zarządzanie zespołem sprzedaży

Skuteczne zarządzanie zespołem sprzedaży

Efektywny w działaniu, zdyscyplinowany, profesjonalny, merytorycznie doskonały, nastawiony na sukces, nastawiony na realizacje celów sprzedażowych, zmotywowany osiągnięciami handlowymi a nie wyłącznie własną prowizją, elastyczny, szybko reagujący na zmiany, bezkonfliktowy i … tak niemalże w nieskończoność można wymieniać cechy lub inaczej ujmując, właściwości doskonałego, idealnego zespołu handlowego. Można popuścić wodze fantazji i rzeczywiście tęsknić za ideałem, którego przecież w rzeczywistości nie ma i którego w ocenie wielu szefów przeciwieństwem jest zespół, którym … przyszło im zarządzać tu i teraz.

Spis treści

Wyniki handlowca to również wyniki zarządzania nim przez przełożonego

Fakt, ideałów nie ma, niemniej jednak wiele w osiąganiu doskonałości przez zespół zależy od jego szefa. Precyzyjniej ujmując rzecz idzie o osiąganie doskonałości przez poszczególnych członków zespołu, bo indywidualne mistrzostwo ma szansę przełożyć się na mistrzostwo zespołowe, ale nie musi – wiadomo, że skompletować zespół gwiazd jest w miarę prosto, ale spowodować ich współpracę to zupełnie inna historia i wyzwanie. Dlaczego najpierw warto zacząć od indywidualnego mistrzostwa, bo to czy ono będzie możliwe zależy od sposobu zarządzania jednostką a nie zespołem.

Nie istnieje coś takiego jak zarządzenie zespołem, to jedynie uogólnienie semantyczne, bo każdy doświadczony menedżer wie, że zarządzanie zespołem, to zarządzanie poszczególnymi jednostkami i procesami, relacjami, jakim są poddawani w określonej sytuacji. To nieustanne wywieranie wpływu, to permanentna realizacja choćby tylko podstawowych funkcji szefa, jakimi są obok analizowania, planowanie, kontrolowanie, motywowanie i rozwijanie, ta ostatnia na ogół najrzadziej realizowana, choć od niej zależy przyszły wynik.

Jak poprowadzić podwładnego do ponadprzeciętnych wyników?

SKUTECZNE ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM SPRZEDAŻY

W zależności od perspektywy, z jakiej chce się na tak postawione pytanie odpowiedzieć można udzielić różnorodnych odpowiedzi. Klasyczne ujecie rozwoju to: szkolić, szkolić i jeszcze raz szkolić. Niby sensowne (właściwie całkiem poprawne myślenie), ale przecież nie istnieją szkolenia z gwarancją sukcesu.

Pokaż przykłady osób, które już osiągnęły wysokie wyniki

Z punktu widzenia psychologii zarządzania, spokojnie można powiedzieć, że słuszną metodą postępowania w kierunku mistrzostwa indywidualnego będzie odpowiednio zmotywować i dawać przykłady karier innych adeptów zawodu, którzy są już na szczycie drabiny sukcesu, a zaczynali od zera.

Wyznaczaj trudniejsze zadania

Jeszcze inną metodą może być wyznaczanie nowych, ambitniejszych zadań, celów do zrealizowania (metoda „głębokiej wody” – albo popłynie, albo się utopi, a to oznacza, że nie miał talentu). Odpowiedź na powyżej postawione pytanie na pewno zależeć będzie jeszcze od obszaru, kompetencji w jakich dana jednostka ma osiągać ponadprzeciętne rezultaty.

Angażuj się osobiście w relacje z pracownikiem

I można, uwzględniając różne czynniki, wymienić jeszcze szereg różnorakich metod i koncepcji, ale nigdy nie można przy każdej z nich wszystkich zapomnieć o jednym, najważniejszym warunku – OSOBISTYM UDZIALE SZEFA. Często jednak szefowie o tym obowiązku zapominają, zakładając, że jeżeli ktoś jest dorosły, ukończył szkoły i ma trochę doświadczenia to da radę, a jak nie poradzi sobie, to dokona się kolejnej próby, z kolejnym „materiałem”. To odpowiedni Osobisty Udział Szefa, jego forma, ilość i jakość bardzo często przyśpieszają lub spowalniają rozwój podwładnego powodując u niego odpowiednio pobudzenie ambicji, wzrost motywacji lub niestety stagnację i demotywację w pracy i dążeniu do mistrzostwa indywidualnego (osobistego)

Dopasuj swój czas odpowiednio do poszczególnych osób w zespole

Od czego ten Osobisty Udział Szefa powinien zależeć i wg, jakich zasad należy się kierować, aby mieć szansę na sukces w rozwoju? Tajemnica leży w zdaniu, które pojawiło się już powyżej i które mówiło o tym, że „nie istnieje” zarządzanie zespołowe tylko indywidualne. Osobisty Udział Szefa powinien zależeć od jednostki, którą chce rozwijać, bo w zależności od historii danej osoby, jej doświadczenia i czasu zatrudnienia w danym zespole (firmie), należy zastosować inny styl zarządzania i inne komunikaty oraz poziomy kontroli oraz ingerencji w szczegóły realizacji wydanych przez przełożonego poleceń i zadań.

Szkolenie Zarządzanie zespołem sprzedażowym

Szkolenie "Zarządzanie zespołem sprzedażowym"

Naucz się skutecznego zarządzania zespołem sprzedażowym, delegowania i motywowania pracowników.
Autor
Leszek Sergiel

Leszek Sergiel

Trener Witalni
Spis treści

    O autorze

    Leszek Sergiel
    Trener Witalni
    Leszek Sergiel, licencjonowany trener biznesu i sprzedaży. Specjalizuje się w szkoleniach dla kadry handlowej i zarządzającej, prowadząc ponad 20 000 godzin warsztatów. Z sukcesem zarządza zespołami handlowymi oraz doradza firmom w zakresie organizacji, zarządzania i rekrutacji. Prowadził zajęcia na Wyższej Szkole Bankowej, w tym na poziomie MBA. Jego szkolenia są oparte na autentycznych przykładach rynkowych, dostosowanych do potrzeb uczestników, co zapewnia realne efekty.
    Leszek Sergiel

    Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na szkolenie!

    Szkolenie Profesjonalna obsługa klienta
    Szkolenie online
    Profesjonalna Obsługa Klienta
    24.04.2025
    Szkolenie Profesjonalna obsługa klienta
    Szkolenie online
    Profesjonalna obsługa klienta
    26.02.2025
    Sprzedaż partnerska
    Szkolenie online
    Sprzedaż Partnerska

    04.03-

    05.03.2025

    Powiązane artykuły

    Aktywizacja sprzedaży: Odkryj kluczowe wskaźniki i narzędzia, które pomogą Ci zmierzyć skuteczność kampanii i zwiększyć przychody.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    "Segmentacja i trendy zakupowe w polskiej branży mody – odkryj, jak marki dostosowują się do zmieniających się zachowań klientów w e-commerce!"
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Jak zdefiniować sprzedaż? Prezentujemy przegląd najważniejszych haseł, związanych ze sprzedażą oraz budowaniem relacji z klientami.
    Szymon Zając

    Ekspert witalni.pl

    Scroll to Top