takim stopniu, który pozwolił stworzyć mu cywilizację i kulturę, na którą składa się piśmiennictwo i ustne przekazywanie treści. W świecie zwierząt komunikacja werbalna pozostaje na podstawowym poziomie i dużo większe znaczenie mają sygnały niewerbalne. Nie oznacza to jednak, że zwierzęta nie komunikują się głosem. Co więcej, dzięki przebywaniu ludzi ze zwierzętami doszło do etapu, kiedy porozumiewamy się między-gatunkowo z lepszym lub gorszym skutkiem. Wykazano chociażby, że koty miauczą jedynie w stosunku do ludzi, pomiędzy sobą nie stosują takich dźwięków. Spróbujmy też sobie przypomnieć, ile razy pies próbował coś nam zakomunikować, szczekając. Z naukowego punktu widzenia to niesamowite, że ludziom udało się odczytać niektóre komunikaty, jakie wychodzą od zwierząt, choć głównie dotyczy to komunikacji niewerbalnej. Przyczyniło się to do rozwoju behawiorystyki zwierząt i lepszego porozumiewania z nimi oraz odczytywania ich potrzeb.

Szkolenie Komunikacja interpersonalna

Buduj porozumienie i efektywną współpracę w zespołach i relacjach

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Komunikacja werbalna
    Brak danych o stanowisku.
    Brak danych o opisie.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Trening asertywności
    Szkolenie online
    Trening asertywności 12.06
    12.06.2025
    Szkolenie Trening kreatywności
    Szkolenie online
    Trening Kreatywności

    15.09-

    16.09.2025
    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    13.06.2025

    Powiązane artykuły

    Odkryj tajniki wywierania wpływu na ludzi i naucz się skutecznych technik perswazyjnych. Zrozum podstawy, różnice między manipulacją a perswazją, a także poznaj techniki takie jak reguła wzajemności i zasada konsekwencji. Dowiedz się, jak naśladownictwo i konformizm kształtują nasze decyzje oraz jak skutecznie bronić się przed manipulacją. Zastosuj poznane strategie w negocjacjach, aby osiągnąć lepsze wyniki.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Konflikty w pracy zespołowej są nieodłącznym elementem dynamicznych organizacji, które mogą zarówno stymulować kreatywność i innowacyjność, jak i prowadzić do napięć i obniżenia morale. W artykule przyjrzymy się, jak skutecznie zarządzać konfliktami, wykorzystując techniki mediacji oraz rozwijając umiejętności komunikacyjne, aby przekształcić wyzwania w możliwości wzmocnienia współpracy i osiągania wspólnych celów.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Dowiedz się jak przemawiać publicznie, być dobrym mówcą i angażować słuchaczy podczas wystąpień publicznych oraz dobrze prowadzić prezentacje biznesowe.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top