Samoocena pracownika

Samoocena pracownika – dokonywana jest w procesie oceny 180, 270 oraz 360 stopni. Polega na określeniu własnych kompetencji i umiejętności w odpowiednim arkuszu. Odpowiedzi pracownika zestawiane są z odpowiedziami innych osób: w przypadku oceny 180 stopni – przełożonego; 270 – przełożonego i współpracowników, a w przypadku oceny 360 stopni – z ocenami przełożonego, współpracowników, podwładnych, klientów itd.

Spis treści

Samoocena okiem pracownika – na co zwrócić uwagę?

  • Jako pracownik bardzo ważne jest, aby przestrzegać zasad interpunkcjiortografii i gramatyki, zwłaszcza jeśli dokonujemy samooceny w obcym języku. W dalszych krokach warto zastanowić się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami i udzielać szczerych odpowiedzi w formularzu – tylko one dadzą przełożonemu faktyczny obraz naszej sytuacji i pomogą mu dobrać odpowiednią strategię do naszych możliwości rozwoju. Pamiętajmy – udzielenie odpowiedzi niezgodnych z prawdą może być szybko zweryfikowane, zwłaszcza jeśli nastąpi modyfikacja naszych obowiązków po ocenie lub pracodawca będzie miał informacje z innych źródeł na temat braków w naszych kompetencjach. Samoocena pracownicza stanowi dla przełożonego małe przypomnienie osiągnięć podwładnych oraz może być ich wsparciem w staraniach o awans lub podwyżkę. Stanowi ważny element oceny, ponieważ pozwala uzyskać dużo informacji z pierwszej ręki (czyli od samego pracownika), które mogły nie dotrzeć do przełożonego w przeszłości.

budowanie pewności siebie tło

Samoocena, jako narzędzie pracodawcy – o czym należy pamiętać?

Jako pracodawca – szczególnie jeśli konstruujemy formularz oceny – powinniśmy myśleć szczegółowo na temat danego stanowiska, którego ewaluacji będziemy dokonywać. Dobrze jest dać pracownikowi czas na zastanowienie, aby mógł spojrzeć z szerszej perspektywy na samego siebie. W tym celu wartościowe będzie udostępnienie mu pytań pomocniczych dotyczących:

kwalifikacji, np.:

„Które ze stałych zadań na stanowisku sprawia Ci największa trudność/jest dla Ciebie najłatwiejsze?”

relacji ze współpracownikami, np.:

„Jak oceniasz swoje relacje z kolegami z pracy?”

posiadanych umiejętności, np.:

„Jakie umiejętności chciałbyś/chciałabyś doskonalić?”

sukcesów, np.:

„Które ze swoich osiągnięć cenisz najbardziej i dlaczego?”

Powyższe pytania warto zadawać w wersji pozytywnej i negatywnej, aby pracownik miał świadomość, że nie musi ukrywać swoich słabych stron. Dobrze jest, aby wiedział, że w przypadku problemu z udzieleniem odpowiedzi może się zgłosić do pracodawcy lub działu HR, którzy powinny zaoferować swoją pomoc. Dobrze skonstruowany formularz oceny naprowadza osobę na zagadnienia, na które chcemy, aby udzieliła odpowiedzi. Dodatkowo jego dobra forma nie tylko skonfrontuje pracownika z poziomem umiejętności wykorzystywanych w pracy, ale także będzie wskazówką do rozwoju osobistego poza pracą.

Kompetencje menedżerskie
Rozwijaj kluczowe umiejętności menedżerskie, by skutecznie zarządzać zespołem i projektami.
 
Autor
Szymon Zając

Szymon Zając

Redaktor naczelny witalni.pl
Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Budowanie autorytetu menedżera
    Szkolenie online
    Budowanie autorytetu menedżera
    22.05.2025
    Szkolenie Początkujący menadżer
    Szkolenie online
    Początkujący menadżer

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025

    Powiązane artykuły

    Styl afiliacyjny to skuteczny sposób zarządzania, który promuje relacje międzyludzkie i zaufanie w zespole, co prowadzi do zwiększonej satysfakcji pracowników i lepszej współpracy.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Konfliktowy pracownik może wprowadzać napięcia i problemy w zespole, jednak odpowiednie podejście menadżera pozwala na rozwiązanie takich sytuacji. W artykule omawiamy przykłady konfliktotwórczych zachowań, jak mobbing czy podważanie autorytetu przełożonego, oraz wskazujemy, jak menadżer może skutecznie rozmawiać z konfliktowym pracownikiem, aby zrozumieć jego motywacje i wspólnie znaleźć rozwiązanie.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Artykuł ten eksploruje definicję kompetencji menedżerskich oraz ich fundamentalne znaczenie w efektywnym zarządzaniu organizacjami.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top