Jak napisać dobry biznes plan?
Każdy młody przedsiębiorca rozpoczynający swoją karierę na ścieżce biznesu ma przed sobą niełatwe zadanie. Jak rozkręcić interes? Jakie mogą pojawić się przeszkody? Jak zaplanować budżet na wiele miesięcy wprzód i przewidzieć wydatki? Jak napisać biznesplan? Te oraz wiele innych pytań z pewnością pojawiają się w głowie każdego, kto rozpoczyna działalność gospodarczą. Kluczem powodzenia jest odpowiednie zaplanowanie działań oraz finansów, a także możliwe przewidzenie jak największej liczby przeszkód i zagrożeń.
Ta „przerażająca” perspektywa nie musi spędzać nam snu z powiek – każda działalność ma swoje mocne strony, które przemawiają na naszą korzyść. W końcu to one przeważyły szalę i sprawiły, że podjęliśmy decyzję o założeniu własnej firmy. Warto je wykorzystać, aby stały się kartą przetargową w drodze do sukcesu. (//osiągnięć, /powodzenia/ ) W tym tekście omówimy elementy dobrego biznesplanu, który stanowi podstawę dla prosperującej firmy.
Dane pokazują, że jedynie 20% firm ma szansę przetrwać kilka lat, reszta upada z różnych powodów, mogą to być: błędna ocena własnych możliwości, brak pomysłu na biznes, błędna ocena sytuacji rynkowej, niedoszacowanie nakładów inwestycyjnych lub kosztów działalności, brak wystarczającego kapitału, zły wybór partnerów biznesowych. Powodów nie sposób zliczyć, na ogół także nakładają się na siebie, co uniemożliwia identyfikację źródła upadku. Biznesplan pozwala przewidzieć takie okoliczności oraz zaplanować strategię walki z problemami. Dzięki analizie, jakiej możemy za jego pomocą dokonać, jesteśmy w stanie zorientować się wśród najbardziej prawdopodobnych przeszkód, a znajomość przed ich wystąpieniem to już połowa sukcesu.
Na początek przyjrzyjmy się definicji biznesplanu, aby mieć pojęcie o jego teoretycznej podstawie:
Biznesplan – to długofalowy, kompleksowy plan jednostki gospodarczej (grupy kapitałowej) lub przedsięwzięcia inwestycyjnego sporządzony na potrzeby wewnętrzne i zewnętrzne przedsiębiorstwa. Tworzy się go, podczas zakładania firmy bądź w przypadku przełomowych momentów np. zmiany strategii. Istotą biznesplanu jest planowanie, które należy rozumieć jako formułowanie celów i określanie sposobów ich realizacji. Poprzez niego chcemy znaleźć odpowiedzi na pytania: Co zrobić? Kiedy? Gdzie? W jakim czasie? W jaki sposób? Za pomocą jakich środków? Z czyją pomocą? Dlaczego wykonanie biznesplanu jest takie istotne? Pomaga on porozumieć się z wykonawcami oraz daje im wgląd do naszych zamierzeń, pomaga w ocenie podjętych czynności, a także można go wykorzystać do działania z innymi podmiotami lub do pozyskania kapitału.
Etapy rozpoczynania działalności możemy sobie wyobrazić jako piramidę, na szczycie której mieści się cel: utworzenie firmy. Musimy jednak podjąć szereg działań, aby tę firmę uruchomić. Na podstawę piramidy składają się elementy takie jak czynniki środowiskowe, motywacja oraz potencjał biznesowy. Oczywiście najlepiej będzie, jeśli każdy z nich nam sprzyja – przeszkody na tym etapie mogą wróżyć poważne problemy na etapach dalszych i uniemożliwić postępy w rozwoju firmy. W tym właśnie miejscu kształtuje się postanowienie czy w ogóle jest sens zakładać działalność. Kolejna część to pomysł na biznes. To etap klarowania się bardzo ważnych decyzji, które obejmują przedmiot działalności, rynek docelowy, formę własności i formę organizacyjno-prawną, a więc podstawy działania przedsiębiorstwa.
