Konfliktowy pracownik

Konfliktowy pracownik

Konfliktowy pracownik – Pracownika takiego można definiować na wiele sposobów. Być może chodzi o agresywnego pracownika; o pracownika, który jest uparty i nie chce zamienić swojego postępowania; pracownika, który notorycznie popada w konflikt z kolegami w pracy lub z kierownikiem; pracownika, który ma trudną osobowość. Chyba każdy spotkał się kiedyś z taką osobą i ma świadomość, jak skomplikowane są relacje w pracy, gdy atmosfera jest napięta lub gdy w powietrzu wisi kłótnia.

Spis treści

Konfliktowy pracownik – przykłady konfliktotwórczych zachowań.

Konfliktowymi zachowaniami może być wprowadzanie napięcia między pracownikami czy nastawiane zespołu przeciwko szefowiniestosowanie się do poleceń przełożonego. Takimi zachowaniami będzie także plotkowanie w pracy i rozsiewanie nieprawdziwych informacji. Oczywiście mówimy tutaj o „czystych” sytuacjach. Przykładowo, nastawiane zespołu przeciwko szefowi jest nieetyczne. Jednak gdy szef postępuje niesprawiedliwie wobec pracowników, to mobilizacja sił podwładnych oraz zwrócenie się do innych kierowników w celu korzystnego rozwiązania nierówności są jak najbardziej wskazane. Choć część z powyższych zachowań wydaje się niewinna, może powodować szereg problemów. Zwłaszcza, kiedy będą one trwały dłuższy czas. Każdy bowiem ma swoją cierpliwość oraz granicę tolerancji czynów, które nie są do końca fair.

Konfliktowy pracownik

Mobbing w środowisku pracy.

Jednym ze skrajnych zachowań jest stosowanie mobbingu. Działanie takie powinno być zawsze potępiane, ponieważ narusza granice innych osób i może wywoływać poważne konsekwencje. Dlatego też mobbing nierzadko jest przyczyną zwolnień dyscyplinarnych, a dochodzenie sprawiedliwości dla ofiar kontynuuje się drogą sądową.

Postawa i postępowanie menedżera wobec konfliktowego pracownika.

Jak postępować wobec konfliktowego pracownika? Należy zacząć od spokojnej rozmowy, w której menadżer opisze konfliktowe zachowania bez stosowania osobistych ataków. Ważne jest obiektywne przedstawienie zdarzeń, ponieważ ofensywa na pracownika spowoduje jego chęć obrony, co poskutkuje zamknięciem się osoby na jakąkolwiek krytykę oraz utwierdzenie się w swoich racjach. Lider powinien spróbować zrozumieć takiego podwładnego. Być może jego postępowanie jest czymś uzasadnione, czy to problemami osobistymi, problemami w życiu rodzinnym, poczuciem niesprawiedliwości w pracy itd. Czasami okazuje się, że w wyniku fałszywych informacji krążących po firmie to niewłaściwa osoba trafia do kierownika „na stołek” i sytuacja taka wymaga małego śledztwa oraz dowiedzenia się, kto inny stoi za takim obrotem sprawy. Niekiedy złość lub upór pracownika jest próbą przedstawienia zespołowi lub menadżerowi alternatywnego sposobu działania i realizacji zadań, jednak są w niewłaściwy sposób podane – zbyt ofensywnie, nachalnie itp. Warto czasem zatrzymać się, wysłuchać takiej osoby i przemyśleć jej słowa. Może okazać się, że faktycznie jej pomysły są warte uwagi, jednak dotychczas były pomijane ze względu na niewłaściwą ich komunikację.

Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

Rozwijaj umiejętności rozwiązywania konfliktów i budowania współpracy w zespole.

Autor
Szymon Zając

Szymon Zając

Redaktor naczelny witalni.pl
Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Budowanie autorytetu menedżera
    Szkolenie online
    Budowanie autorytetu menedżera
    22.05.2025
    Szkolenie Początkujący menadżer
    Szkolenie online
    Początkujący menadżer

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025

    Powiązane artykuły

    Skuteczne delegowanie uprawnień – klucz do zwiększenia efektywności i odpowiedzialności w zespole. Dowiedz się, jak to robić właściwie.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Przywództwo w zarządzaniu – efektywne kierowanie zespołem poprzez inspirację, motywację i strategiczne podejmowanie decyzji.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Modele kompetencji menedżerskich odgrywają kluczową rolę w nowoczesnym zarządzaniu, umożliwiając organizacjom precyzyjne określenie i rozwój niezbędnych umiejętności. W artykule omówiono podstawowe założenia tych modeli, ich zastosowanie w różnych sektorach oraz korzyści płynące z ich implementacji. Przykłady z praktyki, takie jak programy szkoleniowe w Zimbabwe czy inicjatywy Ohio State University, ilustrują, jak kompetencje menedżerskie przyczyniają się do poprawy efektywności i innowacyjności organizacji. Dowiedz się, jak systematyczne podejście do kompetencji może wspierać rozwój liderów i stabilność zarządzania w dynamicznych warunkach biznesowych.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top