Marketing internetowy i marketing tradycyjny to dwa różne światy. Niektóre zasady obowiązują w przypadku obu tych typów marketingu, ale nie da się ukryć, że występują między nimi ogromne różnice, które sprawiają, że nie można podchodzić do nich w dokładnie ten sam sposób.
Niektóre firmy wciąż pochodzą opornie do marketingu online i ogółem działania w Internecie, ale obecna sytuacja sprawia, że w wielu przypadkach nie ma już właściwie wyboru i po prostu trzeba prowadzić działania reklamowe w sieci.
Nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz
Ostatnie wydarzenia w Polsce i na świecie tylko jeszcze bardziej spotęgowały rosnący od wielu lat trend robienia zakupów i wyszukiwania oraz zamawiania usług przez Internet. Nie bez powodu można usłyszeć, że jeśli Ciebie (czy też Twojej firmy) nie ma w Internecie, to tak, jakbyś nie istniał. Tracisz w ten sposób możliwość pozyskania potencjalnie bardzo dużej ilości klientów, która nigdy nie natknęłaby się na Twój fizyczny sklep i tradycyjne reklamy, a zobaczyłaby Twoją witrynę internetową lub reklamę w sieci.
Internet dał doskonałą okazję do rozwoju zwłaszcza małym firmom działającym lokalnie. Dzięki działaniom online są one w stanie pozyskiwać klientów nawet z drugiej strony kraju czy z zagranicy (oczywiście, nie zawsze da się świadczyć usługi na odległość – wszystko zależy od branży i typu produktów lub usług). Problem jednak w tym, że firm, zarówno małych, jak i średnich oraz dużych, które działają w sieci, jest coraz więcej.
W związku z tym również konkurencja jest coraz większa. Stworzenie profilu firmy na Facebooku oraz strony internetowej i ich prowadzenie nie wystarczy. Marketing internetowy jest niezbędny, aby wybić się i zyskać nowych klientów. Bez pozycjonowania strony bardzo trudno będzie osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a bez płatnych reklam na Facebooku czy Instagramie zasięg Twoich postów będzie bardzo mocno ograniczony. Inwestycja w marketing internetowy jest więc nieunikniona, jeśli chcesz rzeczywiście osiągnąć sukces.
Większość firm zdaje sobie sprawę z potęgi Internetu – według danych z 2019 roku, 85% polskich mikrofirm i małych firm działa w sieci. Problem jednak w tym, że „działa” to często dużo powiedziane i w rzeczywistości ich obecność w Internecie ma jedynie charakter symboliczny. Szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że, według tego samego badania, jedynie 65% rzeczonych firm reklamuje się w Internecie w jakikolwiek sposób. Największą przeszkodą zgłaszaną przez firmy, która sprawia, że niektóre z nich nie decydują się na reklamę online, jest mocno ograniczony budżet. Wciąż mała jest też wiedza w takich kwestiach, jak pozycjonowanie czy Google Ads.
Przemyślana strategia marketingowa to podstawa
Chaotyczne, spontaniczne akcje i brak wyraźnego planu, szczególnie długoterminowego, sprawi, że tylko niepotrzebnie zmarnujesz pieniądze na reklamy czy inne aspekty marketingu, a niewiele otrzymasz w zamian. Dlatego też przemyślana strategia marketingowa jest niezbędna, jeśli chcesz, aby Twoje środki nie szły na marne. Oczywiście, wraz z rozwojem firmy i obserwacją wyników dotychczas przeprowadzonych kampanii raz zaplanowana strategia może ulegać zmianom, natomiast ważne, aby stworzyć ją jak najszybciej.
Przyda się ona zarówno w sytuacji, gdy masz spory budżet marketingowy i musisz nad nim zapanować, jak i w przypadku mocno napiętego budżetu, kiedy to nie możesz pozwolić sobie na to, aby zmarnować jakąkolwiek złotówkę. Strategię marketingową możesz przygotować samodzielnie, ale też możesz zlecić to specjaliście, jeśli nie czujesz się w tym zakresie pewnie.
