Hero image - manipulacja techniki

Manipulacja – techniki manipulacji

Manipulacja, techniki – między manipulacją a perswazją występuje bardzo cienka granica, dlatego w niektórych sytuacjach trudno je od siebie odróżnić, co wynika także z podobieństwa technik. Podczas manipulacji osoba ukrywa swoje intencje, podaje nieprawdziwe pobudki działania, wprowadza kogoś w błąd. Manipulacja w bezpośredni sposób wykorzystuje ludzkie słabości i automatyzmy. Przejdźmy zatem do omówienia technik manipulacyjnych, aby poznać je od podszewki:

Spis treści

Techniki manipulacji – skuteczne metody wywierania wpływu

Drzwiami w twarz

metoda ta opiera się na poprzedzeniu małej prośby, która jest naszym celem, dużą prośbą. Kontrast wywołany różnicą ma skłonić druga osobę do przystania na propozycję. Jest to powiązane z regułą wzajemności: skoro rozmówca zrobił nam przysługę i poszedł na kompromis chcemy się odwdzięczyć i również zrobić coś dla niego. Realizacja mniejszej prośby będzie dla nas małą stratą w porównaniu do tak dużego obniżenia kosztów pierwszej propozycji.

Stopa w drzwiach

jest odwrotnością powyższej metody. Najpierw rozmówca wysuwa małą propozycję, by potem przedstawić większą, która jest jego celem. Technika ta wykorzystuje zasadę konsekwencji: wraz z rozwojem sytuacji będziemy coraz bardziej zaangażowani w podjętą decyzję (wszak spełniliśmy małą propozycję) i nie będziemy potrafili odmówić propozycji o wiele większej, aby nie wyjść na osoby niekonsekwentne.

,,Ale to nie wszystko…’’

opiera się na dołączeniu małego dodatku do oferty, może to być jakiś przedmiot lub bonusowa usługa. Stanowi to umilenie spełnienia dużej prośby ze strony rozmówcy i często traktowane jest jako rekompensata dużych kosztów. Zazwyczaj taki dodatek ma na celu zwabienie do skorzystania z oferty.

Niska piłka

techniki manipulacji

ujawnienie dodatkowych kosztów, po zaangażowaniu się w propozycję. Inaczej oznacza ukryte koszty, których nie znaliśmy, kiedy podjęliśmy się spełnienia prośby. Jest to duża pułapka, ponieważ wskutek zasobów utopionych po podjęciu decyzji jeszcze trudniej nam się wycofać – towarzyszy nam przeświadczenie, że w końcu uzyskamy rekompensatę z nawiązką wskutek takiego poświęcenia, jednak rekompensata taka nigdy nie pojawia się, a koszty ciągle rosną i rosną.

Uwikłanie w dialog

tak zwane ,,zagadanie’’, nie pozwalanie dojść do słowa rozmówcy, ale także zaangażowanie go w niezobowiązującą, przyjemną pogawędkę, która uruchomi skojarzenie z rozmową ze znajomym, co nasili uległość w wykonywaniu przysług.

Huśtawka emocjonalna

huśtawka emocjonalna - techniki manupulacji

manipulacja uczuciami, zazwyczaj tymi skrajnymi, w celu wywołania napięcia, stresu oraz ulgi po ich zniknięciu. Wycofanie nieprzyjemnych bodźców powoduje większą skłonność do działania pod wpływem sugestii i próśb, wskutek ogólnej wdzięczności po ustąpieniu negatywnego stanu emocjonalnego.

Kłamstwo i projekcja

okłamywanie rozmówcy, przypisywanie mu własnych negatywnych zachowań i pobudek, zrzucanie na niego winy za swoje błędy.

Codzienna komunikacja z innymi, sprzedaż, negocjacje, zarządzanie zespołem to sytuacje w których nieustannie kreują ludzie wzajemny wpływ lub manipulują drugą stroną. O tym jak bronić się przed manipulacjami klientów lub podwładnych możesz dowiedzieć się z naszych VIDEOKURSÓW o tej tematyce. Nawet jeżeli nie zarządzasz lub nie pracujesz w szerokim ujęciu z klientami, to warto poznać techniki obrony przed manipulacjami, bo to narzędzia potrzebne do budowania relacji bez względu na wykonywany zawód. Odwiedź KURSY.WITALNI.PL i już za chwilę rozpocznij kurs, do którego uzyskasz dostęp bez ograniczenia w czasie.

Postawy manipulacyjne pracowników

Szkolenie "Postawy manipulacyjne pracowników"

Rozpoznawanie i zarządzanie manipulacją w zespole

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Techniki manipulacji
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie zarządzanie zespołem
    Szkolenie online
    Zarządzanie zespołem

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025
    Szkolenie Konstruktywna informacja zwrotna
    Szkolenie online
    Konstruktywna Informacja zwrotna

    24.04-

    25.04.2025

    Powiązane artykuły

    Styl procesowy: odkryj, jak ten styl zarządzania wpływa na efektywność zespołu i rozwój kariery zawodowej.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Skuteczne delegowanie uprawnień – klucz do zwiększenia efektywności i odpowiedzialności w zespole. Dowiedz się, jak to robić właściwie.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Praca w zespole charakteryzuje się pewnymi wzorcami zachowań osób biorących w niej udział. Wyróżnić można pięć najczęściej przyjmowanych postaw, które mają wpływ na efektywność i skuteczność zespołu. Jak spowodować, aby praca w zespole była skuteczną współpracą, a nie źródłem licznych konfliktów?
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top