(function() { var ams = document.createElement('script'); ams.type = 'text/javascript'; ams.async = true; ams.src = '//analytics.greensender.pl/scripts/js/am.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ams, s); var r = false; ams.onload = ams.onreadystatechange = function() { if (!r && (!this.readyState || this.readyState == 'complete')) { r = true; am.create("DMS6523BA53CAB84"); am.send('pageview'); } }; })();

Candidate Experience — co kandydaci sądzą o Twoim procesie rekrutacyjnym?

Procesy rekrutacyjne to elementy coraz częściej poddawane sprawdzeniom oraz weryfikacji. Wiele firm czy marek chce wiedzieć, czy są one odpowiednie i je udoskonalać. Jest to zdecydowanie dobry ruch, który pomaga przyciągnąć większą liczbę kandydatów do firmy popularnym i przyjaznym procesem rekrutacyjnym. Narzędziem do tego, aby sprawdzać, czy jest on rzeczywiście przyjazny — jest Candidate Experience, czyli badanie satysfakcji kandydata z rekrutacji. Jest ono łatwe do przeprowadzenia i może wnieść wiele w funkcjonowanie firmy. Rekrutujesz pracowników? A może jesteś rekruterem? Przekonaj się, czym jest i dlaczego warto go przeprowadzać.

Co to jest Candidate Experience?

Rekrutacja

Candidate Experience to badanie satysfakcji kandydata z procesu rekrutacyjnego, który przeszedł, aplikując o stanowisko w naszej firmie. Ma ono postać wirtualnej ankiety, która wysyłana jest na e-mail. Jest również przeprowadzana niezależnie — po zakończeniu rekrutacji i ogłoszeniu wyników, aby była obiektywna. W Candidate Experience możemy poprosić kandydata, który ubiegał się o stanowisko o odpowiedzenie na kilka pytań. To my dowolnie możemy kształtować te pytania i decydować czy będą one otwarte, czy zamknięte. Badanie to ma zatem dostarczyć nam odpowiedzi na pytania dotyczące naszego procesu rekrutacyjnego.

W Candidate Experience możemy zapytać o takie rzeczy jak szybkość przeprowadzenia procesu, informacje zwrotne, poziom rozmowy kwalifikacyjnej, jej długość czy atrakcyjność i przejrzystość ogłoszenia zamieszczonego na portalu ogłoszeniowym. Przeważnie kilkanaście — kilkadziesiąt procent osób, do których zwróciliśmy się z prośbą o wypełnienie ankiety, odpowiada na nią, a badanie jest też stosunkowo chętnie wypełniane. Powodów może być kilka np. jedynie kilka pytań, prosta forma czy chęć podzielenia się swoim zdaniem.


Obecnie wiele największych marek — i sporo mniejszych firm decyduje się na przeprowadzenie Candidate Experience. W ten sposób chcą one dowiedzieć się więcej informacji na temat swojego procesu rekrutacyjnego, aby móc go zmodyfikować i udoskonalić. Trend ten jest szczególnie widoczny na zachodzie, a do Polski dopiero wkracza.

Jakie są korzyści Candidate Experience?

Rozmowa o pracę wrażenie

Badanie satysfakcji kandydata z procesu rekrutacyjnego jest bardzo ważnym krokiem do udoskonalenia swojego procesu rekrutacyjnego. Jego wykonanie ma wiele zalet i korzyści. Pierwszą z nich jest bezpośrednio możność poznania opinii o naszej rekrutacji. Jeśli dowiemy się jakie elementy działają poprawnie i są atrakcyjne dla kandydatów, a które nie – będziemy mogli je skorygować. Jest to też możliwość dostosowania procesu rekrutacyjnego do oczekiwań i wymagań kandydatów.

