Hero image - pamiec

Pamięć

Pamięć – to zdolność do przechowywania informacji oraz późniejszego ich wykorzystywania. Stanowi grupę procesów poznawczych zaangażowanych w kodowanie, przechowywanie i odtwarzanie informacji. Pamięć, obok percepcji, jest najważniejszym procesem poznawczym, od którego zależą inne procesy, które także mają wpływ na pamięć.

Spis treści

W zależności od istniejących systemów możemy wyróżnić podział pamięci ze względu na czas przechowywania:

pamiec

Pamięć sensoryczna (krótka)

Utrzymuje bodźce, a więc informacje odebrane ze świata zewnętrznego. Czas utrzymania wynosi maksymalnie kilkaset milisekund. Jest to pierwszy rodzaj pamięci, przez który przechodzą informacje. Szacuje się, że pojemność pamięci sensorycznej jest większa niż pamięci krótkotrwałej ze względu na ogromną ilość dochodzących bodźców, które są filtrowane. Działa automatycznie, bez naszego świadomego udziału.

Pamięć sensoryczna zawiera pamięć ikoniczną i pamięć echoiczną. Za pomocą pamięci ikonicznej zachodzi rozpoznawanie i kodowanie bodźców wzrokowych, które następnie przechodzą do pamięci krótkotrwałej. Do niej również przemieszczają się informacje z pamięci echoicznej, dzięki której zachodzi rozpoznawanie dźwięków. Badania wykazały, że pamięć echoiczna zachowuje informacje nieco dłużej niż pamięć ikoniczna. Pamięć echoiczna nazywana jest również słuchowym magazynem pamięci.

Pamięć krótkotrwała (robocza)

przechowuje informacje, które dotarły do niej z pamięci sensorycznej, ale także informacje przywołane z pamięci długotrwałej. Pojemność pamięci krótkotrwałej jest stosunkowo mała: +/- 7 elementów, czyli przeciętny człowiek jest w stanie utrzymać przez krótki czas od 5ciu do 9ciu informacji przez kilka do kilkudziesięciu sekund. Ten typ pamięci łatwo ulega przeciążeniu. Nad pamięcią krótkotrwałą oraz długotrwałą człowiek posiada świadomą kontrolę.

Pamięć długotrwała

Jej trwałość sięga nawet kilkudziesięciu lat. Umożliwia adaptację jednostki do środowiska. Przechowuje różne rodzaje wiedzy, dlatego też dzieli się ją na podsystemy, które omówione zostaną poniżej.

Na pamięć długotrwałą składają się:

pamiec

Pamięć długotrwała

(fakty, wydarzenia) i proceduralna (umiejętności i nawyki, priming, warunkowanie, uczenie się nieasocjacyjne)

Pamięć deklaratywna dzieli się na semantyczną (fakty) i epizodyczną (wydarzenia). Pamięć semantyczna to nic innego jak wiedza ogólna, oderwana od kontekstu, ma charakter werbalny, przykładowo odpowiada na pytania: Kiedy miał miejsce chrzest Polski?, Kto wynalazł żarówkę? Kto jest autorem Pana Tadeusza? Itp. Pamięć epizodyczna (wydarzenia) dotyczy zdarzeń oraz relacji przyczynowo-skutkowych między nimi, umiejscawiając je w konkretnym w czasie i przestrzeni. Można ją przedstawić za pomocą osi czasu. Jej specyficzną odmianą jest pamięć autobiograficzna, czyli pamięć o nas samych, o naszej przeszłości i zdarzeniach, w których braliśmy udział. Pamięć autobiograficzna zawiera dane o charakterze opisowym oraz emocjonalnym, wpływa na nasze poczucie tożsamości oraz poczucie umiejscowienia w czasie i przestrzeni. Można powiedzieć, że ta pamięć jest autobiografią każdego z nas.

