Konfliktowy pracownik

Konfliktowy pracownik

Konfliktowy pracownik – Pracownika takiego można definiować na wiele sposobów. Być może chodzi o agresywnego pracownika; o pracownika, który jest uparty i nie chce zamienić swojego postępowania; pracownika, który notorycznie popada w konflikt z kolegami w pracy lub z kierownikiem; pracownika, który ma trudną osobowość. Chyba każdy spotkał się kiedyś z taką osobą i ma świadomość, jak skomplikowane są relacje w pracy, gdy atmosfera jest napięta lub gdy w powietrzu wisi kłótnia.

Spis treści

Konfliktowy pracownik – przykłady konfliktotwórczych zachowań.

Konfliktowymi zachowaniami może być wprowadzanie napięcia między pracownikami czy nastawiane zespołu przeciwko szefowiniestosowanie się do poleceń przełożonego. Takimi zachowaniami będzie także plotkowanie w pracy i rozsiewanie nieprawdziwych informacji. Oczywiście mówimy tutaj o „czystych” sytuacjach. Przykładowo, nastawiane zespołu przeciwko szefowi jest nieetyczne. Jednak gdy szef postępuje niesprawiedliwie wobec pracowników, to mobilizacja sił podwładnych oraz zwrócenie się do innych kierowników w celu korzystnego rozwiązania nierówności są jak najbardziej wskazane. Choć część z powyższych zachowań wydaje się niewinna, może powodować szereg problemów. Zwłaszcza, kiedy będą one trwały dłuższy czas. Każdy bowiem ma swoją cierpliwość oraz granicę tolerancji czynów, które nie są do końca fair.

Konfliktowy pracownik

Mobbing w środowisku pracy.

Jednym ze skrajnych zachowań jest stosowanie mobbingu. Działanie takie powinno być zawsze potępiane, ponieważ narusza granice innych osób i może wywoływać poważne konsekwencje. Dlatego też mobbing nierzadko jest przyczyną zwolnień dyscyplinarnych, a dochodzenie sprawiedliwości dla ofiar kontynuuje się drogą sądową.

Postawa i postępowanie menedżera wobec konfliktowego pracownika.

Jak postępować wobec konfliktowego pracownika? Należy zacząć od spokojnej rozmowy, w której menadżer opisze konfliktowe zachowania bez stosowania osobistych ataków. Ważne jest obiektywne przedstawienie zdarzeń, ponieważ ofensywa na pracownika spowoduje jego chęć obrony, co poskutkuje zamknięciem się osoby na jakąkolwiek krytykę oraz utwierdzenie się w swoich racjach. Lider powinien spróbować zrozumieć takiego podwładnego. Być może jego postępowanie jest czymś uzasadnione, czy to problemami osobistymi, problemami w życiu rodzinnym, poczuciem niesprawiedliwości w pracy itd. Czasami okazuje się, że w wyniku fałszywych informacji krążących po firmie to niewłaściwa osoba trafia do kierownika „na stołek” i sytuacja taka wymaga małego śledztwa oraz dowiedzenia się, kto inny stoi za takim obrotem sprawy. Niekiedy złość lub upór pracownika jest próbą przedstawienia zespołowi lub menadżerowi alternatywnego sposobu działania i realizacji zadań, jednak są w niewłaściwy sposób podane – zbyt ofensywnie, nachalnie itp. Warto czasem zatrzymać się, wysłuchać takiej osoby i przemyśleć jej słowa. Może okazać się, że faktycznie jej pomysły są warte uwagi, jednak dotychczas były pomijane ze względu na niewłaściwą ich komunikację.

Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

Szkolenie "Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole"

Rozwijaj umiejętności rozwiązywania konfliktów i budowania współpracy w zespole.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Konfliktowy pracownik
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    24.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie
    28.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie

    21.01-

    22.01.2025

    Powiązane artykuły

    Sprawdź 12 najczęściej popełnianych błędów w zakresie zarzadzania zasobami ludzkimi, z perspektywy działu HR. Czytaj w Bazie Wiedzy.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Kluczowe umiejętności menedżera – rozwijaj kompetencje w zarządzaniu zespołem, podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów, aby osiągać sukcesy.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Skuteczne delegowanie uprawnień – klucz do zwiększenia efektywności i odpowiedzialności w zespole. Dowiedz się, jak to robić właściwie.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top