style negocjacji

Style negocjacji

Style negocjacji – każde negocjacje można przedstawić za pomocą dwóch wymiarów, których kombinacja daje cztery style negocjowania. Wymiary te to: aktywność-bierność oraz współpraca-walka. Z ich mieszanki otrzymamy następujące style: aktywność-współpraca, bierność-współpraca, aktywność-walka, bierność-walka.

Spis treści

Czym charakteryzują się poszczególne style negocjacji?

Przyjęty styl negocjacji ma duży wpływ na przewidywanie możliwych wyników i strat i pozwala określić, jak w związku z tym może się zachowywać partner negocjacji. Obranie przez nas danego stylu zależy od posiadanych zasobów oraz siły jaką dysponuje kontrahent.

 

Charakterystyka stylów:

Aktywność-współpraca

Aktywność-współpraca – cechuje się analizą detali, logiką oraz rzeczowością w dobieraniu argumentów i rozważaniu propozycji drugiej strony, unikaniem emocjonalnych reakcji oraz niestosowaniem emocjonalnych argumentów, wykazywaniem inicjatywy w rozmowie.

Bierność-współpraca

Bierność-współpraca – odznacza się konwencjonalnym postępowaniem, uległością, dokładnym wysłuchiwaniem propozycji kontrahenta, przestrzeganiem obecnie panujących wartości i norm, dążeniem do osiągnięcia porozumienia.

Aktywność-walka

Aktywność-walka – charakteryzuje się impulsywnością, emocjonalnością, podejmowaniem inicjatywy, nieukrywaniem uczuć negatywnych jak złość, rozczarowanie, agresja, może się wiązać z narzucaniem swojego punktu widzenia i obniżoną tolerancją punktu widzenia drugiej strony.

Bierność-walka

Bierność-walka – cechuje się nieprzejmowaniem inicjatywy, spokojnym oczekiwaniem na propozycje kontrahenta, dużą umiejętnością wczuwania się w stany wewnętrzne innych ludzi, zdolnością dyplomacji.

Inne wymiary stylów negocjacji

style negocjacji

Powyższa charakterystyka jest uproszczona i ogólna i należy pamiętać, że wymiary przyjmują nie tylko wyniki na krańcach skali, ale bywają też nieokreślone lub tylko trochę skłaniają się ku jednemu krańcowi wymiaru. Zatem powyższe style mogą objawiać się w niezauważalny sposób i być trudne do zidentyfikowania. Oprócz dwóch wymiarów zlokalizowanych na skalach aktywność-bierność oraz współpraca-walka wyróżnia się kolejne ważne wymiary, które należy brać pod uwagę podczas negocjacji:

 

  • Ustępliwość-upór
  • Plastyczność-sztywność
  • Uległość-dominacja
  • Grzeczność-arogancja
  • Zgodność-napastliwość
  • Emocjonalność-opanowanie
  • Zaufanie-nieufność
  • Konkretność-ogólnikowość
  • Życzliwość-wrogość
  • Słabość-siła
 

Analizując powyższe skale okazuje się, że negocjacje to proces bardzo różnorodny, który uwzględnia wiele aspektów komunikacyjnych, których znajomością powinien wykazywać się negocjator. Posługując się powyższymi skalami powstaje bardzo dużo wielowymiarowych wariancji, których możemy użyć w trakcie negocjacji w zależności od potrzeby zaistniałej sytuacji.

Szkolenie Skuteczne negocjacje

Szkolenie "Skuteczne negocjacje"

Techniki negocjacyjne i budowanie pozycji w rozmowach handlowych

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Style negocjacji
    Brak danych o stanowisku.
    Brak danych o opisie.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie

    16.09-

    17.09.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    29.09-

    30.09.2025
    Szkolenie Trening kreatywności
    Szkolenie online
    Trening Kreatywności

    15.09-

    16.09.2025

    Powiązane artykuły

    Dowiedz się jak przemawiać publicznie, być dobrym mówcą i angażować słuchaczy podczas wystąpień publicznych oraz dobrze prowadzić prezentacje biznesowe.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Język odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu myślenia abstrakcyjnego, odkrywając tajemnice, które odróżniają nas od innych gatunków.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Komunikacja zewnętrzna to istotny element strategii biznesowej, który pozwala na efektywne budowanie relacji z klientami i partnerami.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Przewijanie do góry