marketing mix hi

Marketing MIX - elementy marketingu mix

Marketing MIX, nazywany również „kompozycją marketingową”- jest to kombinacja czynników, działań, procesów, metod i technik, które są kontrolowane przez firmę w celu oddziaływania na otoczenie rynkowe oraz wywarcia wpływu na konsumentów i zachęcenia ich do zakupu jej produktów.

Spis treści

Marketing MIX - jakie są elementy?

Poniżej przedstawiamy wyjaśnienie poszczególnych koncepcji marketingowych: 4P; 7P; 4C; 5P:

mapa marketing mix

Przedsiębiorstwo i jego strategie postrzegane są przez pryzmat jego oferty marketingowej, czyli po przez to co ma do zaoferowania rynkowi. Kompozycja marketingowa (marketing-mix), to zestaw instrumentów marketingowych, za pomocą których organizacja komunikuję się z otoczeniem. Kompozycję marketingu mix określa się mianem tzw. 4P – od pierwszych liter angielskich nazw do których należą: produkt (Product), cena (Price), dystrybucja (Place), promocja (Promotion).

Obecnie, wyróżnia się tradycyjne 4P – do którego zalicza się wyżej wymienione składniki, oraz 4P nowoczesnego zarządzania marketingowego: ludzie (People), procesy (Processes), programy (Programs), dokonania (Performance). Wynika to stąd, że w obecnym marketingu o szerokim zakresie, jego złożoności i skomplikowanej formie, podstawowe 4P nie wystarczają by odnieść sukces.

Tradycyjne 4P

  • Produkt (product) – jest to wartość dla klienta (zaspokaja jego potrzeby lub pragnienia)
  • Cena (price) – jest to koszt, jaki ponosi klient niezbędny dla zaspokojenia potrzeby
  • Dystrybucja (place) – dla konsumenta, jest to wygoda nabycia (czy produkt jest łatwo dostępny)
  • Promocja (promotion) – jest to forma komunikacji z rynkiem

Nowoczesne 4P

  • Ludzie – pracownicy, to obecnie jeden z najważniejszych czynników decydującym o sukcesie marketingowym. W przedsiębiorstwach i organizacjach, bardzo istotne jest, aby zwiększyć świadomość marketingową wszystkich pracowników (nie tylko Kadry Zarządzającej), ponieważ zasady marketingowe obowiązują na każdym szczeblu firmy.
  • Procesy – odnoszą się do całej kreatywności, dyscypliny i uporządkowania, jakie cechuję zarządzanie marketingowe. Są to procesy sterujące działaniami i programami firmy, które w perspektywie czasu umożliwiają firmie nawiązywanie długotrwałych relacji z otoczeniem.
  • Programy – obejmują działania w przedsiębiorstwie, które są maksymalnie zorientowane na klienta i wychodzą poza horyzont tradycyjnego 4P – np. działania firmy w Internecie.
  • Dokonania – definiujemy po przez określenie tym terminem szeregu mierników (finansowych i nie-finansowych), które dostarczają istotnych informacji o rozwoju firmy.
Szkolenie Marketing w małej firmie

Szkolenie "Marketing w małej firmie"

Podstawy marketingu dla MŚP, planowanie, komunikacja,
e-marketing, badania i reklama.

Autor
Szymon Zając

Szymon Zając

Redaktor naczelny witalni.pl
Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Trening asertywności
    Szkolenie online
    Trening asertywności 12.06
    12.06.2025
    Szkolenie Trening kreatywności
    Szkolenie online
    Trening Kreatywności

    15.09-

    16.09.2025
    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    13.06.2025

    Powiązane artykuły

    KONCEPCJA 4C: Odkryj, jak skuteczna komunikacja, koszt, wygoda i wartość mogą zrewolucjonizować relacje z klientami.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Modele zachowań konsumenckich odgrywają kluczową rolę w dzisiejszym świecie marketingu, umożliwiając firmom lepsze zrozumienie i przewidywanie potrzeb oraz preferencji swoich klientów. W artykule przyjrzymy się najważniejszym modelom, takim jak Model EKB, oraz ich zastosowaniom w praktyce, w tym wykorzystaniu spersonalizowanych rekomendacji, programów lojalnościowych i innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Dowiemy się również, jak analiza danych i nowoczesne technologie, takie jak Big Data i sztuczna inteligencja, przyczyniają się do ewolucji strategii marketingowych, odpowiadając na dynamicznie zmieniające się oczekiwania konsumentów.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    W dzisiejszym dynamicznym rynku, skuteczna strategia marketingowa opiera się na wykorzystaniu różnorodnych narzędzi promocyjnych. W naszym artykule przyjrzymy się głównym kategoriom tych narzędzi, od zarządzania kampaniami i komunikacją, przez tworzenie treści wizualnych, aż po automatyzację marketingu i współpracę z influencerami. Dowiesz się, jakie platformy najlepiej odpowiadają na specyficzne potrzeby Twojej firmy oraz jak ich integracja może znacząco zwiększyć efektywność działań promocyjnych.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top