Strona główna > Baza Wiedzy > Marketing > Marketing MIX – elementy marketingu mix

Marketing MIX - elementy marketingu mix
Marketing MIX, nazywany również „kompozycją marketingową”- jest to kombinacja czynników, działań, procesów, metod i technik, które są kontrolowane przez firmę w celu oddziaływania na otoczenie rynkowe oraz wywarcia wpływu na konsumentów i zachęcenia ich do zakupu jej produktów.
Marketing MIX - jakie są elementy?

Przedsiębiorstwo i jego strategie postrzegane są przez pryzmat jego oferty marketingowej, czyli po przez to co ma do zaoferowania rynkowi. Kompozycja marketingowa (marketing-mix), to zestaw instrumentów marketingowych, za pomocą których organizacja komunikuję się z otoczeniem. Kompozycję marketingu mix określa się mianem tzw. 4P – od pierwszych liter angielskich nazw do których należą: produkt (Product), cena (Price), dystrybucja (Place), promocja (Promotion).
Obecnie, wyróżnia się tradycyjne 4P – do którego zalicza się wyżej wymienione składniki, oraz 4P nowoczesnego zarządzania marketingowego: ludzie (People), procesy (Processes), programy (Programs), dokonania (Performance). Wynika to stąd, że w obecnym marketingu o szerokim zakresie, jego złożoności i skomplikowanej formie, podstawowe 4P nie wystarczają by odnieść sukces.
Tradycyjne 4P
- Produkt (product) – jest to wartość dla klienta (zaspokaja jego potrzeby lub pragnienia)
- Cena (price) – jest to koszt, jaki ponosi klient niezbędny dla zaspokojenia potrzeby
- Dystrybucja (place) – dla konsumenta, jest to wygoda nabycia (czy produkt jest łatwo dostępny)
- Promocja (promotion) – jest to forma komunikacji z rynkiem
Nowoczesne 4P
- Ludzie – pracownicy, to obecnie jeden z najważniejszych czynników decydującym o sukcesie marketingowym. W przedsiębiorstwach i organizacjach, bardzo istotne jest, aby zwiększyć świadomość marketingową wszystkich pracowników (nie tylko Kadry Zarządzającej), ponieważ zasady marketingowe obowiązują na każdym szczeblu firmy.
- Procesy – odnoszą się do całej kreatywności, dyscypliny i uporządkowania, jakie cechuję zarządzanie marketingowe. Są to procesy sterujące działaniami i programami firmy, które w perspektywie czasu umożliwiają firmie nawiązywanie długotrwałych relacji z otoczeniem.
- Programy – obejmują działania w przedsiębiorstwie, które są maksymalnie zorientowane na klienta i wychodzą poza horyzont tradycyjnego 4P – np. działania firmy w Internecie.
- Dokonania – definiujemy po przez określenie tym terminem szeregu mierników (finansowych i nie-finansowych), które dostarczają istotnych informacji o rozwoju firmy.

Szkolenie "Marketing w małej firmie"
Podstawy marketingu dla MŚP, planowanie, komunikacja,
e-marketing, badania i reklama.
O autorze

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!
Powiązane artykuły
Ekspert witalni.pl
W świecie pełnym konkurencji, skuteczna promocja osobista staje się niezbędnym narzędziem do budowania własnej marki oraz osiągania sukcesów zawodowych. Dowiedz się, czym dokładnie jest promocja osobista, dlaczego jest tak istotna oraz jakie strategie warto zastosować, aby wyróżnić się na rynku pracy i zyskać zaufanie w różnych branżach.
Ekspert witalni.pl
Copywriting sprzedażowy to kluczowy element skutecznych strategii marketingowych, który pozwala przyciągać uwagę klientów, budować zaangażowanie i zwiększać wskaźniki konwersji. W naszym artykule przyjrzymy się podstawowym zasadom tej sztuki, omówimy model AIDA oraz przedstawimy praktyczne wskazówki, które pomogą Ci tworzyć przekonujące teksty sprzedażowe.
Ekspert witalni.pl