Prowadzenie działalności gospodarczej to rozwiązanie, które wybiera wiele osób mających dość pracy na etacie. Rozważasz założenie własnej firmy, ale nie wiesz, na jaki wydatek się przygotować? Sprawdź, ile kosztuje tzw. przejście na swoje i jakich formalności należy dopełnić w czasie tego procesu.
Dobra wiadomość. Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej (i spółki cywilnej) jest darmowe! Wniosek o rejestrację możesz złożyć drogą internetową przez CEIDG-1 (to całkowicie bezpłatna usługa).
Natomiast jeśli z różnych względów nie jesteś w stanie samodzielnie zarejestrować firmy, możesz skorzystać z opcji pełnomocnictwa. Jeżeli udzielisz go osobie niespokrewnionej, będziesz musiał pokryć opłatę za pełnomocnictwo, która obecnie wynosi 17 złotych. W 100% bezpłatne jest pełnomocnictwo udzielone:
Jak wygląda kwestia rejestracji do VAT? Jeśli nie potrzebujesz potwierdzenia rejestracji podatku VAT, ta usługa również jest darmowa. W przeciwnym razie opłata skarbowa za takie potwierdzenie wynosi 170 złotych. Warto dodać, że od 2015 roku przedsiębiorcy nie mają obowiązku uzyskania powyższego potwierdzenia.
Natomiast jeżeli planujesz założenie spółki prawa handlowego, musisz uzyskać wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Opłata sądowa za tego typu dokument wynosi 500 złotych. Dodatkowo musisz pokryć koszt ogłoszenia pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (100 złotych).
Początkujący przedsiębiorca podlega ubezpieczeniu:
Chcąc założyć jednoosobową działalność gospodarczą, musisz przygotować na start kwotę, która pozwoli Ci pokryć pierwszą składkę ZUS (preferencyjną lub standardową).
WAŻNE! Jeśli zakładasz DG po raz pierwszy lub od zamknięcia/zawieszenia firmy minęło co najmniej 60 miesięcy, możesz skorzystać z tzw. ulgi na start. Dzięki temu udogodnieniu przez kolejne 6 miesięcy nie musisz opłacać składek na ubezpieczenia społeczne.
Mimo iż przepisy prawa nie wymagają od przedsiębiorców posiadania firmowej pieczątki, wiele osób prowadzących DG decyduje się na ten krok. Dlaczego? W praktyce pieczątka ułatwiania załatwianie spraw księgowych i sprawia, że firma prezentuje się bardziej profesjonalnie w oczach potencjalnych klientów. Jaki jest przybliżony koszt pieczątki dla jednoosobowej działalności gospodarczej? W zależności od rozmiaru i ilości zawartych na niej informacji, to koszt od 35 do 80 złotych.
Jako przedsiębiorca musisz posiadać rachunek bankowy m.in. w celu rozliczeń z ZUS, US. Możesz korzystać z konta prywatnego lub założyć dedykowane konto firmowe, co w wielu przypadkach jest wygodniejszą (niekoniecznie tańszą) opcją, gdyż osobiste rozliczenia nie mieszają się z biznesowymi. Koszt założenia i prowadzenia rachunku w banku (prywatnego, firmowego) zależy od oferty danego banku. Rachunek osobisty to wydatek rzędu kilku lub kilkunastu złotych miesięcznie. Natomiast za utrzymanie konta firmowego możesz płacić od około 30 do nawet 200 złotych w miesiącu.
Kolejnym wydatkiem, jaki powinieneś uwzględnić przy zakładaniu działalności gospodarczej, są koszty księgowości. Jeśli skorzystasz z usług profesjonalnego biura rachunkowego, w zależności od ilości generowanych dokumentów, zapłacisz od 150 do nawet 1500 złotych (firmy, które generują 100 dokumentów w ciągu miesiąca). Część przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy prowadzą JDG, decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości, używając specjalnych programów do rozliczeń (cena za miesięczny abonament to około 50 złotych).