Budowanie marki – branding

Budowanie marki (branding)budowanie marki to obszerna strategia marketingowa. Głównymi jej celami są m.in.: zaistnienie marki w świadomości konsumentów, stworzenie potrzeby i wykorzystanie jej do dostarczenia produktu spełniającego tę potrzebę oraz proces utrwalania jej pozytywnego wizerunku. Marka jest ideą, koncepcją kojarzoną przez klientów z konkretnymi produktami i usługami oraz jakością i wartościami. Aby te skojarzenia były pozytywne, marka powinna cieszyć się dobrą reputacją i mieć stałe grono odbiorców. W obecnej świadomości konsumentów branding jest powszechniej rozumiany, jako nie tylko działania reklamowe, ale przed wszystkim tworzenie wizerunku i relacji z klientami. Istotna jest tutaj spójna identyfikacja wizualna: logo, strona internetowa, reklamy, gadżety, wystrój wnętrz, aparycja pracowników – w tym spójny dress code itp. Jednak najważniejsze są spójne merytorycznie wartości marki, takie jak nazwa firmy czy slogany i hasła reklamowe, które w sposób transparentny mają przedstawiać zamiary marki i korzyści z kupna/użytku jej produktów czy usług.

 

Czym jest branding i w czym tkwi jego moc?

Budowanie marki (branding), z czego się składa i na czym polega budowanie marki w praktyce? - Witalni.pl

Skuteczny branding odwołuje się do emocji konsumentów, starając się przybliżyć im markę. Jego siła przekłada się na zyski i uzależnia dalsze funkcjonowanie marki na rynku. Obecnie zdarza się, że sama marka jest bardziej pożądana niż wartość oferty, którą przedstawia. Dzieje się tak, ponieważ silna marka odzwierciedla jakość, korzyści i atrakcyjność, która poprzez branding zakodowała się już na stałe w umysłach konsumentów, którzy chętniej utożsamiają się z markami odzwierciedlającymi wartości, które są im bliskie.

 

Budowanie marki – świadomość marki i 3 najważniejsze wskaźniki.

Ważną cechą zarządzania marki jest jej świadomość, czyli to, w jaki sposób i na jakiej pozycji jest postrzegana przez konsumentów. Można określić wartość poprzez badanie trzech wskaźników:

  • Świadomość natychmiastowa TOM (top-of-mind) – czyli procent badanych osób, który uznał markę jako swój pierwszy wybór.
  • Świadomość spontaniczna – tutaj zawiera się procent badanych osób, które uznają dla siebie kilka czołowych marek (3-6, w tym markę pierwszego wyboru).
  • Świadomość wspomagana – czyli procent badanych osób, które są sprawdzane pod względem świadomości istnienia marki w ogóle.

 

Krótko o korzyściach branding ‚u.

Wykreowanie silnej marki i utrzymanie jej na rynku jest priorytetem wśród wielu przedsiębiorców. Ma to wiele zalet i korzyści, takich jak m.in.:

  • zwiększenie zasięgu oferty,
  • możliwość wprowadzenia wyższych marż,
  • dobre opinie,
  • stała obecność w świadomości klientów,
  • wzrost wartości firmy,
  • zapewnienie sprzedaży bez względu na sezonowość.

Słowniczek Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.

Inne pojęcia w podkategorii Zarządzanie marką