Strona główna > Baza Wiedzy > Komunikacja i negocjacje > Negocjacje i rodzaje negocjacji – najważniejsze pojęcia

Negocjacje i rodzaje negocjacji - najważniejsze pojęcia
Negocjacje prowadzone są w różnych sytuacjach, często w odmienny sposób i wykorzystują różne modele i metody. Poniżej przedstawiamy pojęcia związane z różnymi rodzajami negocjacji, które występują w powszechnie panującej świadomości biznesowej.
Spis treści
Najważniejsze pojęcia związane z negocjacją:
Aby zrozumieć całe zagadnienie negocjacji warto jest zapoznać się z takimi powiązanymi pojęciami jak:
- Cechy Negocjacji
- Negocjacje Miekkie
- Negocjacje Twarde
- Negocjacje Miedzynarodowe
- Negocjacje Pozycyjne
- Przygotowanie Do Negocjacji
- Gry Negocjacyjne
- Harwardzki Model Negocjacji
- Scenariusz Negocjacji
- Fazy Negocjacji
- Negocjacje Cenowe
- Negocjacje Handlowe
- Strategie Negocjacyjne
- Negocjacje Win Win
- Style Negocjacji
- Analiza Transakcyjna
Negocjacje powinny cechować się rozsądkiem, czyli:
- obustronną korzyścią – należy analizować problem nie tylko ze swojej strony, ale także cudzego punktu widzenia;
- uczciwością – takie powinno być ustalone rozwiązanie, a więc: powinno uwzględniać obowiązujące prawo oraz niepisane zasady moralne i obyczajowe. My z kolei, jako jedna ze stron, powinniśmy przestrzegać danych zobowiązań, co do których zdeklarowaliśmy się wobec drugiej strony negocjacji;
- względną trwałością – umowa powinna być wszechstronnie przemyślana pod kątem nie tylko obecnych, lecz również przyszłych wydarzeń.

Negocjacje prowadzone są w różnych sytuacjach, np.:
- Istnieje zarówno zgoda i konflikt między stronami – sytuacja taka dostarcza podstawy do prowadzenia rozmów;
- Posiada się wystarczające kompetencje decyzyjne – nie doprowadza to do nadmiernego spowolnienia negocjacji z powodu czekania na decyzję osoby na wyższym stanowisku;
- Posiada się przygotowanie do negocjacji – jest ono konieczne podczas prowadzenia rozmów. Odradza się wchodzenie w negocjacje przy braku umiejętności.
W tych sytuacjach lepiej wystrzegać się negocjacji:
- Szanse osiągnięcia sukcesu są znikome – może tak być, kiedy widzimy, że przy uzyskaniu korzyści przez drugą stronę my nie zyskamy nic;
- Emocje są zbyt wysokie, by przebieg był skuteczny – uczucia czasem biorą górę, zwłaszcza, gdy przedmiot negocjacji ma zabarwienie ideologiczne. Decyzje podejmowane pod wpływem emocji nie zawsze są racjonalne i mogą obrócić się na naszą niekorzyść;
- Występują inne drogi do zaspokojenia naszych potrzeb – alternatywne sposoby realizacji celu mogą okazać się mniej kosztowne nie tylko pod względem finansowym. Istnienie innych opcji zmniejsza presję, która może na nas oddziaływać podczas negocjacji.

Szkolenie "Skuteczne negocjacje"
Techniki negocjacyjne i budowanie pozycji w rozmowach handlowych.
O autorze
Szymon Zając
Redaktor naczelny witalni.pl
Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!
Powiązane artykuły
Percepcja to proces interpretacji bodźców zmysłowych, który wpływa na nasze postrzeganie świata i podejmowanie decyzji. Poznaj teorie percepcji oraz jej znaczenie w codziennym funkcjonowaniu.
Szymon Zając
Ekspert witalni.pl
Poznaj dokładnie manipulację i jej techniki, aby dowiedzieć się, jak je rozpoznawać oraz skutecznie się przed nimi bronić.
Leszek Sergiel
Ekspert witalni.pl
Dlaczego zależy nam rozwoju osobistym? Czy zdajemy sobie sprawę z jego
korzyści? Sprawdź powody, dla których warto inwestować w rozwój osobisty.
Szymon Zając
Ekspert witalni.pl