marketing hi

Marketing - definicja marketingu i najważniejsze pojęcia

Marketing to pojęcie, które pojawiło się po II wojnie światowej, ale rozpowszechnione zostało dopiero w latach 50/60-tych XX wieku. Z każdym rokiem, począwszy od lat 50-tych, wraz z rozwojem produktów, usług i technologii, pojęcie marketingu i to czym jest marketing mocno ewoluowało i znacznie przekroczyło granice podstawowych definicji.

Spis treści

Marketing - najważniejsze zagadnienia

Poniżej prezentujemy najważniejsze pojęcia biznesowe związane z marketingiem
i funkcjonujące w powszechnej świadomości.

marketing

Jak zdefiniować „marketing”?

Marketing to bardzo złożone i obszerne pojęcie, które oznacza reakcje przedsiębiorstw na zachodzące zmiany rynkowe oraz oddziaływanie i kształtowanie rynku . Etymologia tego słowa jest bardzo prosta – słowo „Marketing” pochodzi od angielskiego słowa market, czyli rynek. W większości krajów świata, nie nadaje mu się nazwy w rodzimym języku.

 

Jedną z lakonicznych i aktualną definicją marketingu jest: „Zaspokajać potrzeby, osiągając zysk” – definicja ta dosyć zwięźle opisuje istotną rolę jaką marketing odgrywa w dzisiejszych przedsiębiorstwach. Przykładem tego typu definicji, mogą być sytuacje, w których to przedsiębiorca dostrzega pewną potrzebę lub problem. Jego reakcją na tego typu stan rzeczy, jest szukanie optymalnego rozwiązania (np. stworzenie nowego produktu), przy jednoczesnym zachowaniu rentowności przedsięwzięcia. Współcześnie marketing rozumuje się jako całość strategii i instrumentów polegających rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb klientów , przy pomocy odpowiednio dobranej oferty, w celu stworzenia obustronnej satysfakcji.

Inny przykłady trafnych definicji

„Marketing jest działalnością, zbiorem instytucji oraz procesów służących tworzeniu, komunikowaniu, dostarczeniu i wymianie ofert , które mają wartość dla klientów, kontrahentów, a także społeczeństwa w ogólności”

Wszystkie, powyższe definicje, trafnie określają funkcje jakie obecnie spełnia marketing.

 

Warto również zaznaczyć, że na przestrzeni ostatnich lat świadomość marketingowa przeżyła ogromną ekspansję – dziś wiemy, że przedmiotem działań marketingowych mogą być nie tylko firmy i związane z nimi towary i usługi, ale również idee; informacje; osoby; miejsca; wydarzenia; doświadczenia; wartości materialne i niematerialne.

 

Rolą marketingu jest odpowiadanie na niezaspokojone potrzeby ludzi poprzez tworzenie nowych, satysfakcjonujących rozwiązań. Marketing pobudza i kreuje również nowe potrzeby, a wszystkie swoje działania podporządkowuje oczekiwaniom klientów.

Szkolenie Marketing w małej firmie

Szkolenie "Marketing w małej firmie"

Podstawy marketingu dla MŚP, planowanie, komunikacja, e-marketing, badania i reklama.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Marketing – definicja marketingu i najważniejsze pojęcia
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    24.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie
    28.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie

    21.01-

    22.01.2025

    Powiązane artykuły

    Do czego służy marketing masowy? Dlaczego w niektórych firmach marketing masowy przynosi wyraźne efekty a w innych nie? Sprawdź pojęcie marketingu masowego w naszym Słowniczku pojęć.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Jak sztuczna inteligencja wpływa na marketing w mediach społecznościowych? Jak wykorzystać AI do doskonalenia strategii marketingowych i zwiększenia zaangażowania odbiorców? Przeczytaj artykuł na temat roli sztucznej inteligencji w social media marketingu i odkryj, jak narzędzia AI mogą zrewolucjonizować Twoje działania.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Zmiana postrzegania marki jest kluczowym celem komunikacji marketingowej, który pozwala firmom skutecznie odbudować zaufanie klientów w obliczu sytuacji kryzysowych.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top