Zarządzanie przez delegowanie

Zarządzanie przez delegowanie

Zarządzanie przez delegowanie – jest to bardzo ważna umiejętność, którą muszą wykazywać się liderzy zespołów. Bez delegowania obowiązków i zadań, skuteczność jak i efektywność pracy byłaby na niskim poziomie oraz utrudniałoby to zachowanie płynności i ciągłości pracy. Podział zadań sprzyja wzrostowi zaangażowania pracowników, zwłaszcza kiedy przewidziane są korzyści za jak najlepsze wykonywanie obowiązków. Ulokowanie części odpowiedzialności i władzy w rękach podwładnych pozwoli im wykazać swoje mocne strony oraz ujawnić może te słabsze, które będą dla lidera sygnałem, nad czym należy popracować.

Spis treści

Podział obowiązków w oczywisty sposób przyczynia się do szybszej realizacji zadań. Delegowanie pozwala też odciążyć przełożonego z liczby spoczywających na nim spraw i może odbywać się na kilka sposobów. W zależności od pełnionego stanowiska i branży, w jakiej obraca się firma, delegowanie może przybrać formę stałą lub tymczasowąW stałym trybie będzie to zazwyczaj dbanie przez podwładnych o najprostsze rzeczy, często dotyczące biurokracji, w trybie tymczasowym może to być powierzenie przez przełożonego większego zadania swojemu pracownikowi, z którym też będzie wiązać się większa odpowiedzialność.

Podstawowe zasady zarządzania przez delegowanie.

zarządzanie przez delegowanie

Podstawowymi zasadami delegowania są jasne określenie wymagań oraz przedstawienie planu monitorowania postępów. Podwładny powinien wiedzieć w jaki sposób i jak często będzie kontrolowany lub kiedy sam ma stawiać się na omówienie przebiegu realizacji. Bardzo ważną umiejętnością jest dopasowanie do pracownika takiego zadania, które będzie w stanie wykonać, jak i przydzielenie zadania pracownikowi, który to zadanie wykona najlepiej. Jeżeli jego realizacja postępuje wyjątkowo niepomyślnie, warto zastanowić się nad zmianą osoby odpowiedzialnej. Być może jako lider źle oceniliśmy kompetencje pracownika. Nie można też wykluczyć sytuacji, kiedy podwładny odmówi przyjęcia na siebie większej liczby obowiązków. Każdy ma do tego prawo, a asertywny lider powinien to uszanować lub porozmawiać o powodach odmowy przeprowadzając konstruktywną dyskusję, nie zaś obwiniając pracownika, z jakiegoś powodu nie może on lub nie chce wziąć na siebie więcej.

Zarządzanie przez delegowanie, o czym warto pamiętać?

Kierownicy powinni zdawać sobie sprawę z możliwości częściowego przeniesienia odpowiedzialności na podwładnych, oczywiście za ich zgodą. Przypadki całkowitego oddelegowania projektu czy zadania nie zdarzają się często, lecz należy pamiętać, że taka forma występuje w zarządzaniu. Wtedy też osoba ta ponosi odpowiedzialność za swoją pracę. Możliwe jest częściowe jej przeniesienie na pracownika lub zwykła delegacja zadania, za które odpowiada lider, a nie osoba wykonująca. Najłatwiejsze w delegowaniu jest przydzielanie zadań rutynowych, które są już dobrze znane pracownikom. Jednak największy opór z ich strony może pojawić się przy delegowaniu zadań bardziej złożonych. Niechęć ze strony pracowników przy delegowaniu bardziej skomplikowanych zadań często wynika ze złożoności i niezrozumienia przez podwładnych istoty realizacji zadań. W takich sytuacjach mogą czuć się przytłoczeni i odczuwać obawę, że nie podołająWiąże się to z koniecznością przybliżenia szczegółów zadań i być może poinstruowania jak należy je wykonać.

Szkolenie delegowanie zadań

Szkolenie "Delegowanie zadań"

Naucz się skutecznie delegować zadania, motywując pracowników i rozwijając ich kompetencje.

Autor
Szymon Zając

Szymon Zając

Redaktor naczelny witalni.pl
Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Budowanie autorytetu menedżera
    Szkolenie online
    Budowanie autorytetu menedżera
    22.05.2025
    Szkolenie Początkujący menadżer
    Szkolenie online
    Początkujący menadżer

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025

    Powiązane artykuły

    Jak tworzyć dobre systemy wynagrodzeń? Czy stosować wynagrodzenie stałe czy zmienne? Czy warto wdrożyć prowizyjny system wynagrodzeń?
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Model kompetencji menedżerskich to kluczowe narzędzie, które pomaga organizacjom ocenić i rozwijać niezbędne umiejętności liderów. W tym artykule przyjrzymy się podstawowym elementom tego modelu, omówimy kluczowe kompetencje oraz przedstawimy korzyści płynące z jego wdrożenia. Dowiedz się, jak skutecznie wspierać rozwój menedżerów i zwiększać efektywność pracy zespołów.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Life coaching to nowoczesne podejście, które pomaga osiągać cele osobiste i zawodowe poprzez współpracę z profesjonalnym coachem. W naszym artykule przybliżymy, czym dokładnie jest life coaching, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść w Twoim życiu. Dowiesz się także o metodach, które stosują coachowie oraz jak ta dziedzina rozwijała się na przestrzeni lat.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top