Sztuka przemawiania

Sztuka przemawiania to m.in dobra dykcja, pewność siebie, pozytywne nastawienie, umiejętność angażowania publiczności. Z pewnością, jest to umiejętność której można się nauczyć, ale zwłaszcza na początku może od nas wymagać wiele pracy.

Poniżej prezentujemy zasady dobrych wystąpień publicznych, a także jak poradzić sobie z tremą podczas przemówienia, oraz jak dobrze zacząć i zakończyć przemówienie.

SZTUKA PRZEMAWIANIA JEST NIEWĄTPLIWIE WAŻNĄ W DZISIEJSZYM ŚWIECIE UMIEJĘTNOŚCIĄ MIĘKKĄ.

Niektórzy ludzie mają większe predyspozycje w tej kwestii, jednak jest to zdolność, której można się nauczyć i nad którą trzeba nieustannie pracować. Sztuka przemawiania polega przede wszystkim na wypowiadaniu swoich myśli w jasny sposób, zrozumiały dla słuchaczy. Inne, również ważne składowe to wszelkie czynniki uatrakcyjniające formę przemówienia – dykcja, sposób formułowania treści, gestykulacja, pewna siebie mowa ciała, pozytywne nastawienie, energia, nienaganna prezencja.

 

Poznaj zasady dobrych wystąpień

 

Przygotuj się psychicznie.

1. Przygotowanie psychiczne – oprócz treści merytorycznych, należy również przygotować swój umysł. Warto tutaj się zrelaksować, zaczerpnąć głębszy oddech. Istotna jest tutaj metoda wizualizacji siebie w trakcie przemawiania – powinniśmy stworzyć swój obraz tak, jak chcemy, żeby nasza prezentacja wyglądała, czyli np. jesteśmy pewni siebie na scenie, szybko reagujemy, żartujemy, w momencie chwili „zawieszenia” potrafimy zaimprowizować, zamiast uciec z sali.

 

Opanuj emocje.

2. Opanowanie emocji – stres i strach przed oceną innych mogą skutecznie „zablokować” naszą pewność siebie. Przed wystąpieniem należy poświęcić chwilę na wycieszenie się i skupienie. Pomocne może być tutaj określenie, w jakim stopniu tak naprawdę się boimy – czy jest to 10/10 czy może 4/10? Dzięki temu będziemy w stanie zapanować nad emocjami, ponieważ mamy świadomość, jaką tak naprawdę mają siłę. Więcej o tremie przy wystąpieniach publicznych pisaliśmy tutaj.

 

Przygotuj się merytorycznie.

3. Szczegółowe przygotowanie merytoryczne – dobre opanowanie materiału zapewni nam komfort psychiczny, ponieważ będziemy spokojni, że niczego nie zapomnimy. Nie chodzi tutaj o uczenie się całego wystąpienia na pamięć – prezentacja wygłaszana z pamięci będzie brzmiała bardzo sztucznie. Istnieje też ryzyko, że gdy zapomnimy jednak jednego zdania czy słowa, możemy łatwo stracić wątek i całkowicie się pogubić. Lepiej jest wiedzieć dobrze, o czym chcemy powiedzieć wg opracowanego planu. Nie należy również trzymać w rękach notatek – ograniczą naszą swobodę ruchu i mogą podważyć nasze umiejętności i wiarygodność.

 

Dopasuj język przemówienia do odbiorców.

4. Dopasowanie języka do słuchaczy – czyli uwzględnienie w swoim przemówieniu grupy wiekowej/społecznej, do której będziemy mówić i zastosowanie najbardziej odpowiedniego dla nich języka. Inaczej będziemy formułować zdania dla wysokich rangą biznesmenów, inaczej dla nastolatków. Niemniej w każdym przypadku nasz język powinien być poprawny gramatycznie i kulturalny.

 

Zadbaj o dobrą postawę.

5. Właściwa postawa – czyli postawa pewna siebie, wyprostowana, z lekko uniesionym podbródkiem. Będzie poświadczeniem naszej siły i kompetencji. Warto też gestykulować, ale z umiarem i zachowywać kontakt z publicznością. To wzmocni nasz wizerunek.

 

Zdefiniuj wcześniej cele przemówienia.

6. Zdefiniowanie przesłania wystąpienia – pomoże nam właściwie budować treść przemówienia w oparciu o dobrze dobrane argumenty. Mając określone przesłanie, łatwiej jest wokół niego zbudować narrację, która będzie do niego prowadzić. Mogą tutaj pomóc pytania naprowadzające np. „O czym chcę mówić? Dlaczego chcę o tym mówić? Jaki jest cel?”. Inne cele będą w przypadku obrony dyplomu przed komisją, recytacją wiersza na scenie czy spotkaniem handlowym.

 

Nie obawiaj się rozmawiać z ludźmi.

7. Prowadzenie konwersacji – dobre przemówienie powinno raczej być wzorowane na normalnej rozmowie, niż na teatralnym opowiadaniu. Ma dotrzeć wprost do ludzi.

 

Bądź osobą pozytywną.

8. Zachowanie pozytywnej energii – należy znaleźć złoty środek jeśli chodzi o atmosferę przemówienia; nie powinno on być kabaretem ani nudnym, poważnym wykładem. Można zawrzeć w nim kilka humorystycznych akcentów, ale nie mogą stanowić całego wystąpienia. Warto też popracować nad swoją energią i nastawieniem w takich sytuacjach – ludzie chętniej będą słuchać osoby energicznej i kontaktowej, niż takiej, która sprawia wrażenie, że występuje wbrew swojej woli.

Szukasz inspiracji? Skorzystaj z naszych artykułów!

kilkadziesiąt artykulów, dzięki którym dowiesz się nowych rzeczy, uzupełnisz wiedzę i poznasz naszych specjalistów