Spis Treści (na skróty)
Jak powinno wyglądać idealne CV? Ważne, żeby się wyróżniało, przyciągało niebanalnym wyglądem, ale nie było jednocześnie zbyt infantylne lub nieczytelne. Świetnie, jeśli możesz uzupełnić je o swoje wieloletnie doświadczenie, wpisać całą ścieżkę edukacyjną oraz cztery języki obce którymi potrafisz się posługiwać. Niezależnie od Twojego życiorysu, doświadczeń lub ich braku (jeśli dopiero wchodzisz na rynek pracy), warto zadbać o to aby Twoje CV spełniało pewne standardy.
Profesjonalne CV to Twoja wizytówka i pewnego rodzaju oferta. Taką ofertę warto przygotować skrupulatnie i rzetelnie. Wzbogacając ją graficznie i formatując w odpowiedni sposób, zyskasz przewagę nad innymi kandydatami na Twoje stanowisko. Dodatkowo, jeśli rekruter lub pracodawca będzie mógł łatwo i intuicyjnie poruszać sie po Twoim dokumencie, zwiększysz swoje szanse na zaproszenie na rozmowę o pracę. Twoje dane, doświadczenie, wykształcenie czy zainteresowania powinny być łatwe do odszukania. Pamiętaj, że pracodawcy i rekruterzy, to zwykle osoby, które przeglądają bardzo wiele dokumentów aplikacyjnych i musisz zrobić wszytko, aby nie mogli przeoczyć właśnie Twojego. Niezależnie od technicznych kwestii związanych z tworzeniem CV, warto kierować się kilkoma ważnymi zasadami, o których przeczytasz poniżej.
Profesjonalnie i reprezentacyjne CV jest zdecydowanie najlepszym sposobem na stworzenie dobrego pierwszego wrażenia oraz na zapadnięcie w pamięć rekruterowi. Jest ono też naszą wizytówką i pozwala zaprezentować siebie przy pierwszym kontakcie z firmą. Od tego, jak rekruter będzie postrzegać CV zależy nasz dalszy los oraz to czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną i będziemy mogli zaprezentować się osobiście. Poniżej prezentujemy jak napisać CV i zwiększyć swoje szanse na zdobycie nowej pracy.
Pierwszym elementem CV jest wzór graficzny. To on jest widoczny na “pierwszy rzut oka” i warto wykorzystać taką sytuację. Obecnie zdecydowanie nie warto tworzyć samodzielnie cv np. w edytorach tekstów. W internecie istnieje wiele darmowych oraz płatnych kreatorów CV, w których za kilkanaście złotych możemy stworzyć nowoczesne i modne CV. Kreatory takie posiadają wiele szablonów, które zostały stworzone przez profesjonalnych grafików. Wpisujemy w nich jedynie swoje dane i informacje a po wypełnieniu formularza możemy pobrać gotowe CV np. w pdf czy doc.
Kreatory takie są proste w obsłudze, a estetyczne wzory z pewnością pozwolą wyróżnić się nam na tle innych konkurentów. W kreatorach dostępnych jest wiele szablonów zarówno tych prostych np. białych lub kolorowych czy z ikonami i infografikami. Jeśli zależy nam na ciekawym graficznym cv, możemy również zlecić jego wykonanie np. freelancerom lub agencjom marketingowym czy agencjom pośrednictwa pracy. W cenie kilkudziesięciu złotych otrzymamy też porady czy pomoc w doborze informacji.
Drugim bardzo ważny elementem tworzenia profesjonalnego CV, są dane. Bezwzględnie powinny być one prawdziwe oraz nie powinniśmy „naginać” praw. Sytuacja taka z pewnością bardzo szybko wyjdzie na jaw oprócz zwolnienia, możemy zostać pociągnięci np. do odpowiedzialności prawnej. Jeśli chcemy się odpowiednio zaprezentować, dane powinniśmy umieszczać w kolejności od najważniejszych do najmniej istotnych. Gdy nasze CV składa się tylko z kilku elementów, warto zwiększyć czcionkę, aby zniwelować wrażenie pustej strony.
Dobrym pomysłem będzie “nadrobienie’ braków np. większą ilością zainteresowań czy umiejętności. Oprócz standardowych sekcji takich jak edukacja, dane osobowe, wykształcenie czy umiejętności, warto również dodać profil kandydata lub umieścić jedynie kilka zdań o nas. Możemy tam opisać siebie w sposób bardziej “ludzki” niż np. tabele czy lista punktowa, a krótki tekst z pewnością zainteresuje rekrutera.
