Domena internetowa jest twoją wizytówką w sieci. Dobrze dobrana pomoże ci w prowadzeniu biznesu czy budowaniu marki osobistej. Jak jednak w gąszczu internetowych adresów wybrać ten właściwy? Sprawdź, co radzą eksperci.
Co jest indywidualnym atrybutem wyróżniającym określone domeny internetowe? Przyjrzyjmy się prostemu adresowi strony www: https://annanowak.pl. Jakie są jego składowe? Pierwsza część, czyli https:// to po prostu określenie protokołu internetowego – ten element jest wspólny dla adresów w sieci. Następnym elementem jest indywidualna nazwa domeny, w tym przypadku annanowak. Kolejna składowa to tzw. domena najwyższego poziomu (ang. Top Level Domain), nazywana popularnie „końcówką” – tu .pl.
Oczywiście adresy internetowe mogą być bardziej skomplikowane i np. zawierać subdomeny, np. https://blog.annanowak.pl. Subdomeną, czyli rozszerzonym adresem domeny, który jest używany dla stworzenia nowej strony internetowej, będzie w tym przypadku blog. Niekiedy adres jest bardzo długi, ponieważ zawiera ścieżkę do pliku strony, tak jak w tym przypadku: https://annanowak.pl/projekty/zakonczone/obrazy-olejne/portrety/starsza-kobieta. Dodatkowo, TLD może zastępować tzw. domena drugiego poziomu, czyli np. com.pl.
Warto podkreślić, że choć każdy adres w sieci jest unikalny, to indywidualna nazwa domeny może być duplikowana. Unikatowe będzie dopiero połączenie nazwy z TLD (czy też domeną drugiego poziomu). Innymi słowy, w sieci możemy znaleźć wiele adresów z nazwą annanowak, ale tylko jeden annanowak.pl, annanowak.com.pl, annnanowak.com itd.
Niestety, mimo pewnych możliwości uniknięcia powtarzalności domeny, w sieci jest ich obecnie tak dużo, że stworzenie adresu, który z jednej strony będzie krótki i charakterystyczny dla naszej działalności, a z drugiej unikalny, jest czasami nierealne.
Jeśli adres, który uznamy dla nas za najlepszy, jest już zajęty, mamy tak naprawdę do wyboru trzy możliwości dalszych działań. Dwie z nich wymagają cierpliwości i niekiedy długiego oczekiwania, które wcale nie musi być zwieńczone sukcesem, trzecia – modyfikacji wybranej domeny.
Jeśli nasz adres pierwszego wyboru jest zajęty, możemy:
Każda domena zarejestrowana w sieci jest do pewnego stopnia jawna. W zależności od TLD możesz zidentyfikować pewne dane użytkownika, po prostu wchodząc na stronę dns.pl (dla domen z końcówką .pl), who.is (dla domen globalnych .com), czy eurid.eu (dla domen europejskich).
Dzięki pozyskanym informacjom możliwy będzie kontakt z użytkownikiem strony, a także wskazanie daty potencjalnego wygaśnięcia strony. Potencjalnego, bo po pierwsze, dotychczasowy użytkownik może zdecydować się na dalsze korzystanie z domeny, a po drugie – domena uzyska dostępność po 30, 40 a nawet około 70 dniach od daty wygaśnięcia. Tyle czasu trwa tzw. kwarantanna. W tym okresie możliwe jest jeszcze przywrócenie adresu, a dopiero po jego upływie domena wraca do puli dostępnych adresów i wtedy można ją przejąć.
Jeśli ani długie oczekiwanie na adres, który być może będzie dostępny, ani negocjacje z dotychczasowym użytkownikiem domeny nie budzą twojego zainteresowania, po prostu wymyśl nowy adres.
Być może wcale nie musisz w tym celu zmieniać nazwy domeny. Choć annanowak.pl, annanowak.com.pl, czy annnanowak.com są już zajęte, warto wiedzieć, że znani na rynku dostawcy usług internetowych dają ci inne możliwości. Do niedawna pula TLD była bardzo skromna, teraz możesz skorzystać z wielu niestandardowych końcówek, np.:
Nasza Anna Nowak, malarka, może zamiast annanowak.com wybrać domenę annanowak.art. Podobnie będąc np. dietetykiem wybierze annanowak.diet, prowadząc sklep internetowy annanowak.shop, a tworząc technologiczny startup – annanowak.tech.