COACHING jest podrożą w głąb siebie, podczas której zaczynamy akceptować własne wybory, odkrywamy ukryte talenty i mocne strony. Zamieniamy porażkę w doświadczenie, a przekonania w działania.
COACHING jest to proces wspierania rozwoju i utrwalania umiejętności przy pomocy drugiej osoby – coacha – poprzez obserwację, stawianie celów i zadań, regularne udzielanie informacji zwrotnych i trenowanie nowych zachowań.
COACHING jest partnerstwem z klientem w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje klienta do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencjału.
Coaching to metoda uniwersalna w tym sensie, że można nią pracować w wielu obszarach życia zawodowego, np.: podniesienia efektywności, rozwoju kariery, podniesienia kompetencji menedżerskich, zarządzania emocjami i stresem, podniesienia odporności psychicznej, rozwoju talentów, zwiększenia zaangażowania, zarządzania relacjami, przygotowania do sukcesji, work-life balance.
Coaching menedżerski to zwykle relacja trójstronna – kontrakt coachingowy ustalany jest między klientem (menedżerem), organizacją oraz coachem. Integruje cele zarówno bezpośredniego klienta, jak i organizacji. Coach pracuje z menedżerem aby ten szybko, znacząco i trwale dokonał pożądanej zmiany. Wszystkie działania mają miejsce w ramach kontraktu zawartego z organizacją i zmierzają do zrealizowania wyznaczonych celów.
Spotkanie wstępne, podczas którego ustalamy potrzeby, cele oraz zakres coachingu. W spotkaniu uczestniczy menedżer(klient), przedstawiciel organizacji oraz coach. Podczas spotkania coach integruje cele klienta i organizacji.
Kontraktujemy określoną ilość sesji (8-10), trójstronnych spotkań ewaluacyjnych i warunki pracy. Kontrakt to rodzaj umowy między klientem a trenerem. Zawiera informacje o ustalonych warunkach i celach treningu i może ulec zmianom za obopólną zgodą w trakcie trwania procesu coachingowego.
Spotkania odbywają się w ustalonych terminach, średnio co 2 tygodnie. Częstotliwość sesji oraz ich orientacyjna ilość zostanie ustalona po wstępnym zebraniu potrzebnych informacji o kliencie i ustaleniu celów coachingu.
Pomiędzy spotkaniami coach jest dostępny telefonicznie i za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Ewaluacja procesu następuje w połowie oraz po zakończeniu zakontraktowanej ilości spotkań.
Kluczowa dla efektywnej pracy jest własna praca pomiędzy spotkaniami. Klient i coach wspólnie ustalają „zadania domowe”.
Zachowanie poufności: coach zobowiązuje się do zachowania poufności treści rozmów prowadzonych z klientem podczas sesji coachingowych.
Jeśli w procesie uczestniczy przedstawiciel organizacji, strony wspólnie ustalają zakres komunikacji.
Podstawą udanego coachingu jest wzajemne zaufanie między coachem a klientem oraz partnerska relacja między nimi. Skuteczny proces coachingowy trwa ok. 4-6 miesięcy. W praktyce oznacza to około 8-10 sesji i pracę własną między spotkaniami. To czas wystarczający do tego, aby osiągnąć założone cele i zmienić nawyki na efektywne.
Czas trwania spotkania wynosi średnio 1,5 godz. ale uwzględnia się również potrzeby Klienta. Mamy świadomość, że czas jest najcenniejszym dobrem, zwłaszcza w przypadku managerów, dlatego też część naszych spotkań może odbywać się telefonicznie lub zdalnie (np. poprzez Skype’a).
Można wskazać 3 ważne różnice między coachingiem a szkoleniem i doradztwem: