Planowanie i przygotowywanie procesu rekrutacji pracowników.
Istotą tej części szkolenia z rekrutacji jest przekazanie rozwiązań umożliwiających zaplanowanie procesu rekrutacji – od zdiagnozowania potrzeb personalnych, zdefiniowania stanowiska pracy po przygotowanie profilu kandydata. W tej części szkolenia uczestnicy nauczą się tego, w jaki sposób tworzyć opis stanowiska oraz profil kandydata krok po kroku.
Pozyskiwanie kandydatów.
Wybór miejsc publikacji ogłoszeń o pracę to kluczowy element, który pozwala unikać problemów z niedostateczną liczbą aplikacji. Trener na szkoleniu przekazuje najważniejsze wskazówki z tym związane oraz omawia alternatywne źródła pozyskiwania kandydatów. W ramach tego modułu uczestnik rozwinie umiejętności konstruowania ogłoszenia, aby stało się ono pierwszym i skutecznym narzędziem selekcyjnym. Pozna również metodę bezpośredniego poszukiwania kandydatów, która zakłada identyfikację i docieranie do osób o ściśle określonych kwalifikacjach.
Szczegółowa analiza aplikacji kandydatów.
Na podstawie przykładów i modelów, na szkoleniu „rekrutacja i selekcja” uczestnicy poznają etapy analizy i weryfikacji dokumentów aplikacyjnych kandydatów po to, by z łatwością wyciągali znaczące informacje.
Dobór i zastosowanie odpowiednich metod selekcji kandydatów.
Wiedza pozyskana podczas tego modułu pozwoli uczestnikowi dokonywać trafnych wyborów dostosowanych zarówno do możliwości finansowych firmy, jak i charakteru stanowiska na jakie prowadzony jest nabór pracowników. Wybór miejsc publikacji ogłoszeń o pracę to kluczowy element, który pozwala uniknąć pomyłek oraz problemów z niedostateczną liczbą ogłoszeń. Trener omawia sposoby pozyskiwania, co umożliwia słuchaczom dostosować elementy do własnych działań.
Właściwe przygotowanie oraz przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami.
Rozmowa kwalifikacyjna (interview) jest bez wątpienia najczęściej stosowaną metodą oceny kandydatów do pracy. Po zrealizowaniu modułu uczestnicy będą w stanie samodzielnie przygotować zestaw pytań zorientowanych na poszukiwane kompetencje. Dowiedzą się również, jak organizacyjnie zaplanować rozmowy kwalifikacyjne.
Umiejętność zadawania pytań.
Istotą tego zagadnienia jest uświadomienie uczestnikom, że ważne jest nie tylko to, o co chcemy zapytać potencjalnego kandydata, ale również – forma i sposób w jaki to zrobimy. Świadomość tego jakie pytania zadawać, jak je zadawać i dlaczego, pozwala trafnie rozpoznawać i oceniać kandydatów.
Odczytywanie sygnałów mowy ciała
Komunikacja to nie tylko to, co widzimy, ale także szereg niewerbalnych sygnałów – znajomość technik rozpoznawania postaw wynikających z mowy ciała pozwala dowiedzieć się więcej na temat osoby, z którą mamy przyjemność rozmawiać.
Właściwa ocena kandydatów na podstawie dokumentów aplikacyjnych i wywiadu rekrutacyjnego.
Zebranie danych na temat kandydatów kończy pewien etap. Następnie te informacje trzeba zweryfikować i klasyfikować. Znajomość narzędzi ocen i weryfikacji, umożliwi odpowiednią selekcję kandydatów.
Błędy popełniane w procesie rekrutacji.
Pomyłki zdarzają się wszystkim, jednak w przypadku procesu rekrutacji – mają one kluczowe znaczenie. Błędy poznawcze czy niewłaściwe „odczytanie” kandydata, mogą skutkować podjęciem niewłaściwej decyzji, a tym samym narażeniem organizacji na koszty: wynagrodzeń, świadczeń socjalnych, przeszkolenia, utraconego czasu, wydajności innych pracowników. Znajomość i wiedza na temat najczęściej popełnianych błędów – pozwala ich unikać w przyszłości.
Wdrożenie i adaptacja nowego pracownika w firmie.
Decyzja o zatrudnieniu, nie oznacza jeszcze końca procesu rekrutacji. Jego ostatnim etapem, jest wdrożenie i adaptacja. W tym module szkolenia dla rekruterów, uczestnicy poznają uniwersalne techniki, które pomogą wdrożyć nową osobę niezależnie od jej funkcji i stanowiska pracy.