Budowanie zespołu to jeden z najważniejszych procesów do realizowania podczas pełnienia funkcji Szefa. Dobrze dobrany i sprawnie kierowany zespół, od samego początku może w znacznym stopniu wpływać na motywację poszczególnych osób w zespole, mobilizować do osiągnięcia coraz lepszych a nawet ponadprzeciętnych wyników, a w rezultacie umożliwić całemu zespołowi realizację celów i stałe podnoszenie skuteczności działania.
Budowanie zespołu oznacza działania i techniki zmierzające do poprawy wewnętrznego funkcjonowania zespołu, a jego celem jest wzmocnienie wew. Współpracy i koncentracja pracowników wokół wspólnych zadań. Rolą szefa zespołu jest sformułowanie zrozumiałych celów i ich konsekwentna realizacja, między innymi poprzez kształtowanie właściwych norm zespołowych, stosowanie odpowiedniego stylu przewodzenia, właściwe motywowanie członków zespołu, rozwiązywanie konfliktów.
Zespół musi posiadać jasno sformułowane cele. Stanowią one element jednoczący zespół i zapewniają udział poszczególnych pracowników w realizacji wspólnych zadań. Aby cele były zrozumiałe dla zespołu muszą być precyzyjne, mierzalne, osiągalne, realistyczne, i określone w czasie. Może się zdarzyć tak, że nieformalne cele są rozbieżne z celami firmy lub projektu. W takiej sytuacji szczególnie ważne jest umiejętne kierowanie praca zespołu oraz tworzenie kultury organizacyjnej i systemów promujących pracę zespołową.
Tworzenie norm, czyli przyjętych wzorców zachowań, jest nieodłącznym elementem budowania zespołu. Członkowie zespołu oczekują od siebie nawzajem określonych zachowań. Zespół wywiera presję na tych pracowników, których zachowanie nie jest zgodne z przyjętymi przez grupę wzorcami. Normy obowiązujące w danym zespole mogą sprzyjać lub utrudniać realizację celów organizacji.
Zwartość zespołu, czy też poczucie wspólnej tożsamości i solidarności wyznacza siłę oddziaływania zespołu na poszczególnych członków. Im bardziej zwarty jest zespół, to znaczy im bardziej pozytywne są odczucia członków zespołu co do przynależności do niego, tym większy jest jego wpływ na przestrzeganie norm przez poszczególnych członków. Zwartość grupy może mieć oddziaływanie pozytywne, gdy wymusza przestrzeganie norm korzystnych dla organizacji lub negatywne, jeżeli utrudnia komunikację i współpracę między różnymi zespołami.
Zespół musi byś w stanie pracować jako całość, a właściwa współpraca pomaga osiągnąć wspólne cele. Poszczególni pracownicy powinni poznać słabe i mocne strony innych uczestników projektu. To pozwala stworzyć wewnętrzne relacje zespołowe, ogranicza rywalizację i ułatwia każdemu pracownikowi odnalezienie swojego miejsca w zespole. Współudział w pracy zespołowej prowadzi do tego, ze współpracownicy modyfikują swoje zachowanie w taki sposób, aby zyskać akceptację zespołu.
Aby zespół mógł pracować efektywnie poszczególni pracownicy musza wypełniać odpowiednie role. W dobrze funkcjonującym zespole można wyróżnić dziewięć ról, które pełnią poszczególne osoby. Brak proporcji między tymi rolami, lub brak którejś z nich może w znacznym stopniu ograniczać wydajność zespołu. Więcej na ten temat, możesz poczytać w artykule na temat ról zespołowych.
Wielkość zespołu zależy od skali realizowanego projektu. W projektach o mniejszej skali wszystkie zaangażowane osoby mogą stanowić współpracujący ze sobą na bieżąco zespół. Realizacja dużych projektów wymaga zwykle ścisłej współpracy kluczowych osób, które mogą tworzyć zespół, oraz udziału dodatkowych osób wykonujących swoje zadania indywidualnie. Rolą kierownika projektu jest określenie składu centralnego zespołu. Na tę decyzje wpływają takie elementy jak kompetencje niezbędne do wykonania najważniejszych prac, chęć zaangażowania ważnych dla projektu osób poprzez włączenie ich w proces planowania i podejmowania decyzji, dostępność poszczególnych osób.
Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.