rodzaje komunikacji werbalnej hi

Rodzaje komunikacji werbalnej

Rodzaje komunikacji werbalnej – Komunikację werbalną można podzielić na kilka rodzajów w zależności od kryterium.

Spis treści

Podział komunikacji werbalnej ze względu na kierunek i organizację

Rodzaje-komunikacji-werbalnej

Komunikacja werbalna według kierunku

Komunikacja jednostronna – wysłanie komunikatu w jedną stronę. Komunikat zostaje odebrany, ale bez możliwości odpowiedzi. Zachodzi np. w relacji szef-podwładny, kiedy pierwszy zleca wykonanie zadania drugiemu.

Komunikacja dwustronna – komunikaty wypływają i są odbierane przez obie strony, dzięki czemu przybierają formę dialogu. Występuje np. między partnerami w komunikacji wzajemnych potrzeb.

Wewnętrzny i zewnętrzny kierunek komunikacji werbalnej

Podział komunikacji werbalnej według kierunku komunikowania odnosi się do organizacji, w których kierunek może przybrać dwie formy: zewnętrzną i wewnętrzną.

Komunikowanie zewnętrzne – będzie to chociażby stwarzanie konkretnego wizerunku firmy w mediach oraz wysyłanie informacji poza struktury organizacji.

Komunikowanie wewnętrzne – odnosi się do wymiany informacji wewnątrz firmy, czyli między jej pracownikami, działami czy zarządem i kierownictwem.

Komunikacja werbalna według kierunku

Komunikacja pionowa – podobna do komunikacji jednostronnej. Najczęściej informacja wysyłana jest jednostronnie od przełożonego w kierunku podwładnych. Zalicza się do niej także komunikacja w drugą stronę, a więc w górę – od podwładnych do przełożonych, kiedy np. informują o postępach w realizacji zadań.

Komunikacja pozioma – analogicznie podobna do komunikacji dwustronnej. Zachodzi pomiędzy podobnymi statusem członkami grupy, np. pracownikami, gdzie każdy jest sobie równy. Może występować także na drodze szef-pracownik w firmach, których członkowie mają taka samą pozycję, niezależnie od zajmowanego stanowiska.

Struktury formalnej sieci komunikacji werbalnej

Ciekawymi strukturami są formalne sieci komunikacji, które można wyodrębnić w organizacjach. Pierwsza zwana „łańcuchem” jest formą, gdzie najważniejszą osobą komunikującą pozostaje kierownik, menadżer itp. i gdzie przekaz wędruje po linii hierarchii. W drugiej, zwanej „kołem”, przywódca komunikuje informacje pozostałym członkom grupy. Trzecia forma, „kokon”, pozwala na swobodną komunikację wszystkich członków grupy między sobą.

Szkolenie Komunikacja interpersonalna

Buduj porozumienie i efektywną współpracę w zespołach i relacjach

Autor
Szymon Zając

Szymon Zając

Redaktor naczelny witalni.pl
Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Sprzedaż stolarki okiennej
    Szkolenie online
    Sprzedaż stolarki okiennej
    29.08.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie

    16.09-

    17.09.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    29.09-

    30.09.2025

    Powiązane artykuły

    Poznaj najważniejsze pojęcia dotyczące negocjacji i rodzajów negocjacji, aby skutecznie osiągać swoje cele.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Poznaj różne style zarządzania i dowiedz się, jak wybrać ten, który najlepiej wspiera rozwój zespołu oraz realizację celów.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Harwardzki model negocjacji to nowoczesne podejście, które zakłada wygraną obu stron poprzez współpracę, a nie rywalizację. Dowiedz się, jak porzucić tradycyjne kompromisy i osiągać satysfakcję dzięki elastycznym i kreatywnym rozwiązaniom.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Przewijanie do góry