Działalność Gospodarcza w Polsce – co musimy wiedzieć w 2021?

Działalność Gospodarcza w Polsce - co musimy wiedzieć w 2021?

Prowadzenie własnej firmy to marzenie niejednej osoby. Przyjrzyjmy się kilku podstawowym faktom na temat zakładania działalności gospodarczej i jej form.

Spis treści

Czym własna działalność gospodarcza w zasadzie jest?

Powszechnie stosowana definicja działalności gospodarczej (zarówno w Polsce, jak i w UE) to „zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły”. Własna firma to natomiast forma zarobkowania, która opiera się o nasze zasoby – to my jesteśmy odpowiedzialni za jej funkcjonowanie, prowadzimy ją we własnym imieniu i to my ewentualnie możemy zatrudniać inne osoby na etacie. Sami jednak obieramy taki tryb pracy, który będzie optymalny i opłacalny. W takim przypadku to często na nas spoczywa odpowiedzialność finansowa za całość bądź część przedsięwzięcia.

Jakie formy działalności gospodarczej występują w Polsce?

W Polsce występuje kilka form działalności gospodarczej. To, na którą się decydujemy, zależy w głównej mierze od potrzeb naszego przedsięwzięcia – czy działamy z zaufanymi wspólnikami, czy myślimy o działaniu w pojedynkę, a także np. kapitału zakładowego. Ich specyfika jest bardzo rozbudowana, wymieńmy jednak same formy działalności i kilka podstawowych faktów na ich temat. W Polsce funkcjonują takie formy działalności jak:

Jednoosobowa działalność gospodarcza – bez kapitału, w ramach realizacji własnych zadań z podstawowym opodatkowaniem.

Spółka cywilna – zakładana przez wspólników, obydwaj płacą podatek dochodowy osobno.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – w tym wypadku wyróżnikiem jest kapitał zakładowy powyżej 5000 złotych.

Spółka akcyjna – tego typu spółka wymaga kapitału zakładowego na poziomie 100 000 złotych.

Spółka partnerska – spółka bez osobowości prawnej, partnerzy ponoszą odpowiedzialność za zobowiązania działalności. Partnerzy należą do wolnego zawodu.

Spółka jawna – wspólnicy solidarnie odpowiadają za jej zobowiązania swoimi aktywami.

Spółka komandytowa – tworzy ją dwóch wspólników – komplementariusz, który ponosi odpowiedzialność majątkową za zobowiązania spółki i komandytariusz, który odpowiada za nie do określonego w umowie stopnia.

Spółka komandytowo-akcyjna – rozszerzona wersja spółki komandytowej, jej kapitał zakładowy to 50 000 złotych.

Jak założyć własną firmę?

By założyć własną firmę, należy złożyć odpowiedni wniosek do CEIDG. Musi się w nim znaleźć wiele informacji na temat formy naszej firmy, a także obszaru, w którym będzie ona operować. Sama procedura założenia firmy jest bardzo prosta – wystarczy wniosek. Jednak by móc realizować działalność gospodarczą, potrzebne nam będzie prowadzenie ksiąg rachunkowych, firmowego konta bankowego, a także stosowanie się do norm regulujących formy naszej działalności.

Kto nie może prowadzić własnej firmy?

W Polsce zasadniczo prawie każdy może prowadzić działalność gospodarczą. Istnieją jednak pewne ograniczenia. Taka osoba musi mieć ukończone 18 lat, nie mogła uzyskać sądowego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, a także nie może pełnić funkcji publicznej.

Ile kosztuje założenie i prowadzenie firmy w Polsce?

Koszty prowadzenia firmy w Polsce są uzależnione od bardzo wielu czynników. Przed założeniem firmy warto wykonać biznesplan, by sprawdzić, ile konkretne przyjdzie nam zapłacić za prowadzenie naszej konkretnej działalności.

Szkolenie Budowanie pewności siebie

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Trener

Jan Pisarz

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Działalność Gospodarcza w Polsce – co musimy wiedzieć w 2021?
    Brak danych o stanowisku.
    Brak danych o opisie.
  • Brak danych o obrazku.
  • Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Trening kreatywności
    Szkolenie online
    Trening Kreatywności

    16.06-

    17.06.2025
    Neuroselling
    Szkolenie online
    Neuroselling

    Termin wkrótce

    Darmowy webinar
    Asertywny menedżer, czyli jak egzekwować zadania i nie być TYM ZŁYM
    29.04.2025 20:00:00

    Powiązane artykuły

    W niniejszym artykule przedstawiono fundamenty kulturalnej i skutecznej komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem jej znaczenia w instytucjach publicznych oraz środowiskach zawodowych. Omówiono kluczowe cechy takiej komunikacji, korzyści płynące z jej stosowania oraz praktyczne zastosowanie zasad w różnych sytuacjach, podkreślając rolę szacunku, empatii oraz aktywnego słuchania w budowaniu pozytywnych relacji i efektywnej współpracy.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    W niniejszym artykule zgłębiamy podstawy podróży klienta, analizując kluczowe etapy i znaczenie optymalizacji doświadczeń użytkowników. Dowiesz się, jak mapowanie ścieżki klienta oraz wykorzystanie narzędzi takich jak NPS czy CSAT mogą zwiększyć lojalność oraz satysfakcję klientów, a także poznać przykłady firm, które skutecznie zarządzają swoim Customer Journey.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Skuteczna obsługa klienta to klucz do budowania lojalności i zaufania wobec marki. W tym artykule przyjrzymy się najważniejszym elementom efektywnego schematu obsługi, takim jak zrozumienie potrzeb klienta, elastyczne rozwiązywanie problemów czy zbieranie opinii. Dowiedz się, jak koordynacja działań i rola dobrze przeszkolonych agentów mogą przyczynić się do zwiększenia satysfakcji klientów i sukcesu Twojej firmy.

    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top