Strona główna > Baza Wiedzy > Rozwój osobisty i psychologia > Myślenie
Myślenie
Myślenie – jest procesem łączenia elementów poznawczej reprezentacji świata, czyli pojęć, sądów, obrazów itd. Utworzone w ten sposób ciągi zastępują wydarzenia czy ich konsekwencje negatywne bądź pozytywne. Myślenie zastępuje działanie w świecie realnym poprzez symulację w umyśle. Podczas myślenia odbywa się tworzenie modelu rzeczywistości, aby móc dokonywać operacji oraz przekształceń na tym modelu.
Typy myślenia:
Autystyczne
Nie jest nastawione na osiągnięcie konkretnego celu, charakterystyczne dla stanu relaksu i marzeń, opiera się na luźnych skojarzeniach. Nie musi przestrzegać zasad logiki i konsekwencji, mimo to spełnia ważną funkcję w każdego człowieka, przyczyniając się do odpoczynku, powstawania sztuki, jest także źródłem fantazji i ich zaspokojenia, kiedy niemożliwe jest to w świecie rzeczywistym.
Realistyczne
W przeciwieństwie do autystycznego, myślenie realistyczne skupia się na realizacji celu, uwzględniając istniejące przeszkody i ograniczenia w świecie rzeczywistym. Umożliwia rozwiazywanie problemów, ocenę rozwiązań itp.
Reproduktywne
Polega na odtworzeniu procesów znanych już jednostce. Może mieć znamiona nawyku i powtarzalnych czynności oraz ścieżek myślenia.
Produktywne
Służy wytworzeniu nowych treści intelektualnych. Jest wynikiem myślenia podmiotu, dla którego efekt myślenia jest nowy, natomiast efekt ten nie musi być odkrywczy w odniesieniu do całej ludzkości.
Odtwórcze
Każdy typ myślenia, który nie spełnił kryteriów myślenia twórczego. Na myślenie odtwórcze może składać się myślenie autystyczne, krytyczne, reproduktywne czy produktywne.
Krytyczne
Zawiera w sobie elementy myślenia reproduktywnego i produktywnego. Ukierunkowane jest na ewaluację, czyli ocenę innych wytworów myślenia. Można oceniać wytwory swojego lub cudzego myślenia i działania. Myślenie krytyczne ma zwiększać prawdopodobieństwo uzyskania pożądanego wyniku. Można je nazwać ,,metamyśleniem’’, czyli myśleniem o myśleniu.
Sensoryczno-motoryczne
Występuje we wczesnych stadiach rozwoju, kiedy jako dzieci badamy otaczającą rzeczywistość. Opiera się na dopasowywaniu spostrzeżeń do ruchów na etapie, kiedy kształtowane są procesy poznawcze. Przykładem myślenia sensoryczno-motorycznego jest przypadkowe dopasowanie klocka do foremki. Powtarzanie tej czynności prowadzi do późniejszego intencjonalnego dopasowania klocka.
Postformalne
Wykształcone u dorosłych ludzi. Ostatni z etapów myślenia, który nabywamy. Sprowadza się do formułowania tez i antytez. Umożliwia integrację sprzecznych informacji w jedną całość. Znajduje zastosowanie w złożonych i niejednoznacznych sytuacjach życiowych, które typowe są dla dojrzałych jednostek.
Szkolenie "Trening kreatywności"
Zwiększ kreatywność i myślenie poza schematami, tworząc innowacje
O autorze
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!
Powiązane artykuły
Ekspert witalni.pl
Ekspert witalni.pl
Ekspert witalni.pl