rodzaje komunikacji werbalnej hi

Rodzaje komunikacji werbalnej

Rodzaje komunikacji werbalnej – Komunikację werbalną można podzielić na kilka rodzajów w zależności od kryterium.

Spis treści

Podział komunikacji werbalnej ze względu na kierunek i organizację

Rodzaje-komunikacji-werbalnej

Komunikacja werbalna według kierunku

Komunikacja jednostronna – wysłanie komunikatu w jedną stronę. Komunikat zostaje odebrany, ale bez możliwości odpowiedzi. Zachodzi np. w relacji szef-podwładny, kiedy pierwszy zleca wykonanie zadania drugiemu.

Komunikacja dwustronna – komunikaty wypływają i są odbierane przez obie strony, dzięki czemu przybierają formę dialogu. Występuje np. między partnerami w komunikacji wzajemnych potrzeb.

Wewnętrzny i zewnętrzny kierunek komunikacji werbalnej

Podział komunikacji werbalnej według kierunku komunikowania odnosi się do organizacji, w których kierunek może przybrać dwie formy: zewnętrzną i wewnętrzną.

Komunikowanie zewnętrzne – będzie to chociażby stwarzanie konkretnego wizerunku firmy w mediach oraz wysyłanie informacji poza struktury organizacji.

Komunikowanie wewnętrzne – odnosi się do wymiany informacji wewnątrz firmy, czyli między jej pracownikami, działami czy zarządem i kierownictwem.

Komunikacja werbalna według kierunku

Komunikacja pionowa – podobna do komunikacji jednostronnej. Najczęściej informacja wysyłana jest jednostronnie od przełożonego w kierunku podwładnych. Zalicza się do niej także komunikacja w drugą stronę, a więc w górę – od podwładnych do przełożonych, kiedy np. informują o postępach w realizacji zadań.

Komunikacja pozioma – analogicznie podobna do komunikacji dwustronnej. Zachodzi pomiędzy podobnymi statusem członkami grupy, np. pracownikami, gdzie każdy jest sobie równy. Może występować także na drodze szef-pracownik w firmach, których członkowie mają taka samą pozycję, niezależnie od zajmowanego stanowiska.

Struktury formalnej sieci komunikacji werbalnej

Ciekawymi strukturami są formalne sieci komunikacji, które można wyodrębnić w organizacjach. Pierwsza zwana „łańcuchem” jest formą, gdzie najważniejszą osobą komunikującą pozostaje kierownik, menadżer itp. i gdzie przekaz wędruje po linii hierarchii. W drugiej, zwanej „kołem”, przywódca komunikuje informacje pozostałym członkom grupy. Trzecia forma, „kokon”, pozwala na swobodną komunikację wszystkich członków grupy między sobą.

Szkolenie Komunikacja interpersonalna

Buduj porozumienie i efektywną współpracę w zespołach i relacjach

Autor
Szymon Zając

Szymon Zając

Redaktor naczelny witalni.pl
Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Trening kreatywności
    Szkolenie online
    Trening Kreatywności

    16.06-

    17.06.2025
    Neuroselling
    Szkolenie online
    Neuroselling

    Termin wkrótce

    Darmowy webinar
    Asertywny menedżer, czyli jak egzekwować zadania i nie być TYM ZŁYM
    29.04.2025 20:00:00

    Powiązane artykuły

    Poznaj różne style negocjacji i naucz się dostosowywać swoje podejście, aby osiągać lepsze wyniki w każdej sytuacji
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Negocjacje miękkie - odkryj strategie, jak budować pozytywne relacje i osiągać kompromisy w każdej rozmowie.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Negocjacje cenowe to proces targowania się o cenę produktów lub usług, często spotykany w handlu. Dowiedz się, jak przygotować się do negocjacji, jakie techniki negocjacyjne zwiększają szanse na sukces oraz jak manipulować ceną, by zachęcić klienta do zakupu.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top