Wśród najpopularniejszych strategii marketingowych, które można w mniejszym bądź większym stopniu wkomponować w ogólną strategię całej marki, można wyróżnić marketing szeptany, content marketing oraz influencer marketing. Popularność właśnie tych trzech typów marketingu wynika z faktu, że klienci coraz gorzej reagują na tradycyjne reklamy. Wydają się im one uciążliwe i niewiarygodne, dlatego też bardziej skuteczna okazuje się reklama niebezpośrednia za pomocą wartościowych treści czy rekomendacji innych osób.
Rozbudowana strategia marketingowa stara się docierać nie tylko do osób, które już znają firmę i są zainteresowani zakupem, ale też na przykład do tych, którzy na razie tylko poszukują informacji lub zastanawiają się, czy dana rzecz lub usługa jest im w ogóle potrzebna. Jeśli chcesz więcej dowiedzieć się na ten temat, koniecznie poczytaj o tym, czym jest lejek sprzedażowy i do czego służy – jest to jedna z najbardziej elementarnych kwestii nie tylko marketingu online, ale marketingu online.
Możesz ułatwić sobie życie, korzystając ze specjalnych narzędzi
Na pierwszy rzut oka marketing internetowy może wydawać się onieśmielający. Chociaż zasadniczo istnieje od zaledwie od kilku dekad, to zdążył w tym czasie znacząco się rozrosnąć i obecnie jest dość skomplikowany. Jednak nie musisz być wcale ekspertem i wiedzieć wszystkiego, co tylko się da o marketingu online, aby móc zastosować jego elementy w swoim biznesie. Szczególnie biorąc pod uwagę, że obecnie istnieje wiele różnych łatwych w użyciu, intuicyjnych narzędzi do automatyzacji kampanii marketingowych czy też do tworzenia stron docelowych.
Tzw. landing page to specjalne podstrony opisujące daną promocję czy kampanię marketingową, do której linkują zazwyczaj reklamy umieszczane w mediach społecznościowych i nie tylko. Dobrze stworzony, estetyczny landing page może pomóc Ci pozyskać klientów. Jeśli zaś będzie on słabo przygotowany, możesz liczyć na to, że większość osób wyjdzie z niego bez dokonania zakupu czy pozostawienia swoich danych kontaktowych.
Dlatego też wygodne kreatory landing page mogą być tak bardzo użyteczne. Jeśli nie wiesz, z którego skorzystać, powinieneś sprawdzić tę bardzo przydatną listę – z pewnością znajdziesz wśród dostępnych opcji coś dla siebie. Poszczególne kreatory różnią się między innymi cenami, zakresem funkcji czy limitem osób, które mogą wejść na stworzoną przy ich pomocy stronę docelową. Rozejrzyj się także za innymi narzędziami, które mogą pomóc Ci działać efektywniej i szybciej w zakresie marketingu internetowego bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów.
Marketing internetowy może pomóc w kryzysie
Niedawno można było przeczytać, że 2020 był najgorszym rokiem dla rynku reklamy od 2009 roku – oczywiście chodzi tutaj o rynek polski. Sporo firm ścięło wydatki na marketing w pierwszej kolejności, kiedy sytuacja w kraju i na świecie zaczęła stawać się coraz trudniejsza. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że w wielu przypadkach marketing internetowy może pomóc wyjść z kryzysu (lub pozwolić na uniknięcie go całkowicie).
Wiele tutaj zależy oczywiście od branży. Niektóre z nich, takie jak branża gastronomiczna czy turystyczna, znajdują się w bardzo ciężkiej sytuacji i nawet marketing może tutaj nie okazać się skuteczny (chociaż są wyjątki – na przykład w przypadku restauracji obecnie skuteczna może być reklama jedzenia na wynos czy cateringu). W wielu branżach wbrew pozorom wciąż jest popyt na towary i usługi, wystarczy więc po prostu dotrzeć do właściwych klientów.