Hero Image Role w zespole wg Belbin’a

Socjotechnika informacji

Socjotechnika informacji – Termin ,,socjotechnika’’ stosowany jest zamiennie z wyrażeniami: perswazjamanipulacjawpływ społeczny, chociaż najczęściej utożsamia się go ze stosowaniem manipulacji. Socjotechniki opierają się więc na procesach mających skutkować zmianą postawy odbiorców komunikatu zgodnie z wolą nadawcy. To działania wykorzystujące określone mechanizmy psychologiczne oraz społeczne, związane ze sposobem myślenia, odczuwania, zapamiętywania oraz podejmowania decyzji, a także bazujące na skryptach (wzorach) zachowań przypisanych do konkretnych typów sytuacji. Stosowane są w sprzedażypolitycerelacjach społecznych. Niestety często socjotechniki okazują się nie być etyczne – w przeciwieństwie do wspólnie opracowanych rozwiązań, gdzie każda ze stron jest świadoma wszystkich faktów, okoliczności oraz otoczenia sprawy będącej przedmiotem dyskusji, negocjacji czy procesu sprzedaży.

Spis treści

Clou socjotechnik informacji – czyli sedno działań socjotechnicznych

Socjotechniki wiążą się z ograniczeniem dostępu do informacjipodawaniem fałszywej wiedzyodwoływaniem się do nieprawdziwych autorytetówgeneralizacją społeczeństwa na podstawie jego niereprezentatywnego fragmentu, wykorzystywaniem znajomości technik manipulacyjnych działających na zysk nadawcy kosztem niekorzyści odbiorcy.

budowanie pewności siebie tło

Na czym opierają się socjotechniki?

Wykorzystują one znajomość funkcjonowania ludzkiego umysłu w dwóch trybach:

 

Systemie 1 – automatycznym, szybkim i spontanicznym, który równoznaczny jest niewielkiemu wysiłkowi poznawczemu, generalizacji, pochopności w podejmowaniu decyzji

Systemie 2 – analitycznym, powolnym i refleksyjnym, który wiąże się z myśleniem wieloznacznym, szczegółowym, logicznym, wymaga wysiłku poznawczego i stanowi krytyczne podejście do problemu.

 

Socjotechniki skupiają się na oddziaływaniu na system 1, który jest ,,domyślnym’’ systemem funkcjonowania umysłu, ze względu na wykazywaną przez ludzki mózg tendencję do minimalizowania wysiłku i skracania drogi dochodzenia do wniosków. Wielu ludzi daje się wciągnąć w owe techniki, wierząc komunikatom nadawcy, którego intencje nie są do końca czyste.

Szkolenie Wywieranie wpływu w sprzedaży

Szkolenie "Wywieranie wpływu w sprzedaży"

Narzędzia i techniki finalizowania sprzedaży i obrony ceny.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Socjotechnika informacji
    Brak danych o stanowisku.
    Brak danych o opisie.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie stacjonarne
    Kompetencje Menedżerskie

    02.12-

    03.12.2025
    Sprzedaż partnerska
    Szkolenie stacjonarne
    Sprzedaż Partnerska

    18.11-

    19.11.2025
    Szkolenie Sprzedaż przez telefon (B2B)
    Szkolenie online
    Sprzedaż przez telefon
    14.11.2025

    Powiązane artykuły

    Zdarta płyta to technika asertywności, która pomoże Ci skutecznie odmówić i utrzymać swoje stanowisko w każdej sytuacji — dowiedz się, jak to działa!
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Czy podczas pracy korzystasz z technik kreatywnego myślenia? Sprawdź dlaczego warto poznać różne metody kreatywnego myślenia. Poznaj takie techniki jak odwrócona burza mózgów, kwiat lotosu czy metaplan.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Jak być dobrym kierownikiem? Jakie są cechy dobrego kierownika, menedżera? Jakie są oczekiwania wobec osób piastujących stanowiska kierownicze? Na te oraz inne pytania odpowiemy w artykule na temat umiejętności i kompetencji kierowniczych.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Przewijanie do góry