Edukacja i wykształcenie to bardzo ważne elementy w naszym CV. Pierwszym dylematem jest ten, którą sekcję umieścić jako pierwszą. Choć istnieją różne zdania na ten temat, warto umieścić jako pierwszą tę sekcję, która jest bardziej wartościowa. Jeśli posiadamy większe doświadczenie, warto dodać je nad edukacją i odwrotnie. Rekruter po zapoznaniu się z naszymi osiągnięciami, znacznie łatwiej zaakceptuje ew. pewne braki w drugiej sekcji.
Uzupełniając dane o naszym wykształceniu, powinniśmy rozpocząć od podania szkoły średniej — bez podstawowej czy gimnazjum, które nie są istotne. Ukończone szkoły lub przebieg kariery zawodowej powinniśmy podawać też w kolejności od najnowszych do najstarszych, tak aby rekruter czytający CV od góry, zapoznał się z aktualnymi danymi. W tej sekcji, warto dodać również wszystkie zrealizowane szkolenia, zarówno w formie stacjonarnej jak i np. kupione/zrealizowane kursy online.
Trzecim plasującym się w hierarchii tuż za doświadczeniem oraz wykształceniem elementem są umiejętności. To właśnie ta sekcja daje nam bardzo duże możliwości zaprezentowania siebie z dobrej strony oraz swoich zalet. Rekruterzy chętnie sprawdzają umiejętności pod kątem przydatności na dane stanowisko, dlatego warto odpowiednio wykonać ten element. Prezentacje możemy rozpocząć zarówno od umiejętności twardych, jak i miękkich — tak samo, jak w przypadku doświadczenia oraz wykształcenia w zależności które nasze cechy ją bardziej okazałe. Wystarczy rozgraniczyć je wizualnie i spisać w dwóch grupach. Warto zachować pewien stosunek i równowagę między dwoma rodzajami, tak aby jeden z nich nie był znacznie obszerniejszy o drugiego rodzaju cech.
Umiejętności twarde, to umiejętności, które pozwalają osiągać wymierne korzyści. Z pewnością będzie to umiejętność prowadzenia samochodu, tworzenia wiązanek ślubnych, montowania sprzętu itp. Umiejętności takie obrazują zatem wszystko to, co potrafimy zrobić. Możemy w tej sekcji umieścić umiejętności zarówno związane z branżą — co będzie doskonałym uzupełnieniem np. doświadczenia oraz te umiejętności, które po prostu są przydatne. Jeśli nie posiadamy dużego doświadczenia, warto w tym miejscu podać wszystkie nasze umiejętności, aby pracodawca dowiedział się, że potrafimy wykonywać konkretne prace.
Umiejętności miękkie to umiejętności, które dotyczą nas samych oraz tego, kim jesteśmy, jak się zachowujemy i jak działamy. Choć wiele osób lekceważy je i wpisuje kilka standardowych, warto wpisać w tym miejscu np. cechy związane z ambicjami, uporem, rzetelnością oraz np. umiejętność porozumiewania się z innymi osobami, bezkonfliktowość czy umiejętność pracy w grupie. Powinniśmy dobrać je odpowiednio do stanowiska.
Podając nasze dane osobowe, również warto wybrać tylko te najważniejsze – te które interesują pracodawcę i nie są newralgiczne, gdyż nasze CV będzie przechodziło przez wiele obcych rąk. Dane, jakie warto zamieścić to imię, nazwisko, adres, numer telefonu, e-mail, wiek czy linki do naszych profili internetowych. Tego, czego nie musimy podawać to stan cywilny, posiadanie dzieci, pesel czy miejsce urodzenia.
Porada: Jeśli nie posiadasz schludnego, estetycznego i poprawnego CV — nie wysyłaj żadnego. Zdecydowanie warto poczekać i przesłać w późniejszym terminie odpowiednie CV, niż na starcie naszych starań o pracę w danej firmie otrzymać odmowę. W późniejszym terminie nasze dane mogą zostać zapisane z adnotacją negatywną i nawet przesyłanie kolejnych podań będzie nieskuteczne.
Nie zapomnij o klauzuli zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnych z RODO. Wiele firm restrykcyjnie podchodzących do rekrutacji, może odrzuć nasze CV tylko z tego powodu!
W tym celu warto zainteresować się personal brandingiem, którego założenia pozwolą Ci stworzyć CV, które zainteresuje rekruterów i sprawi, że o wiele chętniej nawiążą oni z Tobą kontakt. Jak napisać CV w oparciu o zasady związane z budowaniem osobistej marki? Podpowiadamy!
Personal branding, jak wspomnieliśmy powyżej to nic innego jak budowanie własnej, unikalnej, osobistej marki. Ideą jest wysyłanie jasnych komunikatów na temat swojej osoby, co w przypadku ubiegania się o wymarzoną pracę jest niezwykle ważne. Pierwszym krokiem, który ma nas przybliżyć do celu, jest oczywiście przygotowanie profesjonalnego CV, w oparciu o poniższe zasady.
