Strona główna > Baza Wiedzy > Efektywność w biznesie > Burza mózgów – jak właściwie korzystać z tej techniki?
Mity i błędy w Burzy Mózgów – Jak korzystać z tej techniki?
Burza Mózgów to najpopularniejsza na świecie technika generowania pomysłów i rozwiązań. Stosuje się ją w szkołach, w domach i w firmach. Jednak mimo tej oszałamiającej wręcz popularności, mało kto dobrze z niej korzysta. Mimo, że o tym co w Burzy Mózgów działa, a co nie wiemy już bardzo dużo i to z rzetelnego źródła, jakim są badania naukowe. Masz teraz okazję dołączyć do elity osób, które w pełni wykorzystują potencjał tej techniki.
1. Problemy z Burzą Mózgów
Badania które wykonali Steven J. Karau i Kipling D. Williams pokazują, że w wielu sytuacjach Burza Mózgów może być nieskuteczna. Oto główne zastrzeżenia, jakie sformułowali badacze:
2. Burza Myśli
Najpierw samodzielnie. Tak powinniśmy postąpić, posługując się Burzą Mózgów, zgodnie z odkryciami nauki. Sam poznałem ten wariant pod nazwą Burzy Myśli.
Na początku również zadajemy otwarte pytania, tylko zamiast zbierać odpowiedzi grupowo – każdy indywidualnie notuje rozwiązania na swojej kartce. Gdy upłynie wyznaczony czas (np. 5 minut), zbiera się wszystkie kartki i je tasuje. Dzięki temu nie wiadomo, kto wymyślił dane rozwiązanie. Wszystkie pomysły odczytuje się na głos i spisuje na większej kartce. Grupa ma następnie czas, by pod wpływem inspiracji od innych, sformułować kolejne odpowiedzi.
Za jednym zamachem niwelujemy problem oceny pomysłów, próżniactwa społecznego, braku możliwości zgłoszenia wielu pomysłów na raz bez przekrzykiwania się i trudności jednoczesnego słuchania i myślenia.
Burzę Myśli warto stosować ZAWSZE! Sprawdzi się szczególnie dobrze w sytuacji, gdy w zespole mamy dominującą lub bardzo twórczą osobę, które zmarginalizuje udział innych osób. Pozostali członkowie zespołu mogą nie chcieć się wysilać, kiedy widzą, że ktoś robi to za nich.
3. Faza zielona i czerwona
Burzę Mózgów często dzieli się na fazę zieloną, podczas której generuje się, jak największą liczbę pomysłów oraz fazę czerwoną. Na tym etapie z kolei ocenia się jakość pomysłów. Istnieje bardzo silne zalecenie, by tych dwóch faz ze sobą nie łączyć. Najpierw generujemy, potem oceniamy!
Założenie to było tak silne, że nikt nie ośmielił się go kwestionować. Aż do czasu! W tym badaniu okazało się, że ustosunkowywanie się do pomysłów na bieżąco, może dawać dużo lepsze rezultaty. Pod warunkiem jednak, że zadba się o odpowiednią kulturę dyskusji i przestrzeganie kilku zasad.
4. Rewolwer pełen banałów i faza inkubacji
Często popełnianym błędem w stosowaniu Burzy Mózgów jest też zbyt szybkie zakończenie zbierania pomysłów. Moderator pyta: Czy ktoś ma jeszcze jakiś pomysł? I po chwili ciszy, bez pardonu zarządza przejście do oceny rozwiązań.
Tymczasem nasza wyobraźnia przypomina trochę rewolwer wypełniony banałami.Gdy ktoś nam zada pytanie, najczęściej najpierw przychodzą nam do głowy rozwiązania znane i oczywiste. Potrzebujemy się wystrzelać z tych banałów, by zwolnić miejsce i móc załadować rewolwer bardziej odkrywczymi pomysłami. Do tego przeładunku warto wykorzystać przerwę inkubacyjną. Dać sobie czas, by nowe pomysły zakiełkowały czy wylęgły się w naszej głowie. Przerwa inkubacyjna może trwać kwadrans lub nawet cały dzień – w zależności od tego, ile czasu mamy do dyspozycji. Tak czy inaczej warto ją zastosować i nie zadowalać się kilkoma pierwszymi odpowiedziami, które przyszły ludziom do głowy. Bo rzadko kiedy będą one miały dużą wartość.
5. Podsumowanie
Większość osób i firm marnuje potencjał Burzy Mózgów, nieumiejętnie ją stosując. Zgodnie z badaniami naukowymi, należy:
- KROK I – najpierw zrobić Burzę Myśli – podczas której każdy sam notuje pomysły na kartce
- KROK II – nie oddzielać fazy zielonej (generowania) i czerwonej (oceniania) pomysłów, lecz stosować je naprzemiennie
- KROK III – dać czas na inkubację pomysłów i nie zadowalać się pierwszymi odpowiedziami
Korzystając z tych zaleceń jest dużo większa szansa, że Burza Mózgów przyniesie Ci obfite owoce. Czego Ci serdecznie życzę.
Szkolenie "Trening kreatywności"
Zwiększ kreatywność i myślenie poza schematami, tworząc innowacje
O autorze
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!
Powiązane artykuły
Ekspert witalni.pl
Ekspert witalni.pl
Ekspert witalni.pl