Następny jest biznesplan, który stanowi zebranie pomysłów z poprzedniego etapu oraz uporządkowanie ich. Zatem postanowiliśmy utworzyć przedsiębiorstwo. Jeszcze nie wiemy, czy warunki są sprzyjające, czy mamy wystarczające środki, czy prawidłowo znaleźliśmy niszę rynkową. Biznesplan powinien służyć w taki sposób, abyśmy za jego pomocą ostatecznie określili, czy zainwestujemy swój czas i pieniądze w działalność gospodarczą. Im bliżej szczytu piramidy, tym mniej kroków do upragnionego celu. Następnym i przedostatnim etapem, tuż przed utworzeniem firmy, jest decyzja o uruchomieniu biznesu, do której drogę toruje nam właśnie biznesplan.
Skoro wiemy już do czego służy biznesplan pora przyjrzeć się jego strukturze. Zakres czasowy, jaki obejmuje biznesplan, może być krótkoterminowy (do roku), średnioterminowy (1-5 lat) oraz długoterminowy (powyżej 5 lat). Biznesplan opracowujemy na piśmie. Na jego poprawne sporządzenie składa się kilkanaście cech, których powinniśmy przestrzegać podczas jego przygotowywania:
Długofalowość – najczęściej biznesplan obejmuje co najmniej kilka lat, aż do zwrócenia kosztów nakładu.
Kompleksowość – ukazanie przyszłości przedsiębiorstwa przy jednoczesnej zwięzłości. Nie należy mylić biznesplanu z planem marketingowym czy produkcyjnym. Biznesplan to całokształt przyszłej działalności przedsiębiorstwa.
Adekwatność – dostosowanie formy i treści do celu, np. plan dotyczący fuzji z inną firmą będzie się różnił od planu założenia działalności cateringowej.
Operacyjność – przełożenie treści na odpowiednie działania i decyzje. Dobrym pomysłem będzie załącznik z terminami realizacji zadań oraz osób za nie odpowiedzialnych.
Uczestnictwo kadry kierowniczej – tworzy ona główne założenia, w obliczeniach pomagają konsultanci, którzy zajmują się także uszczegółowieniem. Często do tego procesu zatrudniane są firmy zewnętrzne, które zajmą się liczbami w biznesplanie, jednak dopiero zarząd/właściciel/kierownictwo „tchnie” życie w firmę.
Problem „punktu wyjścia” – częstym błędem jest rozpoczynanie biznesplanu od niezakończonego roku bieżącego lub roku kolejnego. Punktem startu powinien być ostatni zamknięty rok sprawozdawczy, a więc kiedy jest lipiec 2018, punktem wyjścia biznesplanu powinien być rok 2017.
Czytelność – jej wskaźnikami będą przejrzysta treść, jasna prezentacja informacji i wniosków, używanie tabel i grafik, przedstawienie założeń przed obliczeniami. Czytelność może mieć znaczny wpływ na decyzje podejmowane na podstawie biznesplanu przez zarządy czy kierownictwo.
Optymalna objętość – biznesplan małego przedsiębiorstwa np. zakładu kosmetycznego będzie krótszy niż dużej firmy (tego typu plany mają nawet 100 stron, lecz zaleca się nie przekraczać tej liczby). Jednocześnie trzeba pamiętać, że biznesplan ma zastosowanie praktyczne, więc tworzenie go na kilkaset stron mija się z celem.
Sposób liczenia – należy ujednolicić liczenie przychodów, kosztów i wyniku finansowego. Robimy to na dwa sposoby: albo w cenach stałych (bez uwzględnienia inflacji), albo bieżących (z uwzględnieniem inflacji). Zaleca się robić obliczenia cen bieżących, natomiast jeśli inflacja wynosi 1-2% – można liczyć w cenach stałych.
Rezerwa na nakłady i koszty – zawieranie jej w biznesplanie zniekształca część finansową, dlatego nie umieszczamy jej, jeśli robimy jeden wariant biznesplanu. Jest to dopuszczalne jedynie, gdy tworzymy kilka wersji.
Wariantowość – obliczenia przeprowadza się w trzech wariantach: gdy sytuacja rzeczywista jest korzystniejsza niż przewidywana, gdy sytuacja rzeczywista jest mniej korzystna niż przewidywana oraz gdy sytuacja rzeczywista jest zgodna z przewidywaniami.
