Pozycjonowanie stron internetowych – najczęściej zadawane pytania

Każda profesjonalna agencja SEO/SEM posiada w swojej ofercie takie usługi jak „pozycjonowanie stron www”, „pozycjonowanie e-commerce”, „pozycjonowanie lokalne”, „pozycjonowanie zagraniczne” czy „pozycjonowanie szerokie”.

Pozycjonowanie stron internetowych – najczęściej zadawane pytania

Wybór konkretnej strategii SEO powinien być wypadkową oczekiwań klienta zestawionych z realnymi możliwościami ocenionymi przez specjalistę. To, że warto podejmować różne działania służące poprawie widoczności w sieci wydaje się być oczywiste. Szczególnie teraz, kiedy Internet jest nieocenionym źródłem wiedzy i inspiracji. Strona internetowa stanowi swego rodzaju narzędzie marketingowe, a zarazem platformę służącą do budowania relacji z klientem, poznawania jego intencji oraz potrzeb. Osiągnięcie wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania wiąże się z konkretnymi profitami w postaci wzrostu zaufania do marki czy poprawy wskaźników sprzedaży oferowanych produktów i usług. Wciąż jednak wśród przedsiębiorców pokutuje fałszywe przekonanie, że pozycjonowanie jest nieskuteczne, a w dodatku czasochłonne. Ile w tym prawdy?

Czy pozycjonowanie się opłaca?

To zależy, co kto rozumie poprzez stwierdzenie „opłaca się”. Skuteczność pozycjonowania strony www można w każdej chwili zweryfikować korzystając z dedykowanych ku temu narzędzi, m.in. Google Analytics czy Google Search Console. Efekty działań podejmowanych przez pozycjonerów są więc całkowicie mierzalne, nie można mówić tu o subiektywnych korzyściach. Prawidłowo wykonana optymalizacja techniczna, czyli taka, która zapewnia dbałość o kod i strukturę strony, analizę widoczności treści oraz sposobu wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania wpłynie pozytywnie na pozycję witryny. Dalsze prace wchodzące w skład pozycjonowania, tzn. budowanie sieci linków, pozyskiwanie ich z innych serwisów o tematyce branżowej, a także tworzenie wartościowych treści, zarówno dla robotów sieciowych, jak i dla użytkowników, zwiększa możliwości marketingowe strony, podnosząc jej wiarygodność. Niestety, żaden pozycjoner ani specjalista ds. optymalizacji nie zagwarantuje swojemu klientowi, że podejmowane przez niego działania przyczynią się na 100% do zwiększenia profitów finansowych. Czynnikiem, który pozostaje poza ich kontrolą, jest czynnik ludzki. Mimo idealnie przeprowadzonej kampanii SEO, „przyprowadzenia” na stronę społeczności, która jest faktycznie zainteresowana produktem, zadbania o użyteczność strony, responsywność i wszystkie możliwe udogodnienia – potencjalny klient w każdej chwili może się wycofać z dokonania zakupu, np. ze względu na zbyt wysoką cenę produktu lub nieodpowiadający mu sposób dostawy.

Czy każdą stronę da się pozycjonować?

Na to pytanie również ciężko jest odpowiedzieć w jednoznaczny sposób. Faktem jest, że pozycjonowanie to długotrwały proces. Mimo regularności w podejmowaniu działań i skrupulatności ze strony specjalisty ds. SEO, na efekty trzeba czekać. Pierwsze „skoki” pozycji w rankingu bezpłatnych wyników wyszukiwania mogą być widoczne już po przeprowadzeniu optymalizacji technicznej. Dalsze zmiany zależą od ilości pracy koniecznej do wykonania, m.in. rozbudowy strony o kolejne zakładki, tworzenie unikalnych treści, budowanie sieci wartościowych linków. Równie istotną rolę odgrywa bieżące monitorowanie efektów, które służy podjęciu decyzji o ewentualnej zmianie strategii, gdy dotychczasowa nie przynosi satysfakcjonujących wyników. Kluczem do celu będzie nie tyle szybkość zastosowanych metod, ale konsekwencja i ostrożne dysponowanie zasobami. Zbyt intensywne działania mogą zostać odebrane przez roboty sieciowe jako nienaturalny ruch, co może zakończyć się nałożeniem kar, a nawet usunięciem adresu URL z bazy wyników wyszukiwania.