Hero Image Role w zespole wg Belbin’a

Zasada Pareto

Zasada pareto -nazywana również zasadą 80/20; dotyczy zjawisk z obszarów ekonomii i zarządzania, wg których wynika, że 80% rezultatów jest wynikiem 20% nakładów. Oznacza to, że usprawnienie określonych działań będzie prowadziło do lepszych wyników. Zasada dopuszcza różne proporcje, może to być również 60/40, 70/30, 90/10.

Spis treści

Skąd wzięła się zasada Pareta?

Regułę Pareto sformułował Joseph Juran w 1951 roku, powołując się na prace Vilfreda Pareto z 1897 roku. Vilfred pareto był socjologiem, który badał dysproporcje w dystrybucji zamożności (większa część bogactwa jest w posiadaniu niewielkiej liczby ludności). Zasada uświadamia m.in. o tym, że nie zawsze więcej pracy przyniesie takie same, większe efekty.

budowanie pewności siebie tło

Statystyczne przykłady obrazujące zasadę Pareto:

  • 20% kierowców powoduje 80% wypadków
  • 20% ubrań noszonych jest przez 80% czasu
  • 20% klientów zapewnia 80% zysków firmy
  • 20% handlowców finalizuje 80% sprzedaży
  • 20% ruchu na stronie generuje 80% wszystkich zamówień

Przykład zastosowania zasady Pareto

Zasadę Pareto można wykorzystać w analizie swojej firmy, pracy, analizie projektu, zadania. Na początku, wystarczy zdefiniować czynności które przynoszą największe korzyści. Pomoże nam to w ocenie, czy tylko te konkretne czynności wystarczą, by uzyskiwać wysokie wyniki. Mając wiedzę w postaci tych zależności, wiemy na czym należy bardziej się skupić, a co za tym idzie, efektywniej rozplanować swój czas i pracę. Przykładowo, jeśli w naszej firmie zobaczymy że ok. 18% handlowców generuje 73% przychodów, możemy np. zdecydować o zainwestowaniu w szkolenia z technik sprzedaży dla tych najlepszych, aby zwiększyć ich motywację i umiejętności sprzedażowe. Warto wtedy rozważyć, co można jeszcze zrobić, aby bardziej usprawnić i ulepszyć pracę całego działu, a także czy inni handlowcy mogliby się od nich uczyć i tym samym powiększać przychody. Do rozważenia, pozostaje również kwestia, czy pozostali handlowcy są w takim przypadku w ogóle opłacalni dla firmy.

Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie

Szkolenie "Zarządzanie sobą w czasie"

Popraw efektywność i realizuj więcej zadań przy mniejszym wysiłku.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Zarządzanie energią osobistą
    Szkolenie online
    Zarządzanie energią osobistą
    24.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie
    28.02.2025
    Szkolenie Zarządzanie sobą w czasie
    Szkolenie online
    Zarządzanie sobą w czasie

    21.01-

    22.01.2025

    Powiązane artykuły

    Otworzenie salonu kosmetycznego to świetna okazja, aby skorzystać z rosnącego popytu na usługi beauty, ale wymaga dobrej organizacji i profesjonalnego podejścia. Sprawdź, jak zadbać o lokal, sprzęt, zatrudnienie i zarządzanie, aby Twój salon odniósł sukces i wyróżnił się na tle konkurencji.
    Leszek Sergiel

    Ekspert witalni.pl

    Burza mózgów to jedna z technik twórczego generowania pomysłów. Poznaj kilka mitów i błędów dotyczących posługiwania się tą metodą.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Z takim samym zaangażowaniem, z jakim szefowie podchodzą do realizacji planowania, kontroli, motywowania, przywództwa oraz organizowania, należałoby, będąc przełożonym, podejść do rozwoju pracowników.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top