Assessment Center to jedna z najbardziej zaawansowanych i wszechstronnych metod, dostosowana do wymagań specyfiki organizacji biznesowych, pozwalająca na wieloaspektową analizę potencjału kompetencyjnego osób zatrudnianych w organizacji. Przez praktyków Asestment i Development Center uznawana jest za najdokładniejszą i najbardziej miarodajną z metod pomiaru jednocześnie.
Assessment Center łączy różnorodne techniki oceny potencjału pracowników: umiejętności, wiedzy, cech temperamentu, charakteru i osobowości – gwarantujących realizację strategii organizacji. Wieloaspektowa ocena AC opiera się na postawieniu przed uczestnikiem szeregu zadań, symulacji i wystandaryzowanych testów psychometrycznych. Główny cel to odwzorować rzeczywiste warunki funkcjonowania w przyszłych zadaniach badanej osoby. Takie podejście pozwala dokonać wszechstronnej i precyzyjnej diagnozy potencjału i kompetencji zawodowych. Uczestników obserwują, analizują i oceniają asesorzy posiadający wiedzę i umiejętność wnikliwej oceny i analizy obserwowanych zachowań oraz wypracowanych rozwiązań.
AC ma zastosowanie przy realizacji procesów rekrutacyjnych na stanowiska kierownicze i specjalistyczne. Jest efektywną metodą pozwalającą weryfikować kandydatów na stanowiska z precyzyjnie określonymi wymaganiami i kompetencjami, które dana osoba musi spełniać.
Jest efektywną metodą wielopoziomowej diagnozy potencjału i kompetencji zawodowych pracowników, ukierunkowaną na planowanie ich rozwoju. Nazywana jest również ośrodkiem lub centrum rozwoju. W celu dokonywania oceny członów zespołu korzysta z podobnych narzędzi metodologicznych jak Assessment Center
DC polega na wielostronnej ocenie kompetencji pracowników (wiedzy, umiejętności, postaw) poprzez udział w różnorodnych zadaniach, testach psychometrycznych. Uczestników obserwują, analizują i oceniają asesorzy posiadający wiedzę i umiejętność wnikliwej oceny i analizy obserwowanych zachowań oraz wypracowanych rozwiązań. Ważną częścią procesu DC są sesje feedbackowe, dzięki którym uczestnicy DC pogłębiają rozumienie swoich zachowań w kontekście odbioru społecznego i wymagań organizacji, a także mają możliwość zaplanować swój rozwój.
1| w celu pozyskania kompleksowej informacji, która pozwoli na dopasowanie odpowiednich form i kierunków rozwoju zawodowego pracowników
2| podczas planowania i projektowania polityki rozwojowej, szkoleniowej w organizacji
3| w celu poszerzenia samoświadomości pracowników o swoim potencjale i deficytach, co pozwoli lepiej zrozumieć i dostosować się do ocz ekiwań organizacji