Hero Image - Komunikat

Komunikat

Komunikat – podstawowy element komunikacji. Bez komunikatu nie ma komunikacji. Komunikat będzie więc nośnikiem informacji. Najbardziej podstawowy model komunikowania obejmuje nadawcę komunikatu, przekaz oraz odbiorcę. Autorem takiego modelu był Harold Lasswell w połowie ubiegłego wieku. Model ten odpowiada na pytania: Kto przekazuje? Co przekazuje? Jakim kanałem? Do kogo trafia przekaz? Jaki jest efekt komunikatu? Powyższy model ma zastosowanie, gdy chodzi o komunikację instrumentalną, a więc mającą wywrzeć określony wpływ na odbiorcę informacji.

Spis treści

Model komunikacji wg. Claude’a Shannona i Warrena Weavera

Innym prostym modelem, uwzględniającym dodatkowe zmienne, jest model Claude’a Shannona i Warrena Weavera. Model ten zawiera źródło informacji; nadajnik/nadawcę; nadany sygnał; a następnie kanał, który może być źródłem zakłóceń; odebrany sygnał; odbiornik przekazu/odbiorcę. W tym modelu ważne jest uwzględnienie zakłóceń, które często występują pomiędzy nadawcą i adresatem i mogą mieć różne pochodzenie. Zakłócenia mogą zniekształcać komunikat lub całkowicie uniemożliwiać jego zrozumienie.

Komunikat

Komunikat – ograniczenia i alternatywy przekazu.

Stosowane kanały mogą się przyczyniać do ograniczeń przekazu, co ma potencjał wpłynięcia na odbiór komunikatu. Na przykład komunikatory internetowe nie uwzględniają większości komunikatów niewerbalnych, które mają niebagatelne znaczenie dla przesyłanej informacji. Dlatego alternatywą dla zawartych emocji stały się emotikony, gify, obrazki i piktogramy, mające zastąpić rzeczywiste stany wewnętrzne osób uczestniczących w dialogu.

Postępujący trend komunikacji wizualnej.

Na przestrzeni lat widać coraz bardziej postępujące zwrócenie się w stronę obrazu oraz komunikację obrazami. W latach, gdy media masowe nie istniały, chociażby ilustracje w gazetach były tylko dodatkiem do napisanego tekstu. Obecnie w tabloidach to często zdjęcie jest osią, wokół której powstaje krótki tekst. Obraz ma szokować, przyciągać, zwracać uwagę.

Do jego popularności przyczynił się szeroki dostęp do kolorowego druku, który jest atrakcyjny dla oka. Rozwój mediów związanych z obrazem jest faktem. Spada czytelnictwo gazet zarówno w formie papierowej i wirtualnej na korzyść oglądania telewizji czy pozyskiwania informacji z internetu. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się rozrywka w mediach. Dużą jej część stanowią komunikaty obrazowe. Taka forma łatwiej trafia do odbiorcy i szybciej oddziałuje na jego emocje. Łatwiej jest poddać pod krytykę przeczytany tekst niż trafiający do najgłębszych emocji obraz. Z tego względu tak prężnie rozwija się reklama, na której opiera się większość mediów oraz która przynosi zyski firmom sprzedającym swoje produkty. Taka sytuacja wymaga zastanowienia się na nowo nad komunikacją i jej formami, ponieważ widać jej unifikację na przestrzeni ostatnich lat.

Szkolenie Komunikacja interpersonalna

Buduj porozumienie i efektywną współpracę w zespołach i relacjach

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Komunikat
    Brak danych o stanowisku.
    Brak danych o opisie.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Trening kreatywności
    Szkolenie online
    Trening Kreatywności

    15.09-

    16.09.2025
    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    13.06.2025
    Szkolenie Trening kreatywności
    Szkolenie online
    Trening Kreatywności

    17.06-

    18.06.2025

    Powiązane artykuły

    Konflikty i negocjacje są ze sobą powiązane, a ich umiejętne zarządzanie prowadzi do lepszych relacji i satysfakcjonujących rozwiązań dla wszystkich stron.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Język odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu myślenia abstrakcyjnego, odkrywając tajemnice, które odróżniają nas od innych gatunków.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Dowiedz się o negocjacjach pozycyjnych, które polegają na przedstawianiu maksymalnych ofert i targowaniu się w celu osiągnięcia kompromisu. Poznaj różnice między twardą a miękką odmianą negocjacji oraz sytuacje, w których najlepiej je zastosować, aby uniknąć napięć i zbudować efektywne relacje biznesowe.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top