Ocena efektywności

Ocena efektywności – aby móc mówić o efektywności, należy zastanowić się, czym ona właściwie jest? Według Słownika Języka Polskiego pod redakcją W. Doroszewskiego efektywność to wydajność, pozytywny wynik, skuteczność, opłacalność, rentowność. Efektywność można mierzyć wieloma wskaźnikami dla różnych czynników osobno, np. dla pracowników, dla wyników finansowych firmy itd. Warto pamiętać, że efektywność taka wzajemnie na siebie oddziałuje – bez skutecznej pracy podwładnych organizacja nie osiągnie satysfakcjonujących wyników, a regularny brak takich wyników może skutkować upadkiem firmy, co z kolei odbije się na jej członkach, którzy stracą miejsce pracy.

Spis treści

Ocena efektywności – charakterystyka

Podstawę oceny stanowi ewaluacja efektywności pracownika, którą podejmuje się właściwie podczas każdego typu oceny, jak choćby 180 lub 360 stopni. Do kryteriów efektywności pracownika zalicza się ilość pracy, jej jakość, wydajność (rozpatrzone sprawy, reklamacje itp.), koszt pracy czy chociażby zyski osiągnięte ze sprzedaży. Stosowanie ocen daje pracownikowi do zrozumienia, jakie jego obowiązki są kluczowe na stanowisku, a także czego się od niego wymaga. Poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi nie musi być to proces stresujący, pod warunkiem, że narzędzia te będą rzetelnie przygotowane (np. opracowane wcześniej i sprawdzone formularze), a osoba ich używająca będzie odpowiednio wykształcona w stosowaniu ewaluacji (co wiąże się z odpowiednim przeszkoleniem). Oceny mogą być wystawiane w formie opisowej, przedstawiane za pomocą skal liczbowych, mogą być przeprowadzane przez przełożonego, a w wypadku ocen typu 360 stopni w procesie uczestniczą też inne strony – współpracownicy, podwładni, klienci, inne działy itp. Ocena efektywności samej firmy może wskazać na niedociągnięcia w postępowaniu większych części organizacji, na przykład niektórych działów. Wczesne wykrycie nieprawidłowości na tym poziomie może zapobiec większym konsekwencjom w przyszłości.

Zastosowanie oceny efektywności i powiązane z nią kluczowe wskaźniki

Czynnikiem, któremu warto się przyjrzeć, są Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI) definiowane przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Wskaźnikami efektywności w obrębie zarządzania zasobami ludzkimi będą chociażby: rotacja pracownikówliczba nadgodzinliczba godzin nieprzepracowanych z powodu chorobyEfektywność Czasu Pracy (ECP). Ostatni wskaźnik (ECP) jest obliczalny i można uzyskać jego wynik, który rozumiany jest jako różnica między czasem przeznaczonym (zaplanowanym odgórnie) na wykonanie określonego zadania, a faktyczną ilością czasu dostępnego na jego realizację. ECP najsilniej związany jest z działaniami takimi jak produkcja masowafinanselogistykaadministracja publiczna. Jak widzimy, ocena efektywności stosowana jest w wielu przypadkach i stanowi podstawę do głębszych ocen dokonywanych na pracownikach i firmie. Znajomość podstaw ewaluacji otworzy nam drogę do dalszych analiz funkcjonowania firmy – zarówno na poziomie zasobów ludzkich, jak i organizacyjnych.

Szkolenie Zarządzanie wydajnością pracowników

"Zarządzanie wydajnością pracowników"

Zwiększ efektywność swojego zespołu, stosując sprawdzone metody zarządzania wydajnością pracowników

Autor
Szymon Zając

Szymon Zając

Redaktor naczelny witalni.pl
Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Budowanie autorytetu menedżera
    Szkolenie online
    Budowanie autorytetu menedżera
    22.05.2025
    Szkolenie Początkujący menadżer
    Szkolenie online
    Początkujący menadżer

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025

    Powiązane artykuły

    Wprowadzenie do hierarchii stanowisk kierownika i managera W dzisiejszych dynamicznie zmieniających się środowiskach biznesowych, zrozumienie roli kierowników i menedżerów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zespołami oraz osiągania strategicznych celów przedsiębiorstw takich jak Grupa Żywiec czy Grupa Allegro.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Poznaj najlepsze metody oceny pracownika, które pomogą w rozwoju talentów i poprawie efektywności w zespole.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Analiza BCG to dobrze znana metoda szacowania, które produkty czy usługi przynoszą zyski oraz wskazuje na etap cykla życia produktu, w którym się znajdują.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top