Negocjacje międzynarodowe

Negocjacje międzynarodowe

Negocjacje międzynarodowe – ich uczestnicy pochodzą z różnych krajów, co zazwyczaj jest czynnikiem utrudniającym prowadzenie skutecznych negocjacji. Niegdyś stanowiły domenę polityczną i gospodarczą na wielką skalę, dziś występują znacznie częściej. Aspekt kulturowy wywiera znaczny wpływ na przebieg rozmów, których wyniki bywają mniej korzystne niż w przypadku prowadzenia ich w obrębie jednego państwa.

Spis treści

Czynniki kulturowe i ich wpływ na negocjacje

Ryzyko niepowodzenia wzrasta, gdy kultury są od siebie oddalone w wielu wymiarach, które zostaną omówione poniżej, a największym czynnikiem zagrażającym jest nieznajomość kultury kontrahentów. Negocjator powinien umieć oceniać własne słowa i zachowania, to czy druga strona zrozumiała ich znaczenie i intencje oraz czy zrozumiała stojące za nimi pobudki i działania. Zaskoczeniem może być dla nas, że pewne czynności, gesty czy zwyczaje, które dla nas stanowią codzienność, w innych kulturach uważane są za obraźliwe i na odwrót.

Negocjacje międzynarodowe

Bardzo pomocna w tym przypadku jest znajomość wymiarów kultury, które na przełomie lat 60 i 70 opracował Geert Hofstede i które zostały poszerzone na potrzeby międzynarodowego projektu GLOBE rozpoczętego w 1991 roku, który badał osoby na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla z całego świata. Każdy z wymiarów ma dwie granice, na których znajdują się przeciwstawne postawy, które oznaczają słabe lub bardzo mocne nasilenie występowania wymiaru w kulturze.

  1. Unikanie niepewności – wiąże się z poszukiwaniem porządku i struktur, a także przestrzeganiem przepisów i prawa.
  2. Dystans władzy – wskazuje na odległość władzy od społeczeństwa, a więc czy występuje skomplikowana biurokracja i ograniczony dostęp do władzy, czy może to społeczeństwo ma władzę. Wiąże się z hierarchizacją społeczną.
  3. Kolektywizm instytucjonalny – jest to podział własnych dóbr i decyzje o dysponowaniu nimi: wyznacza na przykład istnienie rozwiniętej bądź nie pomocy społecznej.
  4. Kolektywizm grupowy – opisuje przynależność jednostki do grup, jej związek z nimi oraz siłę tego związku. Wiąże się ze skłonnością do poświęcania własnego dobra na koszt dobra całej grupy. Kultury mogą być kolektywistyczne lub indywidualne.
  5. Równouprawnienie płci – przedstawia nasilenie występowania nierówności bądź wspierania równouprawnienia.
  6. Asertywność-stanowczość – objawia się pewnością i konfrontacją podczas wyrażania własnych potrzeb i opinii wobec innych jednostek, organizacji czy państwa.
  7. Orientacja przyszłościowa – pokazuje preferencję spontaniczności lub zorientowanie na planowanie, podporządkowanie działań obecnych przyszłości, chęć planowania oraz perspektywę czasową: istnieją kultury, w których wyrażenie ,,zrobię to za jakis czas’’ może oznaczać ,,zrobię to za 50 lat’’.
  8. Orientacja zadaniowa – charakteryzuje się nastawieniem na sukces oraz premiowaniem sukcesu przez innych i państwo. Wzmacnianie sukcesu typowe jest dla kultur z wysokim wynikiem w tym wymiarze, gdzie sukces jest niemal walutą.
  9. Orientacja humanitarna – określa, jak jednostka jest nagradzana za zachowania altruistyczne i prospołeczne. Wskazuje na cenność takich zachowań w społeczeństwie.

Każdą kulturę można przedstawić za pomocą wyników na omówionych dziewięciu wymiarach. Analiza rozmówcy przed negocjacjami pod kątem owych wymiarów powinna przynieść ogromne korzyści, gdyż przygotuje nas na wiele niespodzianek i pozwoli uniknąć chociaż części porozumień.

 

Oprócz czynników kulturowych, uważanych za najważniejsze podczas międzynarodowych negocjacji, występuje również szereg innych czynników, które należy znać. Są to:

  • Pluralizm polityczny i prawny, czyli obecny ustrój polityczny
  • Waluta kraju oraz kurs waluty
  • Poziom biurokracji między rządem a organizacjami
  • Stopień stabilizacji politycznej i gospodarczej
  • Obecnie panująca ideologia i tendencje polityczne
  • Zwyczaje negocjacyjne w danej kulturze

Logistyka i język – kluczowe elementy w międzynarodowych negocjacjach

Kolejnym istotnym aspektem negocjacji międzynarodowych jest przygotowanie logistyczne i językowe. Znajomość języka kraju, z którego pochodzi nasz kontrahent, lub przynajmniej korzystanie z profesjonalnych tłumaczy, może znacząco wpłynąć na wynik negocjacji. Bariera językowa może prowadzić do nieporozumień, dlatego warto zadbać o precyzyjną komunikację. Ponadto, różnice w podejściu do punktualności czy formalności mogą być kluczowe. W niektórych kulturach negocjacje mogą trwać dłużej, a nawiązywanie relacji osobistych jest fundamentem biznesu, podczas gdy w innych liczy się szybkie przejście do meritum.

Szkolenie Skuteczne negocjacje

Szkolenie "Skuteczne negocjacje"

Techniki negocjacyjne i budowanie pozycji w rozmowach handlowych

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Negocjacje międzynarodowe
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie zarządzanie zespołem
    Szkolenie online
    Zarządzanie zespołem

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025
    Szkolenie Konstruktywna informacja zwrotna
    Szkolenie online
    Konstruktywna Informacja zwrotna

    24.04-

    25.04.2025

    Powiązane artykuły

    Cechy negocjacji obejmują wypracowanie wspólnego rozwiązania przez co najmniej dwie strony o odmiennych poglądach. Kluczowe są asertywność, przygotowanie, uczciwość oraz radzenie sobie z manipulacją, co prowadzi do długoterminowych, satysfakcjonujących porozumień i silnych relacji zawodowych.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Dowiedz się jak przemawiać publicznie, być dobrym mówcą i angażować słuchaczy podczas wystąpień publicznych oraz dobrze prowadzić prezentacje biznesowe.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Negocjacje cenowe to proces targowania się o cenę produktów lub usług, często spotykany w handlu. Dowiedz się, jak przygotować się do negocjacji, jakie techniki negocjacyjne zwiększają szanse na sukces oraz jak manipulować ceną, by zachęcić klienta do zakupu.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top