Zasady skutecznej komunikacji

Zasady skutecznej komunikacji – istnieje wiele zasad skutecznej komunikacji. Jednak, aby porozumiewać się efektywnie, asertywnie i jasno, należy przestrzegać kilku z nich. Są to uniwersalne, główne zasady, które najlepiej stosować na co dzień, aby weszły nam w nawyk. Skuteczna komunikacja ma wpływ na poprawę relacji z otaczającymi nas ludźmi. Będzie to też bardzo przydatna umiejętność w pracy, która wyniesie kontakty z pracownikami i współpracownikami na wyższy poziom oraz zapewni poprawę efektywności pracy.

Spis treści

Przemyśl swoją wypowiedź

Przemyśl dobrze co chcesz zakomunikować. Znajomość własnych intencji i potrzeb to podstawa, ponieważ to Ty jesteś pierwszym ogniwem komunikacji. Musisz wiedzieć co mówisz oraz po co mówisz, a więc jaki chcesz osiągnąć efekt Twoich słów.

zasady skutecznej komunikacji

Zadbaj o odpowiednie warunki rozmowy

Warto zadbać o to, aby kanał jaki wybierzesz nie powodował szumów oraz nie utrudniał zrozumienia tego, co przekazujesz. Rozmowa w hałaśliwym miejscu może uniemożliwić zrozumienie siebie nawzajem, a także rozpraszać i obniżać skupienie. Przeprowadzanie ważnych rozmów musi się więc odbywać w miejscu do tego odpowiednim, ustronnym i komfortowym.

Twórz zrozumiałe komunikaty

Komunikat wychodzący z Twojej strony powinien być konkretny, jasny i powiedziany wprost. Skonstruuj wiadomość, tak aby rozmówca wiedział, co chcesz przekazać i nie musiał się domyślać detali lub innych ukrytych intencji. To po Twojej stronie leży odpowiedni dobór słów. Mowa ciała powinna pokrywać się z tym, co mówisz. W przeciwnym wypadku w rozmówcy może powstać dysonans, zamknięta postawa przy asertywnym komunikacie może zniwelować Twoje plany, ponieważ ciało będzie przekazywało co innego niż usta.

Uważaj na emocje, nie oceniaj rozmówcy.

Mów o swoich uczuciach i myślach, nie o uczuciach rozmówcy. Może się on poczuć atakowany, kiedy zacznie być oceniany. Dopóki go nie zapytasz, nigdy nie możesz być pewny jego intencji i pobudek. Jeżeli przechodzisz do oceny, oceniaj zachowanie drugiej osoby, a nie ją jako człowieka, ponieważ takie postępowanie niewątpliwie wzbudzi opór i obronę z drugiej strony.

Przenieś uwagę na rozmówcę i aktywnie go słuchaj.

Słuchaj aktywnie. Zadawaj pytania, kiedy czegoś nie rozumiesz. Myśl o tym, co mówi do Ciebie rozmówca. Skupiaj się na omawianym temacie. Aby wykazać się aktywną postawą słuchacza, powinieneś utrzymywać kontakt wzrokowy i prezentować postawę zainteresowania. Skoro rozmówca wysłuchał to co miałeś do powiedzenia, teraz czas na Twoją kolej. Odnieś się do tego, czego się dowiedziałeś. Informacja zwrotna powinna być wyrażona asertywnie. Jeśli krytykujesz – krytykuj konstruktywnie, a nie bazując na uczuciach czy przekonaniach.

Szkolenie Komunikacja interpersonalna

Buduj porozumienie i efektywną współpracę w zespołach i relacjach

Autor
Szymon Zając

Szymon Zając

Redaktor naczelny witalni.pl
Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Prezentacje biznesowe
    Szkolenie online
    Prezentacje biznesowe

    14.04-

    15.04.2025
    Szkolenie Telefoniczna obsługa klienta
    Szkolenie online
    Telefoniczna Obsługa Klienta
    27.03.2025
    Szkolenie Trening kreatywności
    Szkolenie online
    Trening Kreatywność

    07.04-

    08.04.2025

    Powiązane artykuły

    Poznaj różnorodne formy komunikacji werbalnej i dowiedz się, jak skutecznie wykorzystywać słowa, aby budować relacje i osiągać cele.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Gry sprzedażowe pomagają rozwijać umiejętności negocjacyjne, strategiczne myślenie i motywację zespołów. Sprawdź, jak skutecznie wspierają sprzedaż!
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Czym jest inteligencja emocjonalna (eq)? Jak wykorzystać inteligencje emocjonalną w zarządzaniu? Jak wykorzystać inteligencje emocjonalną w pracy? Jakie są jej poziomy? Na te oraz inne pytania, uzyskasz odpowiedź czytając artykuł na temat inteligencji emocjonalnej.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top