komunikacja

Rodzaje komunikacji i podział komunikacji

Rodzaje komunikacji i podział komunikacji – komunikację możemy podzielić wedle kilku kryteriów. Do najpopularniejszych podziałów należy rozróżnienie komunikacji na interpersonalną, intrapersonalną, pośrednią oraz społeczną. Pierwsza z nich zachodzi pomiędzy co najmniej dwojgiem ludzi; komunikacja intrapersonalna to nic innego jak odwrotność wcześniejszej, a więc oznacza monolog wewnętrzny i rozmowę z samym sobą. Pośrednia odbywa się poprzez różne narzędzia, np. telefony, komunikatory, e-maile, listy, banery reklamowe. Ostatni typ, komunikacja społeczna, zachodzi między większymi grupami ludzi – dwoma firmami, narodami, między społeczeństwami itp.

Spis treści

Komunikacja werbalna, niewerbalna – jednostronna i dwustronna.

Drugi najbardziej znany podział dotyczy rozdzielenia komunikacji międzyludzkiej na werbalną i niewerbalną. Werbalna komunikacja odbywa się za pomocą języka pisanego lub mówionego, zatem można do niej zaliczyć komunikację pośrednią i społeczną. Jak widzimy, w zależności od typu podziału rodzaje komunikacji zazębiają się. Komunikacja niewerbalna to wysyłanie informacji za pomocą języka ciała: przyjmowanej pozycji, postawy, gestów, mimiki, ale także stylu ubioru czy przedmiotów, którymi się otaczamy, a nawet treści, jakie publikujemy na mediach społecznościowych. Mało tego, komunikacja niewerbalna to jeszcze więcej czynników: ton głosu, przestrzeń, więc dystans, jaki zachowujemy podczas rozmowy, miejsce, w jakim się znajdujemy. Oprócz wymienionych powyżej podziałów możemy rozróżniać komunikację na jednokierunkową (jednostronną) lub dwukierunkową (dwustronną). Pierwsza z nich oznacza informację przekazywaną w jednym kierunku – od nadawcy do odbiorcy, druga to komunikaty przepływające między nadawcą i odbiorcą.

rozmowa

Modele komunikacji - transmisyjny i konstytutywny.

W ramach nauk o komunikacji istnieje wiele teorii opisujących jej podział, wiele podejść wobec klasyfikowana komunikacji, wiele modeli opisywania jej. Do jednych z nich należy podział na dwa modele – transmisyjny oraz konstytutywny. Model transmisyjny tożsamy jest z przekazywaniem wiedzy, idei, informacji, uczuć oraz emocji, natomiast model konstytutywny zakłada spojrzenie na komunikację jako pewną praktykę społeczną, dzięki której tworzymy więzi i związki międzyludzkie oraz konstruujemy znaczenia.

Szkolenie Komunikacja interpersonalna

Buduj porozumienie i efektywną współpracę w zespołach i relacjach

Jak widać rodzajów i podziałów komunikacji jest wiele, a istnieje ich jeszcze więcej. Nie sposób zliczyć, ile ich dotychczas powstało, zaś cały czas pojawiają się nowe, wraz z postępem nauk o komunikacji. Wydawać by się mogło, że o tym ogólnym pojęciu, jakim jest komunikacja, powiedziano już wszystko. Tymczasem ta interdyscyplinarna dziedzina wciąż się rozszerza i prowadzone są nad nią badania, a teoretycy prześcigają się w tworzeniu nowych teorii.

Komunikacja – nieustannie wzbogacane pojęcie, które wpływa na nasze życie w coraz to szerszych aspektach.

Rodzaje komunikacji w kontekście technologii cyfrowych

Współczesne technologie cyfrowe wprowadzają nowe rodzaje komunikacji oraz podział komunikacji, które stają się integralną częścią naszego codziennego życia. Dynamiczny rozwój Internetu, mediów społecznościowych oraz aplikacji mobilnych znacząco wpłynął na to, jak komunikujemy się na co dzień. Przykładem może być komunikacja synchroniczna i asynchroniczna. Komunikacja synchroniczna zachodzi w czasie rzeczywistym, gdy obie strony biorą udział w rozmowie jednocześnie. Mogą się odbywać na przykład w wideokonferencjach, czatach na żywo czy rozmowach telefonicznych. Tego rodzaju komunikacja umożliwia natychmiastową wymianę informacji i emocji, co jest szczególnie istotne w biznesie oraz relacjach interpersonalnych. Z kolei komunikacja asynchroniczna pozwala na przekazywanie wiadomości z opóźnieniem. Oznacza, że odpowiedź może nadejść po pewnym czasie – jak ma to miejsce w przypadku e-maili, wiadomości tekstowych czy komentarzy na platformach społecznościowych. Tego typu komunikacja daje większą swobodę czasową. Jest to korzystne w sytuacjach, gdy nie ma potrzeby natychmiastowej odpowiedzi lub gdy różnice czasowe utrudniają komunikację w czasie rzeczywistym.

