przywództwo heroimage

Przywództwo - praktyczne definicje i przykłady

Pojęcie „przywództwo” nie jest możliwe do jednoznacznego, właściwego zdefiniowania. Ogólną definicją będzie: przywództwo to proces, w którym osoba wpływa na innych, aby osiągnąć wspólny cel i kieruje organizacją w sposób, który czyni ją bardziej spójną i zgodną. Poniżej prezentujemy pojęcia związane z przywództwem, sposobami jego praktykowania i wyjaśniającymi istotę tego pojęcia.

Spis treści

Przywództwo – ważne zagadnienia

Przywództwo – pojęcie niejednoznaczne do zdefiniowania

Nie sposób zdefiniować jednoznacznie i właściwie pojęcia przywództwo. Istnieje przekonanie, że jest tyle definicji przywództwa, ile osób starających się je zdefiniować. Przykładowe definicje przywództwa:

Proces, w którym jednostka wpływa na grupę osób, aby osiągnąć wspólny cel.

Peter Northouse

(2007)

Przywództwo to proces wpływania na zachowanie innych osób, aby chętnie i entuzjastycznie pracować na rzecz osiągnięcia określonych celów. Wskazuje na zdolność jednostki do utrzymywania dobrych relacji z ludźmi i motywowania innych do osiągania celów organizacyjnych

David. A. Olson

(2009)

liderka

Przywództwo inspiruje innych do realizacji Twojej wizji zgodnie z ustalonymi przez Ciebie parametrami, o ile staje się to wspólnym wysiłkiem, wspólną wizją i wspólnym sukcesem.

Steve Zeitchik

(2012)

Przywództwo jest procesem wpływu społecznego, który maksymalizuje wysiłki innych osób zmierzające do osiągnięcia celu.

Kevin Kruse

(2013)

Przywódcą się rodzi czy staje?

Jest wiele przekonań świadczących o tym, że przywódcą się rodzimy. Od urodzenia posiadamy pewne predyspozycje naturalne, które z czasem są kształtowane i rozwijane, przybierając odpowiednią formę. Niektóre posiadane przez nas cechy mogą wpływać na nasze działania, Arthur Jago (1982) nazywa to Trait Leadership (ang. cechy przywództwa).

 

Kiedyś uważano, że przywódcy się rodzili, a nie byli tworzeni. Jednak dziś ostatecznie uważa się, że przywódcą się staje, a nasze wrodzone predyspozycje wspomagają proces przywództwa i pomagają podejmować  decyzje i działania sprawniej czy skuteczniej. Podczas nauki przywództwa nabywane zasoby umiejętności, a w szczególności wiedzy, mogą wpływać na predyspozycje naturalne i cechy przywódcy, takie jak: przekonania, wyznawane wartości, etykę czy charakter. To właśnie wiedza i umiejętności, a także doświadczenie ostatecznie wpływają na proces przywództwa. Jednocześnie inne atrybuty przywódcy, predyspozycje naturalne, wpływają na pewne cechy, które czynią jego wyjątkowym i kształtują ten indywidualny styl przywództwa przez niego praktykowany.

Szkolenie Początkujący menadżer

Szkolenie "Początkujący menadżer"

Zdobądź umiejętności przywódcze i buduj autorytet na nowym stanowisku menedżerskim.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Przywództwo – praktyczne definicje i przykłady
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie zarządzanie zespołem
    Szkolenie online
    Zarządzanie zespołem

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025
    Szkolenie Konstruktywna informacja zwrotna
    Szkolenie online
    Konstruktywna Informacja zwrotna

    24.04-

    25.04.2025

    Powiązane artykuły

    Jak wygląda prawidłowy proces budowania zespołu? W oparciu o jakie kryteria dobierać poszczególnych członków zespołu? Jak zbudować zgrany, pracowity i efektywny zespół? Przeczytaj artykuł na temat budowania zespołu i poznaj najważniejsze zasady budowania efektywnych i skutecznych zespołów projektowych.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Współpraca w zespole to klucz do sukcesu każdej organizacji. Dowiedz się, jak efektywna współpraca wpływa na jakość pracy, rozwiązywanie konfliktów i realizację celów. Poznaj sposoby na budowanie silnych zespołów i osiąganie lepszych wyników.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Samoocena pracownika jest jedną z wielu metod oceny pracowników, której produktem końcowym jest wartościowy feedback o rzeczywistym obrazie jego mocnych i słabych stron, i jego faktycznej sytuacji. Samoocena pracownika służy menedżerowi do podjęcia działań mających na celu efektywniejszy rozwój badanego pracownika.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top