1. Budowanie efektywnej komunikacji – wprowadzenie do tematu komunikacji interpersonalnej
Poznasz podstawy komunikacji, czyli proces komunikacji i jej etapy. Doświadczysz znaczenia właściwego komunikowania się w budowaniu relacji, współpracy oraz zarządzaniu ludźmi. Dowiesz się, jakie są neurobiologiczne podstawy naszych zdolności komunikacyjnych. Zrobisz przegląd technik i narzędzi skutecznego komunikowania się.
2. Jak “wejść w buty” innych ludzi i mówić ich językiem
Doświadczysz tego, jak bardzo jesteśmy różni i jak różnorodne mamy potrzeby komunikacyjne. Podniesiesz samoświadomość w zakresie swojego stylu komunikacji oraz jego wpływu na relacje z innymi ludźmi. Dowiesz się, jak dogadać się z tymi, których nie możesz zrozumieć. Wypracujemy “instrukcje obsługi” różnych typów osobowości. Dowiesz się, jak rozpoznać typy osobowości i jak dopasować komunikację, aby budować porozumienie, skuteczność i zapobiegać konfliktom.
3. Zasady efektywnej komunikacji – jak się zrozumieć, porozumieć, motywować i wywierać wpływ
Słowa mają moc – poznasz ich siłę motywowania do działania, doświadczysz też, jak bardzo mogą demotywować. Dowiesz się, jakie błędy popełnia większość z nas, nawykowo powtarzając słowa, które ranią, blokują i demotywują. Poznasz bariery skutecznej komunikacji, zrozumiesz skąd biorą się konflikty i nieporozumienia oraz nauczysz się, jak pokonywać bariery komunikacyjne. Dowiesz się, jak wykorzystać język wpływu i perswazji, czyli jak słowami wpływać na zachowania innych ludzi. Nauczysz się zadawania dobrych pytań i prowadzenia rozmowy tak, aby w czterech krokach nakierować rozmowę na rozwiązanie. Porozmawiamy na temat przeszkód w komunikacji na poziomie jednostki i organizacji. Wypracujemy bank dobrych praktyk w komunikacji.
4. Empatia i aktywne słuchanie, czyli dlaczego warto skierować uważność na innych ludzi
W tym module sprawdzisz, jakim jesteś słuchaczem i jak filtrujesz informacje. Poznasz cztery płaszczyzny słuchania i dowiesz się, jak słuchać, żeby rzeczywiście usłyszeć potrzeby, emocje i wartości drugiego człowieka. Przekonasz się, jaki wpływ na komunikacje mają przekonania, postawy, uprzedzenia i stereotypy. Nauczysz się, jak spojrzeć na sprawę z drugiej strony i przyjmować inną perspektywę oraz dlaczego warto powstrzymać się od oceniania. Wejdziesz na wyższy poziom słuchania – słuchania z empatią, po to, aby odpowiedzieć na potrzeby innych ludzi: klientów, współpracowników czy pracowników. Nauczysz się odzwierciedlać oraz stosować technikę parafrazy.
5. Komunikacja interpersonalna w trudnych sytuacjach i konflikcie
Przećwiczymy model asertywnej komunikacji, opartej na modelu Komunikacji bez Przemocy Marshalla Rosenberga. Nauczysz się stosować “Komunikat JA”, komunikat mający na celu takie wyrażenie swojego stanowiska, potrzeb oraz emocji, aby skupić się na merytorycznej stronie sytuacji i doprowadzić do konstruktywnego rozwiązania. Zauważysz, jak emocje wpływają na filtrowanie informacji i poznasz kilka technik kontroli emocji i stresu.
6. Informacja zwrotna – feedback i feedforward w budowaniu relacji i organizacji uczącej się
Dowiesz się, jak stosować informację zwrotną, aby była konstruktywna. Porozmawiamy o błędach i porażkach, szukaniu winnych i rozumienia przyczyny problem. Zrozumiesz różnicę między posiadaniem racji a dążeniem do rozwiązania problemu. Doświadczysz mocy pozytywnej informacji zwrotnej i dowiesz się, jak stosować zasadę 5:1 do budowania kapitału społecznego w zespole.
7. Komunikacja w codzienności biznesowej, czyli efektywne spotkania i skuteczne emaile
Jak poprowadzić spotkanie, aby słuchać siebie nawzajem i podjąć dobrą decyzję? Dlaczego warto powstrzymać się przed formułowaniem opinii, zanim nie poznamy wszystkich punktów widzenia? Poznasz metodę projektowania efektywnych dyskusji i dowiesz się, jak komunikować swoje punkty widzenia, aby uzyskać maksymalnie pełny obraz sytuacji. Zastanowimy się też nad tym, kiedy stosować komunikację e-mailową a kiedy bezpośrednią.
8. Tworzenie obszarów porozumienia – jak za pomocą komunikacji interpersonalnej budować dobrą atmosferę, zaufanie i kapitał społeczny
W tym module poznasz sposoby budowania takiej komunikacji, która sprzyja budowaniu zaufania, poczucia bezpieczeństwa i kapitału społecznego w zespołach.