Jak założyć firmę przez internet?

Jeszcze zaledwie kilka lat temu założenie własnej działalności gospodarczej, wymagało o wiele więcej zaangażowania, niż obecnie. Konieczne było osobiste udanie się do kilku różnych urzędów i nawet kilkudniowe oczekiwanie na możliwość rozpoczęcia pracy we własnej firmie. Na szczęście, w dobie cyfryzacji otrzymaliśmy nowe rozwiązania, dzięki którym zakładanie firmy przez internet stało się intuicyjne i wygodne.

 

Jak założyć działalność gospodarczą nie wychodząc z domu? Obecnie założenie działalności gospodarczej zajmie Ci kilkanaście minut i w dodatku możesz to zrobić całkowicie online, nie ruszając się z własnej kanapy. Szybko, wygodnie i co najważniejsze – w prosty sposób. Firmę założysz składając wniosek w CEDIG lub Twój pierwszy biznes pomoże Ci założyć bank.

Zanim przystąpisz do założenia firmy przez internet, przemyśl kilka najważniejszych spraw.

Przemyśl biznes

Założenie firmy przez internet wymaga przede wszystkim odpowiedniego przygotowania. Formularz rejestracyjny będzie prosty tylko wtedy, kiedy będziesz wiedział co w nim uzupełnić i kiedy będziesz odpowiednio przygotowany do jego wypełnienia. Zanim skupimy się na kwestiach technicznych, szczegółowo przemyśl następujące sprawy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej:

1. Wybierz nazwę Twojej firmy.

W przypadku rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej, w nazwie firmy zawarte będzie Twoje imię i nazwisko. Oczywiście stanowi ono tylko część nazwy firmy, powinieneś więc wybrać sobie jakąś chwytliwą nazwę dla swojego biznesu. Najlepiej sprawdzają się te najprostsze i jasno wskazujące na to, czy się właściwie zajmujesz. Łatwa do zapamiętania, wpadająca w ucho nazwa może bardzo przyczynić się do sukcesu Twojej firmy. Nie kombinuj więc zanadto i nie twórz długich i niezrozumiałych sentencji.

Oprócz wyboru nazwy firmy musisz także zdecydować, pod jakim adresem będziesz prowadzić swoją działalność gospodarczą. To właśnie on będzie widniał w CEDIG, jako siedziba firmy. Wpiszesz go również na wystawianych przez swoją firmę rachunkach i fakturach, będą na niego także przychodzić wszelkie powiadomienia urzędowe. Nazwa oraz adres to również niezbędne dane, które będą na Twojej pieczątce firmowej (nie jest obowiązkowa, ale zdecydowanie warto się nią posługiwać).

2. Ustal rodzaj działalności.

Zakładając swój biznes jesteś zobligowany do wybrania rodzaju swojej działalności według PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Każda branża działalności w Polsce ma swój unikalny kod, który trzeba podać na wniosku o założenie firmy. Listę kodów PKD, znajdziesz na tej stronie.

PKD

Zastanów się więc dobrze po pierwsze, jaki będzie główna gałąź Twojej działalności, po drugie, na czym jeszcze mógłbyś zarobić w swojej firmie. Nie ograniczaj się do wyboru tylko jednego kodu. Wybierz kilka pokrewnych oraz kilka takich, które umożliwią Ci rozwój Twojej formy na przyszłość.

Oczywiście, jeśli o czymś zapomnisz, będziesz to mógł później zmienić, jednak zdecydowanie szybciej i prościej będzie zrobić wszystko za jednym razem w momencie otwierania działalności. Za prowadzenie działalności w innym zakresie niż ten wskazany w PKD, co prawda nie grożą Ci żadne sankcje prawne ani kary, ale może Ci to znacznie utrudnić życie w niektórych ważnych dla Twojej firmy sprawach. Przykładowo możesz mieć problemy z udziałem w różnego rodzaju przetargach i podczas wnioskowania o dotacje unijne. Często podczas starania się o dotacje czy stawaniu do przetargu trzeba bowiem udokumentować rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z klasyfikacją PKD. Kody PKD przypisane do poszczególnych rodzajów działalności znajdziesz bez problemu w Internecie.

3. Zdecyduj o formie rozliczania podatku.

Domyślnym rodzajem opodatkowania są tak zwane zasady ogólne. Są one dobrym rozwiązaniem dla nowo powstających firm, zwłaszcza tych jednoosobowych. Opierają się o takie same wysokości podatków jak na etacie, czyli 18 lub 32% w zależności od wysokości dochodów.

Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które umożliwi Ci wspólne rozliczanie się z podatku z małżonkiem oraz korzystanie z różnych ulg podatkowych na przykład na dziecko.

Warto jednak pamiętać, że nikt nie narzuca Ci rozliczania się na warunkach ogólnych. Do wyboru masz jeszcze trzy inne opcje:

a) Podatek liniowy w wysokości 19%.

Wady takiego rozwiązania to utracenie możliwości rozliczania się z małżonkiem i korzystania z ulgi na dziecko, z kolei zalety podatku liniowego prostota oraz o wiele większe zyski Twojej firmy w przekroczeniu progu dochodowego 100 000 złotych. Niezależnie od tego ile zarobisz, mogą to być nawet miliony, zapłacisz tylko 19% podatku, a nie jak przy zasadach ogólnych 32%.

b) Karta podatkowa.

Jest to bardzo proste rozwiązanie bez konieczności prowadzenia ewidencji kosztów i przychodów, jednak nie dla wszystkich opłacalne. Wiele zależy od tego, jaki rodzaj działalności prowadzisz i gdzie. Tutaj wysokość podatku, który odprowadzasz do Urzędu Skarbowego, zależy od rodzaju działalności, wielości miejscowości i liczby zatrudnianych pracowników. Kwota należnego podatku może naprawdę bardzo się różnić w zależności od tego, czy mieszkasz w dużym mieście, czy na wsi. Przykładowo prowadząc myjnię samochodową zatrudniającą 5 osób w Poznaniu, co miesiąc będziesz musiał odprowadzać podatek wysokości ponad 1800 złotych, a ten sam biznes w miejscowości zamieszkanej przez mniej niż 5000 osób to już podatek wysokości zaledwie odrobinę wyższej niż 120 złotych miesięcznie.

c) Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%; 5,5%; 8,5%; 17% lub 20% przychodów.

Stawka podatku zależy od rodzaju działalności, jaki prowadzisz. Sprawdź więc w ustawie, jak opodatkowana jest Twoja główna branża. Ta forma opodatkowania jest bardzo prosta w obsłudze, ponieważ nie wymaga prowadzenia ewidencji kosztów, a jedynie samych przychodów. Nie ma jednak możliwości pomniejszenia przychodów o koszty. W związku z tym niestety może się zdarzyć, że nawet jeśli w jakimś miesiącu poniesiesz stratę, ponieważ koszty będą wyższe niż przychody, to i tak będzie trzeba zapłacić podatek. Przemyśl więc dobrze wybór tego rozwiązania.

4. Wybierz model prowadzenia księgowości.

Sprawa jest prosta – możesz wybrać księgowość uproszczoną lub pełną. Uproszczona księgowość to nic innego jak po prostu księga przychodów i rozchodów. Jest to zdecydowanie dobry wybór dla nowo zakładanych firm, których przychody w początkowym okresie działalności nie są na bardzo wysokim poziomie. Pamiętaj, że jeśli zaczniesz osiągać znaczące zyski, zawsze możesz dokonać zmiany modelu księgowości na pełną.

Pełna księgowość to już bardziej skomplikowana sprawa, w grę wchodzą bowiem konta księgowe, prowadzenie sprawozdań finansowych i inne obowiązki. Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia podatku VAT. Nie musisz być vatowcem, jeśli Twoje dochody nie przekraczają 200 000 złotych rocznie, z tym że musisz pamiętać, że limit ten liczony jest w okresie dziennym, co w praktyce oznacza dopuszczalny dzienny dochód bez VAT w wysokości 548 złotych.

Martwisz się, że prowadzenie księgowości jest trudne i nie dasz sobie z tym rady? Spokojnie, nie musisz przecież sam ślęczeć nad rachunkami. Zleć tę pracę księgowej. Możesz to oczywiście zrobić od razu na etapie zakładania firmy przez bankowość elektroniczną. Twoją księgowością zajmie się bank, a Ty będziesz mieć wszystkie swoje ważne dokumenty w jednym miejscu, bez konieczności szukania.

Pamiętaj, że składając w niosek o założenie firmy, będziesz musiał zdecydować i wskazać, jakie biuro rachunkowe będzie prowadziło Twoją dokumentację lub czy to będziesz Ty sam (korzystając np. z księgowości bankowej lub dowolnej księgowości online). Jeśli nie jesteś jeszcze pewny lub przekonany, jaką formę wybrać, zawsze w przyszłości będziesz mógł zaktualizować swój wpis i uzupełnić go o wybrane biuro rachunkowe.

