(function() { var ams = document.createElement('script'); ams.type = 'text/javascript'; ams.async = true; ams.src = '//analytics.greensender.pl/scripts/js/am.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ams, s); var r = false; ams.onload = ams.onreadystatechange = function() { if (!r && (!this.readyState || this.readyState == 'complete')) { r = true; am.create("DMS6523BA53CAB84"); am.send('pageview'); } }; })();

Pisanie tekstów reklamowych – kompletny poradnik

Czy treści reklamowe, którymi promujesz swoją ofertę, są skuteczne? Ich jakość w dużym stopniu wpływa na zyski, jakie generujesz. Jak zatem tworzyć je tak, aby przynosiły świetne rezultaty?

W tym artykule dowiesz się, jak za pomocą skutecznego copywritingu pisać treści, które przyciągają klientów. Co najlepsze, nie musisz być marketerem z wieloletnim doświadczeniem, aby z powodzeniem stosować te porady w praktyce. Tajniki reklamy nie są wcale aż takie trudne!

Czym jest copywriting?

Jak w najprostszy sposób opisać copywriting? Otóż jest to takie tworzenie komunikatów, aby za ich pomocą pobudzić odbiorców do podjęcia określonych działań. Nie musi być to koniecznie bezpośrednia sprzedaż. Wszystko zależy od kontekstu – niekiedy wystarczy, aby dany tekst zachęcił czytelnika do zapisania się na listę mailingową, która jest akurat ważnym etapem w całościowej strategii marketingowej.

Copywriting to nie tylko tekst, który stoi na wysokim poziomie językowym. Sama dziedzina łączy w sobie wiedzę ze sprzedaży, psychologii i perswazji. Miarą sukcesu takich treści nie jest to, jak wyglądają lub czy „fajnie” się je czyta. Najważniejsza jest ich skuteczność, jeśli chodzi o pobudzanie odbiorców do podjęcia określonych działań.

Jak rozpoznać wysokiej jakości copywriting?

Pisać każdy potrafi, jednak stworzenie sprzedażowego tekstu to już zupełnie inna sprawa. Zadanie to jest jeszcze trudniejsze, gdyż obecnie ciągle zalewani jesteśmy różnymi informacjami. Z tego powodu skuteczny copywriting wymaga przestrzegania odpowiednich zasad.

Oto 3 cechy dobrego tekstu sprzedażowego:

1. Dopasowanie

Treści, które są do każdego, są praktycznie do nikogo. Podczas tworzenia tekstów reklamowych trzeba dlatego stale pamiętać o tym, kto ma być ich odbiorcą. Pomoże to dobrać odpowiedni język i zwrócić uwagę na kluczowe kwestie. Tylko dzięki temu da się przykuć uwagę docelowego odbiorcy, by w ogóle mieć jakąkolwiek szansę na zaprezentowanie mu oferty.

2. Prostota

Mając na uwadze poprzedni punkt, należy pamiętać, że prostota to pojęcie względne. Załóżmy, że kierujesz tekst reklamowy do doświadczonych managerów wyższego szczebla w firmach IT. Pomijanie w takiej sytuacji branżowego słownictwa może tylko utrudnić zwięzłe przekazanie komunikatu i zwrócenie ich uwagi na kluczowe kwestie.Z drugiej strony, na wszelki wypadek, zawsze zakładaj, że dotarcie do klienta jest tak trudne, jak to tylko możliwe. Traktuj go jako kogoś zabieganego i rozproszonego, który cały czas jest bombardowany innymi ofertami. Twórz dlatego maksymalnie proste i krótkie zdania, aby wzbudzić jego zainteresowanie.

