budowanie zespołu

Budowanie zespołu projektowego- jak zbudować zespół?

Budowanie zespołu to kluczowy proces, który znacząco wpływa na osiąganie celów organizacji. Skuteczne budowanie zespołu wymaga zastosowania odpowiednich strategii, które pomogą zgrupować ludzi o różnorodnych umiejętnościach i charakterach w spójnie działający team. W tym artykule przedstawimy najważniejsze zasady, jak efektywnie przeprowadzić budowanie zespołu oraz jakie korzyści przynosi dobrze funkcjonujący zespół.

Spis treści

Na czym polega budowanie zespołu – jak z grupy ludzi zbudować zespół?

Budowanie zespołu to jeden z najważniejszych procesów do realizowania podczas pełnienia funkcji Szefa. Dobrze dobrany i sprawnie kierowany zespół, od samego początku może w znacznym stopniu wpływać na motywację poszczególnych osób w zespole, mobilizować do osiągnięcia coraz lepszych a nawet ponadprzeciętnych wyników, a w rezultacie umożliwić całemu zespołowi realizację celów i stałe podnoszenie skuteczności działania.

Budowanie zespołu oznacza działania i techniki zmierzające do poprawy wewnętrznego funkcjonowania zespołu, a jego celem jest wzmocnienie wew. Współpracy i koncentracja pracowników wokół wspólnych zadań. Rolą szefa zespołu jest sformułowanie zrozumiałych celów i ich konsekwentna realizacja, między innymi poprzez kształtowanie właściwych norm zespołowych, stosowanie odpowiedniego stylu przewodzenia, właściwe motywowanie członków zespołu, rozwiązywanie konfliktów.

Warunki istnienia grupy oraz jak z grupy powstaje zespół? – Najważniejsze zasady budowania zespołu.

budowanie zespołu

WSPÓLNY, JASNO SFORMUŁOWANY CEL

Zespół musi posiadać jasno sformułowane cele. Stanowią one element jednoczący zespół i zapewniają udział poszczególnych pracowników w realizacji wspólnych zadań. Aby cele były zrozumiałe dla zespołu muszą być precyzyjne, mierzalne, osiągalne, realistyczne, i określone w czasie. Może się zdarzyć tak, że nieformalne cele są rozbieżne z celami firmy lub projektu. W takiej sytuacji szczególnie ważne jest umiejętne kierowanie praca zespołu oraz tworzenie kultury organizacyjnej i systemów promujących pracę zespołową.

WŁAŚCIWE NORMY ZESPOŁOWE (terminowość, rzetelność, odpowiedzialność)

Tworzenie norm, czyli przyjętych wzorców zachowań, jest nieodłącznym elementem budowania zespołu. Członkowie zespołu oczekują od siebie nawzajem określonych zachowań. Zespół wywiera presję na tych pracowników, których zachowanie nie jest zgodne z przyjętymi przez grupę wzorcami. Normy obowiązujące w danym zespole mogą sprzyjać lub utrudniać realizację celów organizacji.

POCZUCIE BYCIA ZESPOŁEM (spotkania, wspólne decyzje)

Zwartość zespołu, czy też poczucie wspólnej tożsamości i solidarności wyznacza siłę oddziaływania zespołu na poszczególnych członków. Im bardziej zwarty jest zespół, to znaczy im bardziej pozytywne są odczucia członków zespołu co do przynależności do niego, tym większy jest jego wpływ na przestrzeganie norm przez poszczególnych członków. Zwartość grupy może mieć oddziaływanie pozytywne, gdy wymusza przestrzeganie norm korzystnych dla organizacji lub negatywne, jeżeli utrudnia komunikację i współpracę między różnymi zespołami.

WSPÓŁPRACA WEWNĘTRZNA (właściwa struktura)

Zespół musi byś w stanie pracować jako całość, a właściwa współpraca pomaga osiągnąć wspólne cele. Poszczególni pracownicy powinni poznać słabe i mocne strony innych uczestników projektu. To pozwala stworzyć wewnętrzne relacje zespołowe, ogranicza rywalizację i ułatwia każdemu pracownikowi odnalezienie swojego miejsca w zespole. Współudział w pracy zespołowej prowadzi do tego, ze współpracownicy modyfikują swoje zachowanie w taki sposób, aby zyskać akceptację zespołu.