Wciąż bardzo mało osób decyduje się na uwzględnienie w swoim CV tytułu, a to duży błąd – tytuł powinien być widoczny i przyciągający uwagę, to on bowiem ma szansę nas wyróżnić i jasno pokazać kim jesteśmy. W tytule warto zawrzeć krótkie podsumowanie dotychczasowej i kariery i określenie najważniejszych celów, jakie sobie stawiamy. Ważne jest to, aby nie koloryzować i nie wyolbrzymiać, ale także nie umniejszać swoich sukcesów – liczy się przede wszystkim rzetelny przekaz i spójność!
Dobrze przygotowane CV powinno zawierać podsumowanie najważniejszych osiągnięć w twojej dotychczasowej karierze. Musisz pokazać przyszłemu pracodawcy, że dążysz do określonych celów i osiągasz mniejsze lub większe sukcesy.
Dobrym i mile widzianym przez przyszłych pracodawców pomysłem jest umieszczenie w swoim CV informacji o tym, jakie inicjatywy udało ci się zrealizować na twoich poprzednich stanowiskach. Być może zaproponowałeś jakieś rozwiązanie, które usprawniło pracę działu? Pochwal się tym i pokaż, że jest zaangażowany oraz kreatywny – pracodawcy bardzo to cenią! Pamiętaj, że już rzetelne przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, samo w sobie jest dowodem na Twoje zaangażowanie.
Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że większość CV dociera aktualnie do rekruterów w formie elektronicznej. Warto to wykorzystać, zamieszczając w nim linki, które mogą być odnośnikiem do Twojego profilu np. na Linkedin (być może prowadzisz własną stronę internetową lub bloga? Koniecznie się tym pochwal). Jeżeli nie boisz się wyzwań, możesz także przygotować krótki filmik, który będzie stanowił alternatywę dla listu motywacyjnego – dobrze przygotowany pozwoli Ci zrobić naprawdę świetne pierwsze wrażenie.
Referencje i opinie innych budują twój wizerunek w oczach potencjalnego pracodawcy – warto o nie zadbać. Zawsze staraj się rozstawać z poprzednią pracą, tak abyś bez skrępowania mógł prosić swojego pracodawcę o wystawienie referencji. W CV stworzonym według zasad personal brandingu nie umieszczamy całości referencji, ale zamieszczamy krótkie cytaty, które najtrafniej nas określają.
Mówiąc o dobrze przygotowanym CV, nie możemy zapominać o tym, że w dzisiejszym procesie rekrutacyjnym ogromną rolę odgrywają portale społecznościowe. Oczywiście mamy na myśli tutaj informacje, które tam zamieszczamy. Trzeba liczyć się z tym, że rekruterzy znajdą nasze konto na Facebooku czy innych portalu i będą próbowali się dowiedzieć czegoś więcej o nas, o naszych zainteresowaniach, znajomych itp. Pamiętajmy o tym, kiedy umieszczamy na naszych profilach zdjęcia czy też posty – w internecie można znaleźć naprawdę mnóstwo informacji, dbajmy o to, aby te, które dotyczą nas, przedstawiały nas w jak najlepszym świetle.
Kluczem do sukcesu, będzie przygotowanie mocno spersonalizowanego CV i listu motywacyjnego. Nie wysyłajmy tych samych dokumentów do wielu różnych firm i w opowiedzi na wiele różnych ogłoszeń o pracę. To znaczy, że należy unikać rozpisywania się na temat swojego doświadczenia, jeśli to nie jest zbieżne z ofertą pracy. Warto zapoznać się szczegółowo z ogłoszeniem i w odpowiedzi na nie, dopasować i wyszczególnić swoje największe atuty zwązane z danym stanowiskiem. W CV trzeba skupić się jedynie na konkretach, które pasują do oczekiwań potencjalnego pracodawcy. Ważne jest również unikanie błędów nie tylko ortograficznych czy stylistycznych, ale również rzeczowych.
Dlaczego przygotowanie profesjonalnego CV powinno mieć dla nas znaczenie? Dobre CV to lepsza praca i często decyzja o zmianie w naszym codziennym życiu na kilka lat. Jeśli brakuje Ci czasu lub obawiasz się, że nie masz wystarczających umiejętności, skorzystaj z pomocy doradcy kariery, który zweryfikuje dokument pod kątem oczekiwań rynku pracy i pomoże stworzyć ciekawe i przede wszystkim – profesjonalne CV.
Jeśli artykuł Cię zainteresował, sprawdź powiązane materiały:
Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.