Elastyczność – elastycznością powinien wykazywać się biznesplan oraz osoby realizujące go.
Rzetelność danych i wiarygodność założeń – biznesplan powinien być zaopiniowany przez co najmniej jednego niezależnego eksperta. Pomoże to wykryć nierealne założenia czy błędne decyzje.
Wysoka jakość – taka cecha biznesplanu świadczy także o wysokiej jakości przedsiębiorstwa. Potraktujmy go jako wizytówkę firmy.
Poufność– za taki dokument należy uważać każdy biznesplan. Dlatego też wgląd do niego mają zazwyczaj osoby z najwyższych stanowisk kierowniczych ze względu na zawarte wewnątrz strategie działania, politykę wobec konkurencji itd.
Jak powinien wygladac biznes plan? Na biznesplan składa się kilkanaście części, na których należy się wzorować podczas pisania planu:
Ze względu na obszerność tematyki poszczególnych punktów, w celu wykonania biznesplanu zachęcamy do sięgnięcia po profesjonalną wiedzę, którą możemy zaczerpnąć z książek dostępnych na rynku, w bibliotekach, a także w Internecie.
Niezwykle ważnym działaniem, wspierającym biznesplan, będzie wykonanie analizy SWOT, inaczej analizy strategicznej przedsiębiorstwa (S – strengths [mocne strony]; W – weaknesses [słabe strony]; O – opportunities [szanse]; T – threats [zagrożenia]). Metoda ta polega na analizie otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego całego przedsiębiorstwa lub jego części. Wykorzystywana jest także w działalności doradczej. Wymienione cztery czynniki mają duży wpływ na planowanie oraz realizację poszczególnych punktów planu, dlatego tak ważna jest analiza, która pokaże, z której strony mogą napłynąć zagrożenia, jakiego typu będą i jak z nimi walczyć. Analiza SWOT będzie więc działaniem zapobiegającym pojawieniu się niepożądanych sytuacji w czasie teraźniejszym, a także w przyszłości, powinna także poprzedzać wykonanie biznesplanu, a potem być w nim zawarta. Jej wykonanie można przedstawić za pomocą diagramu: SWOT —> biznesplan —> realizacja planu —> monitoring
Mocne oraz słabe strony , w najpopularniejszym rozumieniu, odnoszą się do wnętrza organizacji, wynikają najczęściej ze znajomości przedmiotu analizy, a więc przedsiębiorstwa/projektu/działu firmy itp. Stanowią wynik zasobów i różnego rodzaju kwalifikacji przedmiotu analizy. Szanse oraz zagrożenia dotyczą otoczenia organizacji. Ich znajomość to podstawa strategii działania, która wpływa na pozycję na rynku oraz perspektywy rozwoju firmy. Można wyróżnić trzy podejścia w rozumieniu analizy SWOT. Każde z nich jest prawidłowe, natomiast – co jest najczęstszym błędem – nie należy ich mieszać podczas wykonywania analizy:
W przypadku analizy SWOT kluczowe jest zadawanie pytania „dlaczego?” (oraz szukanie odpowiedzi) – to ono pozwoli nam najszybciej zidentyfikować problem, np. Dlaczego produkt się nie sprzedaje? (ponieważ dystrybucja obejmuje zbyt mały obszar) Dlaczego klienci reklamują produkt i jaka jest najczęstsza przyczyna? (ponieważ jest wykonany ze zbyt niskiej jakości materiałów) Dlaczego konkurencja ma wyższą sprzedaż? (ponieważ zainwestowała w kampanię reklamową, która trafiła do pożądanej grupy odbiorców). Nie pomijajmy pytań także przy mocnych stronach oraz szansach dla przedsiębiorstwa, gdyż znajomość konkretnych przyczyn tych czynników to również wartościowa wiedza dla samoświadomości oraz wzrostu firmy.
Garrett Sutton omówił najczęstsze pułapki, które mogą czyhać na młodych przedsiębiorców, a przed którymi ochroni nas przemyślany biznesplan:
Autorem artykułu jest Joanna Smolińska.
Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.