Czym się charakteryzują i jak prowadzić szkolenia produktowe?


Szkolenia produktowe, zwane również szkoleniami technicznymi wymagają od prowadzącego nie tylko znajomości wybranego produktu czy usługi, ale również umiejętności ciekawego przekazania wiedzy technicznej i oddziaływania na emocje odbiorców. Każda prezentacja musi wywoływać w osobach uczestniczących w szkoleniu pozytywne emocje, niezależnie od tego do kogo jest kierowana.

Szkolenia produktowe mogą być przeznaczone dla przedstawicieli handlowych, którzy będą je sprzedawać, firm zajmujących się sprzedażą i dystrybucją, a także tych, które określone produkty i usługi chcą wdrożyć na użytek własnej działalności. W każdym z tych przypadków szkolenie musi być prowadzone w podobny sposób.

Jak prowadzić szkolenia produktowe? Zadbanie o kwestie techniczne ma istotne znaczenie

szkolenie meeting

Zanim przejdziemy do planowania samego wystąpienia i prezentacji, krok po kroku trzeba zadbać o odpowiednie zaplecze. Sala szkoleniowa powinna mieć odpowiednią wielkość i akustykę, a prowadzący musi mieć również odpowiednią dykcję i intonację. Niedopuszczalne jest czytanie prezentacji z kartki i prezentowanie grafik. Oczywiście można mieć przed sobą wspomagające notatki z ramowym planem wystąpienia.


Więcej na temat technicznych kwestii związanych z organizacją szkoleń, omawiamy w naszym innym artykule pt „Jak zorganizować szkolenie w firmie? Organizacja szkoleń krok po kroku” do którego serdecznie odsyłamy.

Jednak kluczowe znaczenie ma tutaj kontakt z audytorium. Zatem należy nie tylko utrzymywać kontakt wzrokowy, ale również opowiadać o produkcie prostymi, zdaniami, bez nadmiernej ilości wtrąceń. Ma to istotne znaczenie, gdyż ułatwia odbiorcom skupienie się na treści i nie jest dla nich bardzo męczące i absorbujące, a jednocześnie pozwala zapamiętać więcej. Dobrze jeśli produkt czy usługę można odnieść do konkretnych sytuacji obrazowo wyjaśniając korzyści z nich płynące.

Zwracanie uwagi na reakcje uczestników szkolenia

Reakcje uczestników spotkanie relacje

Szkolenie nie może być nudne i choć ziewanie według wielu osób jest reakcją, która ma pobudzić do pracy szare komórki, to jednak często jest oznaką, że prezentacja nie jest dla odbiorców zbyt ciekawa. Warto nie prowadzić przez cały czas monologu, a wchodzić z uczestnikami w interakcje. Absolutnie powinniśmy unikać momentów, w których przez kilka minut czytamy slajd.

Pozwalanie uczestnikom na zadawanie pytań może znacznie ubogacić prezentację i uczynić ją ciekawszą. Oczywiście w przypadku prezentacji aspektów technicznych działania określonego produktu trzeba uważać na osoby, które są ekspertami w danej dziedzinie. Mogą w pewnych kwestiach podważać podawane argumenty i osoba prowadząca prezentację musi być na to przygotowana i umieć odpowiedzieć, a w sytuacji, gdy trudno jest podważyć postawioną tezę, zgodzić się po części i przejść do innych argumentów. Zaprzeczanie może bowiem doprowadzić do tego, że nie wystarczy czasu na prezentacje z powodu wdawania się w niepotrzebną polemikę.

Jeśli chciałbyś dowiedziec się jak profesjonalnie prowadzić szkolenia produktowe i inne formy wystąpień publicznych, poznaj nasze 2-dniowe szkolenie z wystąpień publicznych. Warsztat realizujemy w formie otwartej w całej Polsce.

Wystąpienia publiczne baner

Takie zachowanie jest również charakterystyczne dla przedstawicieli handlowych, zatem jeśli prezentacja produktowa ma być przygotowaniem ich do pracy to wchodzenie w interakcję jest niezbędne, gdyż mają oni nauczyć się komunikacji z potencjalnym klientem, który z pewnością zadawał będzie wiele pytań, a niejednokrotnie również kwestionował pewne stwierdzenia.

Umiejętna dygresja jest tu kluczem do odwrócenia uwagi od tematu w którym nie ma się wiedzy. Otwarte przyznawanie się do tego, że nie umie się odpowiedzieć na zadane pytanie nie jest dobrze widziane i od razu zniechęca potencjalnego klienta. Zatem najlepiej jest umiejętnie zwrócić uwagę na inne kwestie techniczne, które mogą zainteresować potencjalnego odbiorcę, przy użyciu słów: „ma pan/pani interesujący punkt widzenia, jednak pragnę zwrócić uwagę na…”

W przypadku szkolenia dla firm zainteresowanych wdrożeniem określonych rozwiązań można spróbować skorzystać z czyjejś eksperckiej wiedzy i obrócić ją na swoją korzyść. Trzeba tutaj wykorzystywać pełnię inteligencji emocjonalnej, która jest zwyklę cechą wszystkich osób prowadzących szkolenia, niezależnie od ich dziedziny.

Szkolenia produktowe – odpowiednie proporcje specyfikacji technicznej i zastosowania produktu

Produkt Słuchawki

Oczywiście kwestię techniczne są niezmiernie ważne przy prezentacji produktowej. Niemniej jednak od wiedzy ważniejsze zawsza jest praktyka. Każdy pragnie doświadczyć, że prezentowane rozwiązanie jest rzeczywiście warte uwagi. Jeśli mamy do czynienia z urządzeniem, to jest najprościej, gdyż można zaprezentować jego możliwości. Krótkie doświadczenie zawsze jest ciekawym przerywnikiem w trakcie prezentacji.

Oczywiście są takie rozwiązania, które trudno zaprezentować w sali szkoleniowej. Może to dotyczyć np. pracy pompy ciepła czy np. kolektorów fotowoltaicznych. Tutaj można posłużyć się prezentacją graficzną korzyści z wprowadzenia takich rozwiązań, a także nagraną oceną osób, które już z nich skorzystały.

W przypadku prezentacji produktowej zawsze należy kierować się schematem: zastosowanie, użytkowanie, porównanie konkurencji i korzyści bądź problem, rozwiązanie i korzyści. Taki schemat prezentacji sprawia, że jest ona bardziej czytelna i lepiej trafia do odbiorców. W taki sposób należy również prowadzić rozmowy z potencjalnymi klientami, w przypadku osób prowadzących szkolenia jako przedstawiciele handlowi.

Jeśli artykuł na temat szkoleń produktowych Cię zainteresował, sprawdź powiązane materiały:


Witalni.pl – artykuł chroniony prawem autorskim © wszelkie prawa zastrzeżone.

 
Czym się charakteryzują i jak prowadzić szkolenia produktowe?
5 (100%) 2 vote[s]