Pamięć proceduralna

Pamięć proceduralna zawiera umiejętności i nawyki, czyli wyuczone zdolności takie jak chodzenie, jazda na rowerze, prowadzenie samochodu. Ten rodzaj pamięci związany jest z układem ruchu. Priming, inaczej torowanie, to zwiększenie dostępności danej kategorii poznawczej wskutek wystawienia na określone bodźce naprowadzające. Kolejnym procesem jest warunkowanie – klasyczne i instrumentalne.

Warunkowanie klasyczne

Polega na skojarzeniu bodźca z określoną reakcją (przykładem są eksperymenty Pawłowa na psach), tak aby pojawiający się bodziec wywoływał ową reakcję. Odruchy takie łatwe są do wyuczenia, natomiast oduczenie ich jest bardzo trudne, czego przykładem mogą być fobie. Warunkowanie klasyczne ma charakter bierny, natomiast drugi typ warunkowania (instrumentalne) – aktywny. Jest to wykonywanie określonych czynności w celu zaspokojenia danej potrzeby.

Warunkowanie instrumentalne

Zachodzi również pod wpływem uczenia się. Jednak w tym przypadku określone czynności, przedmioty – jak nazwa wskazuje – są instrumentem do zaspokojenia potrzeby. Ostatni element pamięci proceduralnej to uczenie się nieasocjacyjne. Polega na habituacji i sensytyzacji. Dobrym przykładem habituacji jest sytuacja, kiedy wchodzimy do toalety publicznej , którą wypełnia nieprzyjemny zapach, do którego po krótkiej chwili przyzwyczajamy się. Sensytyzacja ma odwrotny skutek: kontakt z określonym bodźcem będzie wywoływał wzmocnienie bodźca podczas następnego kontaktu, a więc uwrażliwienie. Na przykład, jeśli podczas wizyty dentystycznej spotkanie wiertła z zębem będzie bolesne, kolejne będą bolały jeszcze bardziej.

Szkolenie Efektywność osobista

Skuteczne techniki zwiększania efektywności na podstawie MTQ48.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Pamięć
    Brak danych o stanowisku.
    Brak danych o opisie.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Sprzedaż stolarki okiennej
    Szkolenie online
    Sprzedaż stolarki okiennej
    29.08.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie

    16.09-

    17.09.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    29.09-

    30.09.2025

    Powiązane artykuły

    Coaching kryzysowy to specjalistyczne wsparcie dla osób przeżywających trudne momenty w życiu osobistym lub zawodowym. Dzięki elastycznym metodom, takim jak mindfulness czy restrukturyzacja poznawcza, coachowie pomagają zarządzać emocjami, redukować stres oraz planować przyszłość. Niezależnie od tego, czy zmagasz się z rozwodem, utratą pracy czy wypaleniem zawodowym, coaching kryzysowy oferuje narzędzia niezbędne do odbudowy stabilności emocjonalnej i osobistego rozwoju.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Skuteczne zarządzanie zespołem wymaga od menedżera posiadania szeregu kluczowych kompetencji, takich jak doskonała komunikacja, zdolności przywódcze oraz inteligencja emocjonalna. W artykule omówione zostają najważniejsze umiejętności niezbędne do efektywnego kierowania pracownikami, metody ich rozwoju oraz korzyści płynące z ciągłego doskonalenia kompetencji menedżerskich. Dowiesz się, jak inwestowanie w rozwój liderów może przyczynić się do zwiększenia zaangażowania zespołu i osiągania lepszych wyników biznesowych.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    W dzisiejszym artykule zagłębimy się w rolę kompetencji miękkich w nowoczesnym zarządzaniu, pokazując, jak umiejętności takie jak empatia, efektywna komunikacja czy zarządzanie konfliktami są kluczowe dla efektywnego kierowania zespołami i budowania pozytywnej kultury organizacyjnej. Dowiemy się również, dlaczego polskie firmy coraz częściej inwestują w rozwój tych kompetencji, aby sprostać wyzwaniom postpandemicznego rynku pracy.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Przewijanie do góry