Jak wybrać odpowiednią domenę

Jak wybrać odpowiednią domenę? Skorzystaj z porad specjalistów!

Domena internetowa jest twoją wizytówką w sieci. Dobrze dobrana pomoże ci w prowadzeniu biznesu czy budowaniu marki osobistej. Jak jednak w gąszczu internetowych adresów wybrać ten właściwy? Sprawdź, co radzą eksperci.

Spis treści

Jak zbudowany jest każdy adres internetowy?

Co jest indywidualnym atrybutem wyróżniającym określone domeny internetowe? Przyjrzyjmy się prostemu adresowi strony www: https://annanowak.pl. Jakie są jego składowe? Pierwsza część, czyli https:// to po prostu określenie protokołu internetowego – ten element jest wspólny dla adresów w sieci. Następnym elementem jest indywidualna nazwa domeny, w tym przypadku annanowak. Kolejna składowa to tzw. domena najwyższego poziomu (ang. Top Level Domain), nazywana popularnie „końcówką” – tu .pl.

Oczywiście adresy internetowe mogą być bardziej skomplikowane i np. zawierać subdomeny, np. https://blog.annanowak.pl. Subdomeną, czyli rozszerzonym adresem domeny, który jest używany dla stworzenia nowej strony internetowej, będzie w tym przypadku blog. Niekiedy adres jest bardzo długi, ponieważ zawiera ścieżkę do pliku strony, tak jak w tym przypadku: https://annanowak.pl/projekty/zakonczone/obrazy-olejne/portrety/starsza-kobieta. Dodatkowo, TLD może zastępować tzw. domena drugiego poziomu, czyli np. com.pl.

Warto podkreślić, że choć każdy adres w sieci jest unikalny, to indywidualna nazwa domeny może być duplikowana. Unikatowe będzie dopiero połączenie nazwy z TLD (czy też domeną drugiego poziomu). Innymi słowy, w sieci możemy znaleźć wiele adresów z nazwą annanowak, ale tylko jeden annanowak.pl, annanowak.com.pl, annnanowak.com itd.

Jak rozwiązać problem niedostępności wybranej domeny?

Niestety, mimo pewnych możliwości uniknięcia powtarzalności domeny, w sieci jest ich obecnie tak dużo, że stworzenie adresu, który z jednej strony będzie krótki i charakterystyczny dla naszej działalności, a z drugiej unikalny, jest czasami nierealne.

Jeśli adres, który uznamy dla nas za najlepszy, jest już zajęty, mamy tak naprawdę do wyboru trzy możliwości dalszych działań. Dwie z nich wymagają cierpliwości i niekiedy długiego oczekiwania, które wcale nie musi być zwieńczone sukcesem, trzecia – modyfikacji wybranej domeny.

Jeśli nasz adres pierwszego wyboru jest zajęty, możemy:

  • czekać na jego zwolnienie;
  • skontaktować się z właścicielem i spróbować odkupić prawa do domeny;
  • wymyślić nowy adres, korzystając z możliwości, jakie dają oryginalne TLD.

Każda domena zarejestrowana w sieci jest do pewnego stopnia jawna. W zależności od TLD możesz zidentyfikować pewne dane użytkownika, po prostu wchodząc na stronę dns.pl (dla domen z końcówką .pl), who.is (dla domen globalnych .com), czy eurid.eu (dla domen europejskich).

Dzięki pozyskanym informacjom możliwy będzie kontakt z użytkownikiem strony, a także wskazanie daty potencjalnego wygaśnięcia strony. Potencjalnego, bo po pierwsze, dotychczasowy użytkownik może zdecydować się na dalsze korzystanie z domeny, a po drugie – domena uzyska dostępność po 30, 40 a nawet około 70 dniach od daty wygaśnięcia. Tyle czasu trwa tzw. kwarantanna. W tym okresie możliwe jest jeszcze przywrócenie adresu, a dopiero po jego upływie domena wraca do puli dostępnych adresów i wtedy można ją przejąć.

Niestandardowy TDL – dlaczego warto wybrać to rozwiązanie?

Jeśli ani długie oczekiwanie na adres, który być może będzie dostępny, ani negocjacje z dotychczasowym użytkownikiem domeny nie budzą twojego zainteresowania, po prostu wymyśl nowy adres.

Być może wcale nie musisz w tym celu zmieniać nazwy domeny. Choć annanowak.pl, annanowak.com.pl, czy annnanowak.com są już zajęte, warto wiedzieć, że znani na rynku dostawcy usług internetowych dają ci inne możliwości. Do niedawna pula TLD była bardzo skromna, teraz możesz skorzystać z wielu niestandardowych końcówek, np.:

  • store;
  • site;
  • cloud;
  • company;
  • expert;
  • fit.

Nasza Anna Nowak, malarka, może zamiast annanowak.com wybrać domenę annanowak.art. Podobnie będąc np. dietetykiem wybierze annanowak.diet, prowadząc sklep internetowy annanowak.shop, a tworząc technologiczny startup – annanowak.tech.

Autor

Szymon Zając

Ekspert witalni.pl

Spis treści

    O autorze

    Szymon Zając
    Redaktor naczelny witalni.pl
    Szymon Zając, redaktor naczelny witalni.pl, to wszechstronny ekspert SEO z ponad 2-letnim doświadczeniem, zdobytym w firmach takich jak All Windows Group oraz Oferteo.pl. Jako specjalista SEO, Szymon pracował nad optymalizacją stron internetowych oraz zaawansowanymi analizami danych. Jego kompetencje techniczne obejmują nie tylko SEO, ale także automatyzację procesów. Jako redaktor naczelny witalni.pl nadzoruje tworzenie treści oraz ich optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Dodatkowo prowadzi projekty związane z implementacją nowoczesnych rozwiązań AI w strategiach marketingowych i innych obszarach biznesu.
    Szymon Zając

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie zarządzanie zespołem
    Szkolenie online
    Zarządzanie zespołem

    23.06-

    24.06.2025
    Szkolenie Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole
    Szkolenie online
    Zarządzanie konfliktem i współpraca w zespole

    19.05-

    20.05.2025
    Szkolenie Konstruktywna informacja zwrotna
    Szkolenie online
    Konstruktywna Informacja zwrotna

    24.04-

    25.04.2025

    Powiązane artykuły

    Jaki wybrać komputer do pracy zdalnej? Dobrze dobrany sprzęt pozwoli nam na większe możliwości i ergonomię pracy. Sprawdź jak wybrać komputer do pracy.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Jaką rolę pełni strona internetowa firmy w komunikacji z rynkiem i otoczeniem? Co to jest strona internetowa www i dlaczego często stanowi oś komunikacji marketingowej? Czym jest tzw. 7C efektywnych stron internetowych?
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Czym charakteryzuje się popularna aplikacja do zarządzania zadaniami ASANA? Dlaczego warto ją przetestować? Jakie funkcje i co oferuje ASANA?
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top