3. Wyjątkowość

A zatem mamy tekst dopasowany do konkretnego odbiorcy. Udało się go uprościć tak, aby był jak najłatwiejszy w odbiorze. Czego jeszcze w nim brakuje? Musi on mieć jakiś element wyjątkowości. Jak go określić? Wszystko zależy od tego, czego klienci szukają w danym kontekście.Może to być choćby wygodna forma dostawy, dodatkowy pakiet usług, czy zdecydowanie prostsze i szybsze rozwiązanie jakiegoś problemu. Oczywiście zdobycie czyjejś uwagi to trudne zadanie, jednak jest to jedyny sposób na to, aby w ogóle zainteresować kogoś swoją ofertą.Jak zatem widać, teksty reklamowe muszą być przemyślane i wymagają wiele uwagi. Nie martw się, jeśli nie wychodzą zbyt długie. Na ich stworzenie zdecydowanie trzeba przeznaczyć odpowiednią ilość czasu. Pamiętaj o tej zasadzie, gdybyś zlecał ich napisanie komuś innemu. Kierowanie się wyłącznie niską ceną i szybkim czasem realizacji nie jest najlepszym podejściem.

Jak napisać dobry tekst reklamowy w 5 krokach?

Pozyskujący klientów tekst to nie przypadek. Aby powstał, należy trzymać się przemyślanego procesu. Przyjrzyjmy się zatem temu, jak możesz to zrobić:

1. Stwórz profil idealnego klienta

Zastanów się dokładnie, do kogo chcesz trafić ze swoją ofertą. Wypisz sobie podstawowe informacje na temat idealnego klienta takie jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zarobki itd. Oprócz tego odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Co motywuje docelowego klienta do działania?
  • Jak podejmuje wybory?
  • Jak chce się czuć?

Tekst reklamowy powinien być następnie dostosowany pod wartości oraz potrzeby takiej osoby.

Warto przyłożyć się do przygotowania persony klienta, gdyż taki profil bardzo pomoże w przyszłym kreowaniu oferty firmy oraz rozwoju na rynku.

2. Ustal unikalną propozycję wartości

Klient musi mieć jakiś powód, dla którego powinien zainteresować się Twoją ofertą. Tym powodem będzie właśnie Twoja unikalna propozycja wartości. Stanowi ona najważniejszy element, który wyróżnia Cię na rynku.Etap ten należy potraktować bardzo poważnie, gdyż USP (unique selling proposition – angielskie tłumaczenie) to centralny filar, na którym opierać się będzie proces promowania oferty. Unikalna propozycja wartości powinna znajdować się przede wszystkim w najważniejszych „punktach zaczepnych” reklamy jak tytuły maili, nagłówki artykułów czy nazwy stron ofertowych.

3. Zacznij pisać i przeprowadź selekcję

Jeśli chcesz stworzyć jak najlepszy tekst reklamowy, na początek musisz przygotować dużą ilość treści. Wypróbuj różne warianty zwrotów, skupiaj się na innych elementach oferty, zmieniaj styl wypowiedzi – możliwości jest mnóstwo.Jaki jest cel tego procesu? Chodzi o to, abyś z tej grupy był w stanie wyselekcjonować najlepsze slogany, propozycje wartości i sposoby na udowodnienie tego, że Twoja oferta jest naprawdę wyjątkowa. Trudno jest na samym początku ustalić, co może się sprawdzić, dlatego im więcej pomysłów przetestujesz, tym lepiej.

