Hero Image Role w zespole wg Belbin’a

Socjotechnika informacji

Socjotechnika informacji – Termin ,,socjotechnika’’ stosowany jest zamiennie z wyrażeniami: perswazjamanipulacjawpływ społeczny, chociaż najczęściej utożsamia się go ze stosowaniem manipulacji. Socjotechniki opierają się więc na procesach mających skutkować zmianą postawy odbiorców komunikatu zgodnie z wolą nadawcy. To działania wykorzystujące określone mechanizmy psychologiczne oraz społeczne, związane ze sposobem myślenia, odczuwania, zapamiętywania oraz podejmowania decyzji, a także bazujące na skryptach (wzorach) zachowań przypisanych do konkretnych typów sytuacji. Stosowane są w sprzedażypolitycerelacjach społecznych. Niestety często socjotechniki okazują się nie być etyczne – w przeciwieństwie do wspólnie opracowanych rozwiązań, gdzie każda ze stron jest świadoma wszystkich faktów, okoliczności oraz otoczenia sprawy będącej przedmiotem dyskusji, negocjacji czy procesu sprzedaży.

Spis treści

Clou socjotechnik informacji – czyli sedno działań socjotechnicznych

Socjotechniki wiążą się z ograniczeniem dostępu do informacjipodawaniem fałszywej wiedzyodwoływaniem się do nieprawdziwych autorytetówgeneralizacją społeczeństwa na podstawie jego niereprezentatywnego fragmentu, wykorzystywaniem znajomości technik manipulacyjnych działających na zysk nadawcy kosztem niekorzyści odbiorcy.

budowanie pewności siebie tło

Na czym opierają się socjotechniki?

Wykorzystują one znajomość funkcjonowania ludzkiego umysłu w dwóch trybach:

 

Systemie 1 – automatycznym, szybkim i spontanicznym, który równoznaczny jest niewielkiemu wysiłkowi poznawczemu, generalizacji, pochopności w podejmowaniu decyzji

Systemie 2 – analitycznym, powolnym i refleksyjnym, który wiąże się z myśleniem wieloznacznym, szczegółowym, logicznym, wymaga wysiłku poznawczego i stanowi krytyczne podejście do problemu.

 

Socjotechniki skupiają się na oddziaływaniu na system 1, który jest ,,domyślnym’’ systemem funkcjonowania umysłu, ze względu na wykazywaną przez ludzki mózg tendencję do minimalizowania wysiłku i skracania drogi dochodzenia do wniosków. Wielu ludzi daje się wciągnąć w owe techniki, wierząc komunikatom nadawcy, którego intencje nie są do końca czyste.

Szkolenie Wywieranie wpływu w sprzedaży

Szkolenie "Wywieranie wpływu w sprzedaży"

Narzędzia i techniki finalizowania sprzedaży i obrony ceny.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Socjotechnika informacji
    Brak danych o linku.
    Brak danych o linku.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    24.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie
    28.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie

    21.01-

    22.01.2025

    Powiązane artykuły

    Jak zadbać o odpowedni strój? Jak się zachowywać w relacjach z innymi? Poznaj podstawowe reguły i zasady savoir vivre w biznesie.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Zmiana nawyku to proces, który możesz opanować krok po kroku, dowiedz się, jak skutecznie wprowadzić zmiany i osiągnąć swoje cele!
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Skąd bierze się w nas brak pewności siebie? Co zrobić, aby budowanie pewności siebie było procesem skutecznym? Jak lepiej funkcjonować w otaczającej nas rzeczywistości? Poznaj 6 praktycznych sposobów na to jak być pewnym siebie.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top