Jeśli stworzymy przyjazny proces rekrutacyjny, będzie przynosił on dwojaką korzyść. Po pierwsze kandydaci będą bardziej usatysfakcjonowani nim i np. chętniej będą decydować się na pracę w naszej firmie niż np. podczas długiego i wieloetapowego procesu, w którego trakcie spora część kandydatów po prostu rezygnuje lub znajduje inną pracę. Drugą korzyścią będzie ogólna opinia, że w naszej firmie rekrutuje się prosto, szybko i przyjaźnie dla kandydata. Wiele osób tylko z tego względu zdecyduje się aplikować do naszej firmy.

Gdy poznamy informacje o naszym procesie rekrutacyjnym i go udoskonalimy — będziemy mieli większą ilość kandydatów chętnych do pracy. Dzięki temu będziemy mogli wybierać osoby o wyższych umiejętnościach czy kandydatów z szerszego grona. Obecnie panuje w niektórych branżach sporty deficyt pracowników np. w branży IT, a prostszy proces rekrutacyjny pomoże pozyskiwać większą ilość specjalistów.

Do korzyści Candidate Experience samych w sobie możemy zaliczyć proste przeprowadzenia badania, brak konieczności podnoszenia kosztów, możliwość pozyskania bardzo dużej ilości danych czy szybkość ich pozyskiwania. Candidate Experience może przeprowadzić również każda firma — nawet mała, która nie rekrutuje dużych ilości osób. Badanie satysfakcji ma zatem wiele plusów zarówno wymiernych, jak i wpływających ogólnie na markę, które warto wykorzystać.

Jak przeprowadzić Candidate Experience?

Jak przeprowadzic

Przeprowadzanie Candidate Experience jest dosyć proste i nie trzeba poświęcić dużo czasu, aby je wykonać. Pierwszym krokiem jest stworzenie ankiety (o tym, co w niej umieścić pod koniec tekstu). Możemy skorzystać z wielu darmowych programów internetowych np. takich jak Formularze Google. Wystarczy utworzyć prostą ankietę oraz udostępnić ją osobom, które mają być badane.

Samo stworzenie ankiety jest darmowe i proste. Polega jedynie na określeniu ilości pytań, odpowiednich odpowiedzi itp. Z tym zadaniem poradzi sobie każda osoba obsługująca typowe edytory tekstu. Następnie ankietę tą możemy wysłać do kandydatów, którzy ostatnio starali się w naszej firmie o pracę. Należy wyraźnie zaznaczyć, że ankieta ta nie ma wpływu na obecną rekrutację oraz na przyszłe i jest dobrowolna. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na wiarygodne odpowiedzi. Ilość pytań również nie powinna być zbyt duża i kształtować się na poziomie kilku sztuk. Jeśli chcemy zadać więcej pytań, możemy stworzyć np. dwie ankiety i wysyłać je naprzemiennie, co pozwoli uzyskać również wiarygodne wyniki.

Jak powinna wyglądać ankieta? O co w niej zapytać?

Ankieta

W ankiecie Candidate Experience może zadać wiele pytań różnego rodzaju i warto przemyśleć tę kwestię dokładnie. Możemy w ankiecie zapytać się o rzeczy, które najbardziej nas nurtują, elementy, które sprawiają największy problem, czy ogólnie zapytać się o proces rekrutacyjny. Pierwszym pytaniem może być pytanie o ogłoszenie — czy było ono czytelnie, zawierało wszystkie przydatne informacje oraz czy odpowiedź zwrotna dotarła w krótkim czasie.

Kolejne pytanie może dotyczyć rozmowy kwalifikacyjnej, pytań na niej zadawanych, formy rozmowy, długości rozmowy czy poziomu merytorycznego. Przeprowadzając Candidate Experience, możemy zapytać się o ogólne wrażenie z rekrutacji, takie jak długość czasu od wysłania aplikacji do zakończenia procesu rekrutacyjnego, ilość etapów, wymagania itp. Dobrym pomysłem jest też utworzenie pytania otwartego, które pozwoli wypowiedzieć się kandydatowi dowolnie na tematy, które uzna za stosowne. Możemy wtedy dowiedzieć się wielu rzeczy, które często będą zaskakujące dla nas.


Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.