4. Dobrze zaserwuj tekst

Gdy już ustalisz, co sprawdzi się najlepiej, czas na staranne zaplanowanie tego, jak odbiorca będzie wchodził w interakcję z tekstem. Pamiętaj, że utrzymanie jego uwagi jest trudne. Dobrze zastanów się, gdzie użyć np. sprawdzonej techniki marketingowej (kilka z nich poznasz w dalszej części tekstu).Pamiętaj też, że w Internecie czytamy w zupełnie inny sposób, niż ma to miejsce w przypadku książek czy czasopism. Najczęściej skanujemy tekst, szukając interesujących nas informacji. Z tego powodu klienci często będą wyrabiać sobie zdanie o twojej ofercie, zapoznając się z nią jedynie częściowo. Skupiają się wtedy na najbardziej wyróżniających się elementach jak tytuł, nagłówki, wypunktowane listy, obrazy czy cytaty.To właśnie dlatego sama stylistyka tekstu reklamowego ma tak duże znaczenie, jeśli chodzi o jego skuteczność. Wysokiej jakości copywriting oczywiście jest niezbędny. Nie dopuść jednak do tego, by głównym powodem, dla którego odbiorcy przeoczają świetnie złożony komunikat, jest to, że nie jest on dobrze sformatowany.

Psychologia sprzedaży, czyli sprawdzone sposoby na zwiększenie efektywności tekstu.

Omówione wcześniej etapy projektowania dobrego tekstu reklamowego to nie wszystko. Jeśli chcesz, aby były naprawdę skuteczne, zastosuj kilka z omówionych poniżej metod. Kryje się w nich ogromny potencjał, gdyż pochodzą one z najlepszych książek na temat marketingu i psychologii jak „Ogilvy o reklamie”, „Wywieranie wpływu na ludzi”, „Tested Advertising Methods”, czy „How We Decide”.

1. Ramowanie

Ramowanie polega na odpowiednim ujęciu danego faktu, aby był łatwiejszy w odbiorze i lepiej przyswajalny.

Przykład: „e-book ten kosztuje mniej niż wyjście do kina, a do tego spędzisz przy nim z przyjemnością znacznie więcej czasu”.

2. Sekwencje

Konieczność podjęcia pewnych działań zwykle nie jest czymś pożądanym dla potencjalnego klienta. Aby go przez to nie stracić, lepiej jest rozbić daną czynność na proste etapy.

Przykład: zamiast komunikować, że „trzeba aktywować konto” napisz, iż wystarczy 1) wypełnić krótki formularz 2) odebrać kod wysłany mailowo 3) wprowadzić go w panelu.

3. Kontrast

Jak wspomniano wcześniej, podczas czytania treści w Internecie głównie skanujemy tekst. Aby zatem wyróżnić najważniejsze elementy, wykorzystaj kontrastowe kolory, rozmiary i kształty, aby przyciągnąć do nich uwagę.

4. Pierwszeństwo

Kontrast to nie jedyny sposób na lepsze wyróżnienie pożądanych elementów za pomocą kompozycji tekstu. Często mamy skłonność, aby z danej listy największą uwagę poświęcać pozycjom z jej początku i końca. To właśnie w tych miejscach warto zawrzeć informacje, które mają największe znaczenie dla odbiorcy.

5. Reguła wzajemności

Gdy coś otrzymamy, często czujemy potrzebę odwzajemnienia się. Nie chcemy pozostać obojętni na wyświadczoną nam przysługę. Twoja oferta także może zawierać tego typu podarunki np. darmowy raport, e-book lub konsultacje.

6. Humor

Lubimy się śmiać. Śmiech wprowadza nas w dobry nastrój, dlatego gdy tylko to możliwe, postaraj się przemycić nawet mały żart do swojego tekstu reklamowego. Zrozumiałe jest, że chcesz przedstawić swoją ofertę w maksymalnie profesjonalny sposób, jednak nie musisz przy tym być śmiertelnie poważny.Jeśli nie masz pomysłu, zawsze możesz użyć zabawnej ilustracji, która oczywiście musi być adekwatna do omawianego tematu.

Pisanie tekstów reklamowych – podsumowanie.

Dzięki omówionemu tutaj procesowi z powodzeniem uda Ci się samodzielnie przygotować nowe sprzedażowe teksty oraz poprawić te już istniejące. Jeśli jednak chcesz mieć pracę związaną z ich tworzeniem z głowy, skorzystaj z usług profesjonalnej agencji, która przygotuje je dla Ciebie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

-->