W erze cyfrowej komunikacja staje się bardziej złożona, a granice między tradycyjnymi podziałami coraz bardziej się zacierają. Narzędzia komunikacyjne łączą w sobie różne formy przekazu – od tekstu i obrazu po dźwięk i wideo. Prowadzi to do powstania nowych hybrydowych form komunikacji. Przykładem może być tu komunikacja multimedialna, gdzie przekaz odbywa się jednocześnie na wielu poziomach, angażując różne zmysły odbiorcy. W dobie cyfryzacji ważne jest również zrozumienie, jak algorytmy i sztuczna inteligencja wpływają na nasze interakcje – zarówno te interpersonalne, jak i te, które prowadzimy z maszynami, jak chatboty czy asystenci głosowi. Technologia nie tylko zmienia sposób, w jaki komunikujemy się ze sobą. Redefiniuje także samą naturę komunikacji, wprowadzając nowe wyzwania i możliwości w zakresie wymiany informacji.

Rola kultury i kontekstu w komunikacji

Nie można również zapomnieć o wpływie kultury i kontekstu na rodzaje komunikacji i podział komunikacji. Różnice kulturowe często determinują, jakie formy komunikacji są preferowane i jakie znaczenia przypisywane są poszczególnym gestom, słowom czy tonowi głosu.

W kulturach wysoko kontekstowych, jak na przykład w Japonii, dużo większą rolę odgrywa komunikacja niewerbalna, a znaczenie słów często zależy od kontekstu, w jakim są używane. Subtelności i niewypowiedziane znaczenia, które mają kluczowe znaczenie w takich kulturach, sprawiają, że interpretacja komunikatów wymaga uwzględnienia różnych czynników, takich jak hierarchia społeczna, relacje międzyludzkie oraz czas i miejsce rozmowy.

W nisko kontekstowych kulturach, takich jak amerykańska, komunikacja werbalna jest bardziej bezpośrednia i dosłowna. Oznacza, że treść przekazu jest zazwyczaj jasna i zrozumiała bez potrzeby odwoływania się do dodatkowych informacji kontekstowych.

Ponadto, rozwój globalizacji prowadzi do wzajemnego przenikania się kultur. To z kolei wpływa na ewolucję komunikacji i powstawanie nowych podziałów, które odzwierciedlają zróżnicowane, globalne społeczeństwo. Globalne kontakty międzyludzkie i międzykulturowe stają się coraz bardziej powszechne, co wymusza na nas adaptację do nowych form komunikacji, które łączą różne tradycje, normy i wartości. W efekcie, komunikacja międzykulturowa staje się kluczowym elementem współczesnych interakcji, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Umiejętność rozumienia i adaptowania się do różnorodnych kontekstów kulturowych jest nie tylko pożądana, ale wręcz niezbędna. Pozwala skutecznie funkcjonować w globalnym społeczeństwie. Ewolucja komunikacji, napędzana przez wzajemne przenikanie się kultur. Pokazuje, jak złożone i dynamiczne jest to zjawisko, które nieustannie rozwija się wraz z postępem technologicznym i społecznym.

Autor
Leszek Sergiel

Leszek Sergiel

Trener Witalni
Spis treści

    O autorze

    Leszek Sergiel
    Trener Witalni
    Leszek Sergiel, licencjonowany trener biznesu i sprzedaży. Specjalizuje się w szkoleniach dla kadry handlowej i zarządzającej, prowadząc ponad 20 000 godzin warsztatów. Z sukcesem zarządza zespołami handlowymi oraz doradza firmom w zakresie organizacji, zarządzania i rekrutacji. Prowadził zajęcia na Wyższej Szkole Bankowej, w tym na poziomie MBA. Jego szkolenia są oparte na autentycznych przykładach rynkowych, dostosowanych do potrzeb uczestników, co zapewnia realne efekty.
    Leszek Sergiel

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie zarządzanie zespołem
    Szkolenie online
    Zarządzanie zespołem

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025
    Szkolenie Konstruktywna informacja zwrotna
    Szkolenie online
    Konstruktywna Informacja zwrotna

    24.04-

    25.04.2025

    Powiązane artykuły

    Dowiedz się jak przemawiać publicznie, być dobrym mówcą i angażować słuchaczy podczas wystąpień publicznych oraz dobrze prowadzić prezentacje biznesowe.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Jak przygotować się negocjacji? Jak prowadzić skuteczne negocjacje w biznesie? Czym charakteryzują się udane negocjacje biznesowe? O jakich zasadach warto pamiętać podczas negocjacji? Sprawdź w naszym artykule na temat negocjacji w biznesie.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Do czego służą taktyki negocjacyjne? Jak bronić się przed manipulacją w negocjacjach? Poznaj 14 wybranych i popularnych taktyk negocjacyjnych i sytuacji na które warto uważać podczas prowadzenia negocjacji. Czytaj więcej w Witalnej Bazie Wiedzy.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top