5. Pomyśl o składkach na ZUS.

Ubezpieczenie społeczne jeszcze do niedawna było ogromnym obciążeniem dla początkujących przedsiębiorców. Zdarzało się, że nowo założone firmy szybko upadały, bo nie były w stanie podołać zobowiązaniom wobec ZUSu. Na szczęście teraz masz do wyboru kilka bardzo korzystnych opcji, które pozwolą Ci nawet przez 2,5 roku korzystać z preferencyjnych składek na ZUS.

Co to jest „ZUS na start”? To udogodnienie dla nowych przedsiębiorców pozwalające na odprowadzanie jedynie składni na ubezpieczenie zdrowotne przez pierwsze 6 miesięcy działalności. Wynosi ona nieco ponad 340 złotych i w dodatku niemal całą możemy odjąć od swojego podatku dochodowego, składając deklarację za rok obrotowy.

Preferencyjny ZUS, czyli inaczej „mały ZUS” to opcja, z której możesz korzystać przez następne dwa lata prowadzenia firmy. W tym przypadku opłacasz już ubezpieczenie zdrowotne, składkę emerytalną, rentową oraz ubezpieczenie wypadkowe. Razem jest to kwota ponad 530 złotych miesięcznie.

Ostatnia opcja to tak zwany „duży ZUS”, czyli pełna składka. Możesz ją wybrać od razu lub zacząć płacić większą stawkę, dopiero gdy minie Twój okres preferencyjny. Tutaj wysokości składek zależy od wysokości najniższego wynagrodzenia za pracę w danym roku. Niestety z roku na rok obciążenie to dosyć znacząco wzrasta. Obecnie wynosi ono ponad 1300 złotych miesięcznie, a szacuje się że już w roku 2020 wyniesie prawie 1500 zł.

Odpowiednie druki (ZZA lub ZUA) wypełnisz jako dodatkowy formularz zarówno z poziomu bankowości internetowej jak i CEIDG.

Złóż wniosek przez internet o założenie działalności.

CEIDG

Założenie firmy przez internet, nigdy wcześniej nie było takie proste. Firmę założysz składając odpowiedni wniosek w CEDIG. Wniosek, musisz podpisać i możesz w tym celu użyć podpisu elektronicznego (jeśli taki posiadasz), możesz go podpisać ręcznie i wysłać do Urzędu, lub możesz skorzystać z Profilu Zaufanego. Najwygodniejszą formą będzie dla Ciebie profil zaufany, który z kolei możesz założyć korzystając z bankowości internetowej. Warto więc, również rozważyć przejście przez cały proces, korzystając z takiej możliwości w bankowości internetowej.

Wystarczy, że zalogujesz się do swojej bankowości internetowej. W celu znalezienia formularza, sprawdź w swoim banku takie kategorie menu jak „Oferta” lub „E-urząd”. Listę aktualnie dostępnych banków, możesz sprawdzić poniżej.

Dostępne Banki

Jeśli Twojego banku nie ma na powyżej liście, firmę założyć oczywiście możesz w swoim urzędzie lub przez internet (CEIDG), o ile wcześniej założysz profil zaufany i go potwierdzisz w tzw. w punkcie potwierdzającym (urzędzie lub banku).

Dlaczego polecamy założenie firmy przez internet za pomocą banku?

Główną korzyścią z zakładania działalności gospodarczej przez internet za pomocą banku, jest to że wypełniasz tylko jeden wniosek i to bez wizyty w urzędzie. Bank przekazuje dalej Twoje dane bezpośrednio do CEDIG, który z kolei zgłasza Cię jako płatnika składek w ZUS lub KRUS oraz informuje wybrany Urząd Skarbowy. Przy okazji, korzystając z banku, w łatwy sposób możesz uruchomisz swój rachunek firmowy, który po wprowadzeniu w ostatnim czasie tzw. split payment stał się obowiązkowy.

Własna działalność gospodarcza to duży krok w kierunku niezależności i wolności finansowej, ale też pewne ryzyko z którym trzeba się liczyć. Mamy nadzieje, że tym artykułem w pewnym stopniu przybliżyliśmy cały proces zakładania firmy przez internet.


Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.