marketing mix hi

Marketing MIX - elementy marketingu mix

Marketing MIX, nazywany również „kompozycją marketingową”- jest to kombinacja czynników, działań, procesów, metod i technik, które są kontrolowane przez firmę w celu oddziaływania na otoczenie rynkowe oraz wywarcia wpływu na konsumentów i zachęcenia ich do zakupu jej produktów.

Spis treści

Marketing MIX - jakie są elementy?

Poniżej przedstawiamy wyjaśnienie poszczególnych koncepcji marketingowych: 4P; 7P; 4C; 5P:

mapa marketing mix

Przedsiębiorstwo i jego strategie postrzegane są przez pryzmat jego oferty marketingowej, czyli po przez to co ma do zaoferowania rynkowi. Kompozycja marketingowa (marketing-mix), to zestaw instrumentów marketingowych, za pomocą których organizacja komunikuję się z otoczeniem. Kompozycję marketingu mix określa się mianem tzw. 4P – od pierwszych liter angielskich nazw do których należą: produkt (Product), cena (Price), dystrybucja (Place), promocja (Promotion).

Obecnie, wyróżnia się tradycyjne 4P – do którego zalicza się wyżej wymienione składniki, oraz 4P nowoczesnego zarządzania marketingowego: ludzie (People), procesy (Processes), programy (Programs), dokonania (Performance). Wynika to stąd, że w obecnym marketingu o szerokim zakresie, jego złożoności i skomplikowanej formie, podstawowe 4P nie wystarczają by odnieść sukces.

Tradycyjne 4P

  • Produkt (product) – jest to wartość dla klienta (zaspokaja jego potrzeby lub pragnienia)
  • Cena (price) – jest to koszt, jaki ponosi klient niezbędny dla zaspokojenia potrzeby
  • Dystrybucja (place) – dla konsumenta, jest to wygoda nabycia (czy produkt jest łatwo dostępny)
  • Promocja (promotion) – jest to forma komunikacji z rynkiem

Nowoczesne 4P

  • Ludzie – pracownicy, to obecnie jeden z najważniejszych czynników decydującym o sukcesie marketingowym. W przedsiębiorstwach i organizacjach, bardzo istotne jest, aby zwiększyć świadomość marketingową wszystkich pracowników (nie tylko Kadry Zarządzającej), ponieważ zasady marketingowe obowiązują na każdym szczeblu firmy.
  • Procesy – odnoszą się do całej kreatywności, dyscypliny i uporządkowania, jakie cechuję zarządzanie marketingowe. Są to procesy sterujące działaniami i programami firmy, które w perspektywie czasu umożliwiają firmie nawiązywanie długotrwałych relacji z otoczeniem.
  • Programy – obejmują działania w przedsiębiorstwie, które są maksymalnie zorientowane na klienta i wychodzą poza horyzont tradycyjnego 4P – np. działania firmy w Internecie.
  • Dokonania – definiujemy po przez określenie tym terminem szeregu mierników (finansowych i nie-finansowych), które dostarczają istotnych informacji o rozwoju firmy.
Szkolenie Marketing w małej firmie

Szkolenie "Marketing w małej firmie"

Podstawy marketingu dla MŚP, planowanie, komunikacja,
e-marketing, badania i reklama.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Marketing MIX – elementy marketingu mix
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    24.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie
    28.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie

    21.01-

    22.01.2025

    Powiązane artykuły

    Zmiana postrzegania marki jest kluczowym celem komunikacji marketingowej, który pozwala firmom skutecznie odbudować zaufanie klientów w obliczu sytuacji kryzysowych.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Dowiedz się, czym jest marketing mix i jak skutecznie zastosować go w strategii marketingowej swojej firmy.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Na czym polega marketing szeptany, tzw. buzz marketing? Dlaczego tak często jest stosowany w mediach społecznościowych? Czy warto go stosować? Jakie są z nim związane szanse i zagrożenia?
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top