Zawód przedsiębiorcy obarczony jest wieloma ryzykami związanymi z prowadzeniem własnej działalności. Według „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw, w Polsce” sporządzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, głównymi czynnikami utrudniającymi prowadzenie własnego biznesu są rosnące od 2014 r. ceny towarów, materiałów, sprzętów oraz brak terminowości regulowania płatności.
Mikroprzedsiębiorstwa stanowią znaczącą większość polskiego sektora przedsiębiorstw w Polsce. Powoduje to ogromną konkurencję między mikro i małymi przedsiębiorstwami. Przedsiębiorca, aby wygrać z konkurencją, musi być zawsze o krok do przodu. Konieczne jest inwestowanie w innowacje. Jednak według badań Bibby MSP Index, nie robi tego nawet połowa zapytanych. Jedynie 37% przedsiębiorców deklaruje, że ich firma wprowadza innowacje. Gdy firma „nie idzie z duchem czasu”, może obawiać się zarówno konkurencji, jak i mniejszego zainteresowania konsumenta.
Pan Maciej postanowił założyć swój startup. Od zawsze chciał mieć firmę, która nie dość, że będzie przynosiła zyski, to jeszcze pomoże środowisku. Pan Maciej studiował inżynierię ekologiczną i wiedział, że zarówno przedsiębiorstwa, jak i konsumenci niechętnie biorą na siebie odpowiedzialność za to, co dzieje się z odpadami po zużytych produktach. Postanowił zatem zacząć zmianę świata od siebie. Wpadł na wspaniały pomysł, który łączył założenia rentowności i ekologii – Pan Maciej założył przedsiębiorstwo specjalizujące się w recyklingu tworzyw sztucznych! Tworzywa sztuczne wykonuje się zazwyczaj z wykorzystaniem syntetycznych polimerów, które przez brak odpowiedniej segregacji lądują często w nieodpowiednich miejscach, zaśmiecając, chociażby oceany. Jeśli składuje się je na wysypiskach, toksyczne związki mogą przedostać się do gleby i wód gruntowych, stwarzając zagrożenie dla życia człowieka.
Pan Maciej wiedział, że jego startup może zmienić postrzeganie przemysłu tworzyw sztucznych. Gdy o firmie Pana Macieja zrobiło się głośno, napisał do niego producent popularnych mebli ogrodowych, który chciał wypuścić na rynek kolekcję wyprodukowaną w 100% z plastiku pochodzącego z recyklingu. Cel był szczytny i spełniał założenia firmy Pana Macieja, jednak zamówienie było duże, a przedsiębiorstwo potrzebowało zastrzyku gotówki, aby zrealizować zamówienie. Pan Maciej musiał szukać możliwych źródeł finansowania. Niestety jako startup firma Pana Macieja nie spełniała kryteriów wielu banków i nie mogła liczyć na kredyt. Z pomocą przyszedł faktoring.
Obecnie faktoring jest niemalże szyty na miarę. Przykładem firmy z elastyczną ofertą jest Bibby Financial Services https://www.bibbyfinancialservices.pl/produkty/nasza-oferta. Nie ma mowy o niedostępności faktoringu np. dla mikroprzedsiębiorstw czy firm wchodzących na rynek. Według raportu Coface „Badanie płatności w Polsce 2019: Wysokie tempo wzrostu gospodarczego nie wyeliminowało opóźnień płatniczych”, aż 52% przedsiębiorstw spodziewa się wzrostu rentowności. Ten optymizm może mieć wiele przyczyn. Pokazuje m.in., że ułatwiony dostęp do finansowania pozabankowego realnie wyrównuje szanse na rynku również dla „małych graczy”. Jest to też szansa dla innowacyjnych startupów, którym zastrzyk gotówki pozwala wejść na rynek międzynarodowy i umożliwia dalszy rozwój.
Artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.