WŁAŚCIWA STRUKTURA ZESPOŁU

Aby zespół mógł pracować efektywnie poszczególni pracownicy musza wypełniać odpowiednie role. W dobrze funkcjonującym zespole można wyróżnić dziewięć ról, które pełnią poszczególne osoby. Brak proporcji między tymi rolami, lub brak którejś z nich może w znacznym stopniu ograniczać wydajność zespołu. Więcej na ten temat, możesz poczytać w artykule na temat ról zespołowych.

ODPOWIEDNIA WIELKOŚĆ ZESPOŁU

Wielkość zespołu zależy od skali realizowanego projektu. W projektach o mniejszej skali wszystkie zaangażowane osoby mogą stanowić współpracujący ze sobą na bieżąco zespół. Realizacja dużych projektów wymaga zwykle ścisłej współpracy kluczowych osób, które mogą tworzyć zespół, oraz udziału dodatkowych osób wykonujących swoje zadania indywidualnie. Rolą kierownika projektu jest określenie składu centralnego zespołu. Na tę decyzje wpływają takie elementy jak kompetencje niezbędne do wykonania najważniejszych prac, chęć zaangażowania ważnych dla projektu osób poprzez włączenie ich w proces planowania i podejmowania decyzji, dostępność poszczególnych osób.

Jak zbudować zespół – poznaj podstawowe fazy budowania zespołu

1. Faza budowania zespołu  Faza zależności –jest to pierwsza faza tworzenia się zespołu, w której to dominuje niepokój, istnieje duża zależność od przywódcy zespołu – tego jakie podejmie decyzje w dalszej kolejności, jest to również faza w której występuje testowanie zadań.

2. Faza budowania zespołu Faza różnicowania –etap w którym w znacznym stopniu zaczyna lub już dominuje atmosfera konfliktu, rodzi się emocjonalny opór wobec lidera i jego decyzji, wobec stawianych zadań, metod, konflikt wobec wszystkiego.

3. Faza budowania zespołu Kryzys odpowiedzialności –w tej fazie zwykle dominuje sytuacja szukania usprawiedliwienia dla niezrealizowanych zadań w czynnikach zewnętrznych i współpracownikach, jest to również moment, w którym członkowie zespołu sprawdzają faktyczne granice postawione przez lidera.

4. Faza budowania zespołu Konfrontacja z liderem –w następnym etapie, ta faza daje możliwość kształtowania, spójności grupy, norm i zasad współżycia, współdziałania, choć ciągle jeszcze na tym etapie występuje otwarta i dynamiczna wymiana poglądów, wyodrębnia się tożsamość grupy, oraz pojawiają się jednostki wybitne w zespole.

5. Faza budowania zespołu Faza prawdziwych możliwości -wszystkiego rodzaju problemy interpersonalne, które pojawiły się wcześniej zostają rozwiązane, cele i zadania zostają zaakceptowane, zespół podejmuje aktywne działanie.

Szkolenie zarządzanie zespołem

Naucz się skutecznego zarządzania zespołem, delegowania i motywowania pracowników.

Autor
Szymon Zając

Szymon Zając

Redaktor naczelny witalni.pl
Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Prezentacje biznesowe
    Szkolenie online
    Prezentacje biznesowe

    14.04-

    15.04.2025
    Szkolenie Telefoniczna obsługa klienta
    Szkolenie online
    Telefoniczna Obsługa Klienta
    27.03.2025
    Szkolenie Trening kreatywności
    Szkolenie online
    Trening Kreatywność

    07.04-

    08.04.2025

    Powiązane artykuły

    Dowiedz się jak budować osobisty wizerunek, czy i jak istotne jest pierwsze wrażenie - w odniesieniu zarówno do osoby, jak i do firmy.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Dowiedz się, jak skutecznie zarządzać zespołem, motywować Pracowników i osiągać lepsze wyniki w Twojej firmie. Kluczowe wskazówki i praktyczne porady!
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Jak motywować? Jak przygotować skuteczny system motywacyjny dla pracowników? Jak zarządzać przez motywację? Przeczytaj nasz artykuł.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top